Jeg får nogle veninder på besøg her om 1½ uges tid til noget forjulehygge... det er noget vi har planlagt for længe siden, dvs. før jeg vidste om jeg ville være gravid på det tidspunkt. Vi skal selvfølgelig rigtig julehygge med æbleskiver og småkager og gløgg...
Jeg har fået den opfattelse at min læge er en af dem, som virkelig fraråder alkohol i gravideten. Jeg har da heller ikke drukket noget, siden testen var positiv... men det er kun én af mine veninder der ved jeg er gravid og familien skal altså vide det før de andre veninder (og familien får det først at vide til december).
Så hvad pokker stiller jeg op? Min læge sagde at "så måtte jeg jo nippe til gløggen" eller lade som om, men det virker bare lidt underligt, for jeg elsker jo gløgg... kan man få noget alkoholfri gløgg måske eller noget? Nogle gode råd?
Synes jeg kan læse mig frem til, at drinks med alkoholdprocenter under 1% betegnes som alkoholfri, men ved ikke, om det tæller i denne sammenhæng (og ej heller, om alkoholprocenten er lavere i den færdiglavede, købte, alkoholfrie gløgg).
Kan gløggen ikke laves på 0,5% rødvin, og så fordamper en del af alkoholen jo under kogningen?
Alternativt må den laves på saft og gløggessens, men tvivler på, at resultatet kommer ret tæt på den virkelige gløgg smag..
Anmeld