Gløgg og graviditet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.666 visninger
32 svar
0 synes godt om
13. november 2012

Victoria2013

Jeg får nogle veninder på besøg her om 1½ uges tid til noget forjulehygge... det er noget vi har planlagt for længe siden, dvs. før jeg vidste om jeg ville være gravid på det tidspunkt. Vi skal selvfølgelig rigtig julehygge med æbleskiver og småkager og gløgg...

Jeg har fået den opfattelse at min læge er en af dem, som virkelig fraråder alkohol i gravideten. Jeg har da heller ikke drukket noget, siden testen var positiv... men det er kun én af mine veninder der ved jeg er gravid og familien skal altså vide det før de andre veninder (og familien får det først at vide til december).

Så hvad pokker stiller jeg op? Min læge sagde at "så måtte jeg jo nippe til gløggen" eller lade som om, men det virker bare lidt underligt, for jeg elsker jo gløgg... kan man få noget alkoholfri gløgg måske eller noget? Nogle gode råd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2012

Satans

Mig bekendt, så fordamper alcoholen under kogningen

Anmeld

13. november 2012

Victoria2013

Satans skriver:

Altsammen? Men så skal det vel koges godt igennem og smager det så stadig godt?

Min kæreste tror ikke på at al alkoholen fordamper selvom det koges...

Anmeld

13. november 2012

Kay

man kan godt få alcoholfri gløgg...

i almindelig gløgg fordamper noget af alcoholen men der er stadig alcohol i da du jo ikke koger det som sådan...

Anmeld

13. november 2012

M (:

Jeg får nogle veninder på besøg her om 1½ uges tid til noget forjulehygge... det er noget vi har planlagt for længe siden, dvs. før jeg vidste om jeg ville være gravid på det tidspunkt. Vi skal selvfølgelig rigtig julehygge med æbleskiver og småkager og gløgg...

Jeg har fået den opfattelse at min læge er en af dem, som virkelig fraråder alkohol i gravideten. Jeg har da heller ikke drukket noget, siden testen var positiv... men det er kun én af mine veninder der ved jeg er gravid og familien skal altså vide det før de andre veninder (og familien får det først at vide til december).

Så hvad pokker stiller jeg op? Min læge sagde at "så måtte jeg jo nippe til gløggen" eller lade som om, men det virker bare lidt underligt, for jeg elsker jo gløgg... kan man få noget alkoholfri gløgg måske eller noget? Nogle gode råd?

Synes jeg kan læse mig frem til, at drinks med alkoholdprocenter under 1% betegnes som alkoholfri, men ved ikke, om det tæller i denne sammenhæng (og ej heller, om alkoholprocenten er lavere i den færdiglavede, købte, alkoholfrie gløgg). 

Kan gløggen ikke laves på 0,5% rødvin, og så fordamper en del af alkoholen jo under kogningen? 

Alternativt må den laves på saft og gløggessens, men tvivler på, at resultatet kommer ret tæt på den virkelige gløgg smag..

Anmeld

13. november 2012

M (:

Kia2013 skriver:

Altsammen? Men så skal det vel koges godt igennem og smager det så stadig godt?

Min kæreste tror ikke på at al alkoholen fordamper selvom det koges...

En del af den fordamper under opkogningen men langt fra det hele.

Anmeld

13. november 2012

Satans

Det ved jeg ikke Jeg drikker ikke selv glögg :/ Men altså rødvins sauce og lign. bliver man jo heller ikke fuld af

Fandt lige dette på nettet "Men husk at alkoholen begynder at fordampe ved omkring 60 grader, og hvis vinen bliver varmere end det, fordamper alkoholen gevaldigt hurtigt."

http://vinopskrifter.skysite.dk/?side=35865

Så hvis du varmer glöggen godt igennem så er der ingen fare overhovedet Selv om at den smule der er i glögg ikke skader, men det er kun godt at have et fast princip om 0 alcohol under graviditeten

Anmeld

13. november 2012

Victoria2013

Bum... det bliver da spændende at se om alle tøserne så hopper på min "jamen alkohol er ikke så godt for fertiliteten, så jeg drikker ikke" forklaring...

De fleste ved godt vi arbejder på projekt baby, men ik at det er lykkedes jo...

Anmeld

13. november 2012

M (:

Satans skriver:

Det ved jeg ikke Jeg drikker ikke selv glögg :/ Men altså rødvins sauce og lign. bliver man jo heller ikke fuld af

Fandt lige dette på nettet "Men husk at alkoholen begynder at fordampe ved omkring 60 grader, og hvis vinen bliver varmere end det, fordamper alkoholen gevaldigt hurtigt."

http://vinopskrifter.skysite.dk/?side=35865

Så hvis du varmer glöggen godt igennem så er der ingen fare overhovedet Selv om at den smule der er i glögg ikke skader, men det er kun godt at have et fast princip om 0 alcohol under graviditeten

Men hvis (stort set al) alkoholen fordamper, så forstår jeg ikke problematikken i denne artikel

Anmeld

13. november 2012

Miss Kat

Nej, glögg må nemlig IKKE koge, eftersom alkoholen så fordamper. det skal varmes godt op, men ikke koge. Jeg plejer gerne at få en lille hyggelig julebøhmand på, når glöggen bliver serveret (dog ikke i år).

Til TS: Jeg står selv i samme situation. Jeg ELSKER glögg og min familie mobber mig med, jeg ikke kan få det i år. MEN man kan altså godt få alkoholfri glögg, så det regner jeg med at erhverve mig, så jeg kan sidde og hygge med det, når de andre drikker den rigtige vare. Det er nok noget sødt, saftevandsagtigt stads, men bare det smager lidt derhen af, er julen reddet. Alkohol er et absolut no-go under graviditet i mine øjne.

Glædelig jul!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.