Jeres ynglings vinter mad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. november 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
tarkoflen skriver:

Hov glemte at det selvfølgelig er med bagt kartoffelmos til!

Vi elsker også simmer mad!! Dog plejer vi ik at bruge rødvin, men kartoffelmos det høre til!! Vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2012

StineW79

Fidus skriver:

ØØØJ, sidder og bliver helt sulten..uhmm, vi elsker Oksehaler med kartoffelmos, perleløg og dejlg sovs til..mums

Har forresten en 3 kg and i ovnen nu mums

Det har jeg aldrig prøvet, hvordan laver man det, og hvordan smager det?? Er der noget rigtig kød på haler?? 

Vi har lige fået tarteletter, med resten af kyllingen fra i går, det er nu heller ik helt dumt! Vh stine

Anmeld

11. november 2012

tarkoflen

StineW79 skriver:

Vi elsker også simmer mad!! Dog plejer vi ik at bruge rødvin, men kartoffelmos det høre til!! Vh stine

Åhh jeg elsker rødvin i sådan noget mad, synes det giver en lidt anden dybde... Plejer l at lave det alene på fond/boullion eller hvordan?

Anmeld

11. november 2012

Fidus

StineW79 skriver:

Det har jeg aldrig prøvet, hvordan laver man det, og hvordan smager det?? Er der noget rigtig kød på haler?? 

Vi har lige fået tarteletter, med resten af kyllingen fra i går, det er nu heller ik helt dumt! Vh stine

Det er simpelthen Gudemad og ja, man skal bare finde de Oksehaler der mest kød på i køle/fryse monterene i Supermarkederne

Du starter med at brune dem af i en gryde, sammen med perleløg derefter tilsætter du vand, så de lige dække kødet. De skal simrekoge ihvertfald i 2-3 timer, så kødet bliver helt mørt, så det næsten lige er ved at falde af. Du kan også tilsætte gulerødder og andre rodfrugter i, og det gør at den sovs du skal lave af det vand som kødet er kogt i, er blevet kogt så meget ned at det er blevet til en fong, selvfølgelig skal du løbende tilsætte lidt ekstra vand, da det ikke må koge så meget ned at kødet brænder på Du kan lave en sovs på den gammeldags måde, hvor du selv bager den op med mel og smør og derefter tilsætte fongen, eller du kan bruge Marizenas sovsejævner..hihi tilbehør kan være Asier, Cornijoner og rødbeder Velbekommen.

Rigtig god fornøjelse med det, er spændt på at hør hvordan det er gået dig med at lave det

Anmeld

11. november 2012

Fidus

Fidus skriver:

Det er simpelthen Gudemad og ja, man skal bare finde de Oksehaler der mest kød på i køle/fryse monterene i Supermarkederne

Du starter med at brune dem af i en gryde, sammen med perleløg derefter tilsætter du vand, så de lige dække kødet. De skal simrekoge ihvertfald i 2-3 timer, så kødet bliver helt mørt, så det næsten lige er ved at falde af. Du kan også tilsætte gulerødder og andre rodfrugter i, og det gør at den sovs du skal lave af det vand som kødet er kogt i, er blevet kogt så meget ned at det er blevet til en fong, selvfølgelig skal du løbende tilsætte lidt ekstra vand, da det ikke må koge så meget ned at kødet brænder på Du kan lave en sovs på den gammeldags måde, hvor du selv bager den op med mel og smør og derefter tilsætte fongen, eller du kan bruge Marizenas sovsejævner..hihi tilbehør kan være Asier, Cornijoner og rødbeder Velbekommen.

Rigtig god fornøjelse med det, er spændt på at hør hvordan det er gået dig med at lave det

Uhmmm..mums Tarteletter er også rigtig lækkert 

Anmeld

11. november 2012

StineW79

tarkoflen skriver:

Åhh jeg elsker rødvin i sådan noget mad, synes det giver en lidt anden dybde... Plejer l at lave det alene på fond/boullion eller hvordan?

Jeg plejer at brune en smule smør, løg, hvidløg ogblandet svampe i en stor gryde. Bruner kødet af i gryden med salt og peber. Hælder masser af vand ved, 4-5 lauerbærblade og har lige for nylig fået øjene op for enebær, så 10-15 bær, et par gullerøder. Låg på og simre ved lav varme i nogle timer. 

Er det en steg jeg laver, tager jeg den op og lader den hvile mens jeg jævner sovsen. 

Er det gullasch ka jeg finde på at smide en dåse flået tomater i blandingen. Vh stine

Anmeld

11. november 2012

StineW79

Fidus skriver:

Mums det lyder lige som noget for mig!! Syntes aldrig jeg har lagt mærke til oksehaler, men det er nok noget med at man kun ser det man leder efter!! Hvad er cornijoner?? 

Ja tarteletter er også rigtig godt! Det er kun anden gang jeg prøver at lave det, men kærsten og thea er helt vilde med det, og der var kylling tilbage fra i går, så det var jo dejligt nemt! Vh stine

Anmeld

11. november 2012

Fidus

StineW79 skriver:

Mums det lyder lige som noget for mig!! Syntes aldrig jeg har lagt mærke til oksehaler, men det er nok noget med at man kun ser det man leder efter!! Hvad er cornijoner?? 

Ja tarteletter er også rigtig godt! Det er kun anden gang jeg prøver at lave det, men kærsten og thea er helt vilde med det, og der var kylling tilbage fra i går, så det var jo dejligt nemt! Vh stine

Conijoner er små syltede agurker i edike, de plejer at stå på samme hylde som Asier, Rødbder osv..

hihi..ja, man ser som regl kun det vil se kender det alt for godt og det er så dejligt at se at ens mad bliver påskønnet, så får man virkelig lyst til at lege den helt store kok i køkkenet 

Anmeld

11. november 2012

Fidus

Fidus skriver:

Conijoner er små syltede agurker i edike, de plejer at stå på samme hylde som Asier, Rødbder osv..

hihi..ja, man ser som regl kun det vil se kender det alt for godt og det er så dejligt at se at ens mad bliver påskønnet, så får man virkelig lyst til at lege den helt store kok i køkkenet 

Oksehalerne kan også købes frosne, så er de som regl lidt billigere

Anmeld

11. november 2012

Lusi

StineW79 skriver:

Oksehaler er SÅ godt

Det er meget sjældent vi får det.. Desværre..

Men bruner dem lige af, hælder vand i gryden og masser af løg i kvarter og gulerødder..
Der bliver en lækker fond ud af det, da det skal stå og simre længe.
Til sidst laver jeg bare en jævning (vand og mel) og hælder i.. Og så kartoffelmos til..
Har gået og drømt om det længe nu, har bare ik rigtig haft råd til det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.