Hvem? skriver:
Argh, det ved jeg nu ikke - det er vel også tilladt at tænke selv?
Kan selv ikke følge dit syn på udviklingen, men er der ikke bare en tedens til at sætte folk i kasser, uanset lebber, bøsser, tykke, tynde, høje, lave o.s.v.????
Jeg tror altså, at der ville lyde et ramaskrig, hvis man i et tilsvarende program castede unge, muslimske mænd, som alle var på kant med loven, talte grimt til og om danske kvinder og var på offentlig forsørgelse. Og jeg er ked af, at castingen til et program som DUM tilsyneladende går efter ressourcesvage, uuddannede unge mødre. Jeg er træt af, at ethvert realityprogram helst skal have en outreret og meget feminin bøsse blandt deltagerne.
Og nej - jeg tror bestemt ikke, at alle "tænker selv". Mine børn kender flere homoseksuelle og ved, at de ikke alle minder om Gustav eller er betonlebber, men de har beklageligvis ingen kontakt til unge med muslimsk baggrund, og selvom de bliver præget til tolerance hjemmefra, så ville de være lette ofre for en unuanceret tankegang, hvis de så "det ukendte" præsenteret ved stereotyper.
På samme måde er jeg ikke i tvivl om, at mange - både ældre og yngre - uden personligt kendskab til homoseksuelle får bestyrket deres fordomme og de eksisterende klicheer, hvis de gentagne gange præsenteres for et udvalg af ultrafeminine bøsser og brovtende lesbiske i TV. Der er så mange unuancerede og stereotyp-søgende teens - de elsker absolutter og det sort/hvide, fordi det er trygt i en uoverskuelig verden - og alle de bøsseforskrækkede teenagedrenge, som rask væk udnævner alle drenge, der går til dans, som bøsser, får blot styrket deres fordomme qua mediernes fremstilling.
Jeg kæmper med det i hver eneste skoleklasse, og så kan jeg nok så meget fremvise et mere nuanceret billede, men jeg har ikke mediernes magt. Jeg synes sgu, det er forstemmende.