Traditioner til jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. november 2012

Carl-Emil's mor

emschen09 skriver:

Hej alle sammen.

Så nærmer den søde juletid sig, hvor vi skal hygge med familie m.v.

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt omkring Jeres traditioner...
Både hvad angår gaver, spil, lege osv.

Det er første år vi skal holde jul "hjemme" hvor Emma er der.
Selvfølgelig har vi nogle ting vi "plejer" at gøre, men det kunne være lidt sjovt at høre hvad i andre laver - og måske blive inspireret..

Glæder mig til at få nogle svar

jeg ELSKER tråde som denne her og jeg glæder mig til at Carl-Emil bliver så stor at han forstår det

D. 30 november:

Når Carl-Emil sover pynter jeg huset op men dvs. nisser, julehjerter, kalendere, kræmmerhuse, engle osv

D. 1. december spiser vi æbleskiver til julekalenderen, vi laver om eftermiddagen kálenderlys og adventskrans ( mor laver )

Lørdag til den 2. søndag i advent tager vi til oldemor og laver vanillekranse dej.

Den 2. søndag i advent bager vi første omgang vaniljekranse

Den 3 søndag i advent laves der konfekt efter vi har hentet juletræ som bliver stilt i haven med udendørslys.

D. 23 december spiser vi lille julemiddag hjemme hos oldemor ( så ja vi spiser samme mad 2 dage i træk men glæden ved at bruge dagen med hende og vide at hun får rigtig lækker mad til juleaften gør det det hele værd )  

D. 24 december er der en lille morgengave ( som regel en julefilm ) og spiser stor lækker morgenmad med tur til bageren med hundene ( og kælk når han bliver så stor og når der er sne Efter formiddagslur pynter vi træet og så står den på en lur igen, hvorefter vi enten skal have gæster eller ud til dem vi altid holder med hvor vi ser Disney juleshow PÅ SVENSK!!! Det har vi ALTID gjort fra vi var helt små

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2012

-Sigrid-

Vi er hjemme ved min farmor weekenden før 1. advendt eller 1. dec

Vi pynter op herhjemme 1. søndag i advendt

Mor har hue på hele december!

Vi henter juletræ cirka d. 18.-19. dec. (min mors)

Vi tager hjem til min mor, hvor min far også er med, de har hver deres kærester og deres børn med.

Vi spiser risengrød d. 23. dec 

Vi er hjemme ved svigerforældrene 24.dec cirka kl 12.

Vi er hjemme ved min mor kl 16-17. Vi spiser cirka kl 19, og der er ikke et voldsomt overdådigt bord, men vi tager allesammen noget mad med

Når vi har spist går alle undtagen 2-3 stykker ud af køkken alrummet, og så kommer vi ind igen når lyset er tændt, og vi danser rundt og synger

Min mors juletræ er så smuk! Rigtigt julekugler af glas i mange farver, dannebro over hele træet, min oldemors hjemmelavede juletræstæppe, de hjerter jeg laveede som barn af trylledej, de lyseholdere som min morfar selv bukkede (smed/ingeniør) da de var fattige. Og så er det så stort! For min mors køkken går op på 2. sal, så vi har mulighed for at det fylder alt <3

Til sidst kravler den yngste ned under træet og finder en gave, som personen så åbner og så finder den person en gave og sådan fortsætter det Alle kigger på at man åbner

Nøøøøj hvor jeg glæder mig til jul, jeg er ikke relegiøs (ikke døbt eller konfirmeret, gift på rådhuset og datteren er navngivet), men det bliver ikke bedre end julen 

Anmeld

5. november 2012

Mussen2

LBK skriver:

Vi har ikke nogle konkrete traditioner endnu. Min datter bliver to år til december. Men jeg har da tænkt over nogle ting.

Jeg vil gøre det til en tradition at mine børn (venter nummer to til februar) selv laver et kalenderlys til stuen, inden december måned.

Derudover får vores datter pakkekalendergaver, og ingen adventsgaver. 

Juleaften har vi selvfølgelig mange traditioner. Vi mødes altid til eftermiddag til gløgg og æbleskiver, og en lang gå-tur mens julemaden stadig er i ovnen.

Under maden har vi en lys-leg igang. Alle (børn og voksne) får et lille juletræslys i en stage og alle lys tændes samtidig. Den hvis lys går sidst ud vinder en gave. Det får børnen til at være mere interesserede i at blive ved borden og holde øje med deres lys.

I min mands familie danser man nu det jul igen, mellem juletræs-dans og gaver. skide hyggeligt men HÅRDT 

Ej hvor en god ide med den lille lysleg hvilke lys bruger og hvordan udfører i det i praksis?

Anmeld

5. november 2012

LBK

Mussen2 skriver:

Ej hvor en god ide med den lille lysleg hvilke lys bruger og hvordan udfører i det i praksis?

Ja den er super. Vi bruger juletræ-lys, i stager der passer til de lys. 

Så står de ved siden af glassene og når alle har fået den første portion mad, så "skåles" der og i fred og ro bliver lysene tændt, alle på samme tid så godt som det nu kan lade sig gøre. Så mange ligthere og tændstikker som muligt der nu kan støves op. Og så hjælper de vokse selvfølgelig børnene.

Man må ikke puste til hinandens lys eller gøre noget der kan slukke det eller med vilje få det til at flakke...

Anmeld

6. november 2012

Team Putte

Carl-Emil's mor skriver:

ååååh må jeg ikke få din honingkage opskrift??? Jeg søger efter den helt rigtige som ikke er for tør nemlig

og super traditioner - de lyder meget som dem vi har herhjemme

Selvfølgelig! Den her er super! Men der bliver mange af en enkelt portion så hvis du laver små honningkager så pas på med at lave en dobbelt portion! Så kommer du aldrig ud af køkkenet!

2 dl honning

1½ dl brun farin

150 gram smør

1 tsk stødt ingefær

2 tsk stødt kanel

½ tsk stødt nelliker

2 tsk natron

1 æg

550 gram hvedemel

Honning, smør og farin smeltes sammen i en gryde.

Krydderier og natron røres i (pas på det bruser op, så brug en rigeligt stor gryde)

Afkøl massen til den er lunken og rør æg og mel i.

Ælt dejen sammen og lad den hvile i køleskabet min. 24 timer.

Rul dejen ud i ca. ½-1 cm tykkelse og udstik kagerne.

Bages i 5-8 min midt i øvnen ved 200 grader (Laver du store honninghjerter skal bagetiden forlænges)

Pynt de afkølede kager med forskellige farver glasur.

Velbekommen

Anmeld

6. november 2012

Moar2011

Hej alle sammen.

Selvfølgelig har vi nogle ting vi "plejer" at gøre, men det kunne være lidt sjovt at høre hvad i andre laver - og måske blive inspireret..

vi laver kalenderlys osv den sidste weekend i november og der plejer vi også at pynte op ..

i år er det lidt anderleds da, vi er ved at renovere vores hus og først kan flytte ind i det til 1januar, så imellem tiden bor vi ved mandens mor.

Så det bliver på bedste evner i år - så har vi lille jule aften den 23 hvor vi spiser leverpostej og risengrød.

i år skal vi holde jule ved storm 2 older (60år) og vi bliver ca 15 mennesker, ud af det er der 2 børn storm og min lillebror på 13år.

vi skal mødes ved 14tiden, hvor vi spiller pakkespil, ved 17tiden mens maden er i ovnen, tager vi en tur på kirkegården.

osv osv osv juleaftenen er ca slut ved 24tiden

og så holder vi 2juledag ved mands familie

VI ELSKER JULEN

Anmeld

6. november 2012

Gardenia

emschen09 skriver:

Hej alle sammen.

Weekenden inden første advent skal vi ud og have fundet ting til vores juledekorationer, kalenderlys og adventskranse. Søndag laves de, mens vi hører julemusik og spiser æbleskiver.
Første weekend i December er altid klippe og klistre, så der laves der nissemænd og juletræspynt til den store guldmedalje. Det er også den weekend at kasserne fra kælderen bliver hevet frem og det store sorteringsarbejde kan begynde. I løbet af ugen pynter vi op.
Den 23. får vi risengrød til aftensmad.
Den 24. om dagen pynter vi juletræ og der laves selvfølgeligt mad.

Vi går ikke i kirke, ingen af os er kristne, julen for os handler mest om traditioner, gode minder om familien og tid til at gå ned i gear og nyde livet på en langsommere måde end i hverdagene. Og mad, konfekt, småkager........ MMMMMMMMMMMMMMMMM

Anmeld

6. november 2012

Gardenia

Team Putte skriver:

Selvfølgelig! Den her er super! Men der bliver mange af en enkelt portion så hvis du laver små honningkager så pas på med at lave en dobbelt portion! Så kommer du aldrig ud af køkkenet!

2 dl honning

1½ dl brun farin

150 gram smør

1 tsk stødt ingefær

2 tsk stødt kanel

½ tsk stødt nelliker

2 tsk natron

1 æg

550 gram hvedemel

Honning, smør og farin smeltes sammen i en gryde.

Krydderier og natron røres i (pas på det bruser op, så brug en rigeligt stor gryde)

Afkøl massen til den er lunken og rør æg og mel i.

Ælt dejen sammen og lad den hvile i køleskabet min. 24 timer.

Rul dejen ud i ca. ½-1 cm tykkelse og udstik kagerne.

Bages i 5-8 min midt i øvnen ved 200 grader (Laver du store honninghjerter skal bagetiden forlænges)

Pynt de afkølede kager med forskellige farver glasur.

Velbekommen

Jeg stjæler den også... Puha, tror jeg skal have honninghjerter snart

Tak

Anmeld

6. november 2012

Team Putte

Gardenia skriver:

Jeg stjæler den også... Puha, tror jeg skal have honninghjerter snart

Tak

Ja værsgo De bliver mega gode, men igen pas på med ik at lave en dobbelt portion for så kommer du aldrig ud af køkkenet igen

Anmeld

6. november 2012

Gardenia

Team Putte skriver:

Ja værsgo De bliver mega gode, men igen pas på med ik at lave en dobbelt portion for så kommer du aldrig ud af køkkenet igen

Passer godt på. VIL ud af køkkenet igen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.