Astma/astmatisk bronkitis?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2012

Frøken J.

TaAsJu skriver:

Julie har ab på grænsen til rigtig astma og det følger vejret som regl...  når der er rigtig fugtig ude er den sten sikker så hoster hun simpelthen så meget.. Sådan som du beskrive Rose ville jeg helt sikkert tage fat i lægen og få hende til og se det store billede.. For det lyder da som om der er noget galt.. Julie får ventoline når det kun er lidt hoste der gener, og felxtosid (staves) når det er rigtig slemt.. Den sidste er der noget biobarkonom (staves) i, så den må vi ikke bruge for meget.. Men deN virker...

held og lykke med lægen (syntes tit de lever i deres egen verden og bare skal have folk igennem!!!

Tak for svar og deling af erfaringer. Jeg er normalt tilfreds med mit lægehus, men ikke lige med Rose. Hvis man ringer ned og forklarer, får man en akuttid, det er fint! Men ofte har vi bare været inde hos uddannelseslægen og senest en vikar. Vil man have en tid hos en af de læger, som "ejer" lægehuset og som er mest garvede, kan man først få en en måned ud i fremtiden som oftest, og hvad hjælper det lige..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2012

Frøken J.

Happiness skriver:

Stakkels Rose! 

Lukas har AB. Det kommer så kun når han er syg eller overanstrengt (meget vilde lege i lang tid) Men det kan så fortsætte 1 uge efter han er blevet rask Men når vi forebygger med 1 pust 3 gange dagligt, undgår vi det sommetider, eller også er det kun et par dage.

Den måde du beskriver Roses symptomer,lyder præcist som Lukas'. Hvæsende og pibende. Det hjælper også med den kolde luft vi har nu. De har godt af det, så han hoster ikke når han sover ude til middag, men det gør han så når han sover i krybberum i vuggeren, eller i sin seng om natten...

Men det er kun når han er syg han hoster når han sover.

Tak for dit svar og erfaringer - jeg skal simpelthen have fat i lægen igen!

Anmeld

4. november 2012

Sildefisk

Frøken J. skriver:

Ej, det var præcis det der skete den anden aften, hun hostede og hostede indtil hun kastede op, og det var fyldt med slim. Det var faktisk enormt svært at tørre op fra gulvet - og hun kaster jo ikke op fordi hun er syg på en anden måde, for hun virker ikke dårlig efter hun har kastet op, det er bare fordi hun hoster så dybt!

Det er desværre ret almindeligt at de kan kaste op, simpelthen fordi de hoster så meget og har så meget slim siddende.

God bedring med hende

Anmeld

4. november 2012

serinasmor

Frøken J. skriver:

Nu gider jeg ikke mere, jeg hiver fat i lægen i morgen for 30.000 tusinde gang i morgen! Rose har hostet i evigheder, det holder aldrig op, heller ikke selvom hun ikke er det mindste forkølet eller noget der lignede. For et par uger siden fik vi udleveret Airomir på maske, lægen sagde hun ikke var sikker på det var andet end bare alm. hoste, men vi skulle prøve at give et pust i masken forebyggende morgen og aften. Jeg synes ikke det hjælper, og jeg synes hendes hoste er blevet værre! I øjeblikket er vi inde i en periode, hvor det er super slemt. Hun hoster meget i løbet af dagen, det er særlig slemt når hun anstrenger sig og når hun skal sove. Det er sådan en en dyb hoste, let pibende, og hendes vejrtrækning lyder gerne som om, at hun burde rømme sig, hvis i kender lyden? Hun har 2 gange i løbet af den sidste uge hostet så voldsomt, at hun har kastet op af det.

Men jeg er bare i tvivl om det kan være astmatisk bronkitis, når det ikke er i forbindelse med forkølelse men hele tiden? Kan det så være decideret astma, eller er det usansynligt? Ingen i min familie har det, jeg ved ikke med Lars, han er jo adopteret.

Jeg bliver bare overbevist om, at det må være mere "alvorligt" end som så, for så var jeg også inde og læse på astma-allergi danmark, som skriver, at et typisk tegn også er dårlig appetit, og ja. Rose spiser jo stadig ikke en skid, og når jeg tænker tilbage passer det med det startede samme tid som hosten, og det har stået på i nok 2-3 måneder nu.

Jeg vil gerne høre jeres tanker og evt. fra andre med erfaringer med enten AB eller astma.

hmmm ..

jeg tror hun skal have mere medicin og det er værre end at det lige kan tage det med 1 pust 2 gange om dagen ..

Da serinas var værst fik hun 2 pust (forebyggende - flixotide) 2 gange om dagen + op til 2 pust (akut - ventoline) 3 gange om dagen ... først der hjalp det ..

i øvrigt skal det siges om den forebyggende at det tager lidt tid før det virker .. op til 4 dage før man kunne se bedring sagde vores speciallæge ( speciale i børn, børnesygdomme og luftveje)

først efter ca 4 mdr på denne dosis ( og ingen akut i en måned) kunne vi trappe ned ... og kun ved at tage 1 pust væk ... vi prøvede at tage 2 væk på egen læges anbefaling .. det var ikke nogen succes

ring til lægen imorgen og hør om du kan sætte dosis op det er ikke den samme medicin jo

i øvrigt skal jeg nok nævne at speciallægen konstaterede AB netop grundet hoste uden snot og slim over en længere periode og hurtigere end vanlig vejrtrækning - men det er jo lidt svært med så lille et barn for en almen læge

Anmeld

4. november 2012

tweety2060

Frøken J. skriver:

Jeg ringer igen i morgen!

Det kan sagtens ske hun skal have mere medicin, jeg synes ikke rigtig hun har gavn af det så længe af gangen, og nogen gange virker det ikke en gang helt..
Men det der jo især bekymrer mig er, at hun overhovedet ikke er det mindste forkølet, for man hoster jo gerne når man er forkølet, det gør jeg jo også. Men det er hele tiden, selvom hun er rask - altså pånær den frygtelige hoste.
Og hun kaster/hoster slim op, ja. Jeg synes det er noget skidt hun begynder at tabe sig pga. alt det her.
Hun hoster om natten - nogen gange går det over, nogen gange bliver hun ked og skal lige have sutten, og jeg synes hun hvæser/brummer. Det er lidt som om man tænker hun lige skulle rømme sig, så gik det over, men når hun så hoster bliver det ikke bedre.

Tak for dit svar

Airomir virker ved at løsne slim i luftvejene og få musklerne til at slappe af. Hvis hun ikke er forkølet er der selvfølgelig ikke så meget at løsne. Hvor mange pust får hun af gangen?
Hvis du syntes hun hvæser, så lyder det altså som om hun får for lidt medicin...
Hvis hun er irriterende i luftvejene, kan det komme til udtryk ved hoste.
Natlige hoste og vægttab, tja taler igen for øgning af airomir og eller opstart af spiroCort.

Anmeld

4. november 2012

tweety2060

tweety2060 skriver:

Airomir virker ved at løsne slim i luftvejene og få musklerne til at slappe af. Hvis hun ikke er forkølet er der selvfølgelig ikke så meget at løsne. Hvor mange pust får hun af gangen?
Hvis du syntes hun hvæser, så lyder det altså som om hun får for lidt medicin...
Natlige hoste og vægttab, tja taler igen for øgning af airomir og eller opstart af spiroCort.

PS slim er enormt kvalmefremkaldende!

Anmeld

4. november 2012

Frøken J.

tweety2060 skriver:

Hun får ét pust morgen og ét pust aften, det var det lægen sagde.. Puha, man bliver bare så træt og bekymret af et barn der både hoster og ikke spiser. Da hun var mindre havde hun en vældig appetit og kunne lide alt, spiste store portioner, rigtig madglad. Vi har ikke gjort noget anderledes, forskellen er, at hun er begyndt at hoste, og nu vil hun ikke spise, heller ikke sine tidligere livretter. Og når lægen så siger, at hun ret hurtigt er faldet på vægtkurven, så fatter jeg bare ikke de fejer mig af hver gang... Må banke i bordet i morgen

Anmeld

4. november 2012

tweety2060

Frøken J. skriver:

Hun får ét pust morgen og ét pust aften, det var det lægen sagde.. Puha, man bliver bare så træt og bekymret af et barn der både hoster og ikke spiser. Da hun var mindre havde hun en vældig appetit og kunne lide alt, spiste store portioner, rigtig madglad. Vi har ikke gjort noget anderledes, forskellen er, at hun er begyndt at hoste, og nu vil hun ikke spise, heller ikke sine tidligere livretter. Og når lægen så siger, at hun ret hurtigt er faldet på vægtkurven, så fatter jeg bare ikke de fejer mig af hver gang... Må banke i bordet i morgen

JA afsted med dig og bænk i bordet.
Airomir kan du stort set ikke give for meget af. Min mening er et pust 2x dagen er som at stikke tungen ud af vinduet.... Men de. Er min mening.
Hvis de slet ikke er lydhør så bed om udredning via børnedeling med lægeerfaring i astma
Pøj pøj og fortæl endelig udfa
ldet

Anmeld

4. november 2012

tweety2060

tweety2060 skriver:

http://www.ouh.dk/wm370607
Prøv evt læse her om du kan bruge det til at tale din sag....

Anmeld

4. november 2012

TaAsJu

Frøken J. skriver:

Tak for svar og deling af erfaringer. Jeg er normalt tilfreds med mit lægehus, men ikke lige med Rose. Hvis man ringer ned og forklarer, får man en akuttid, det er fint! Men ofte har vi bare været inde hos uddannelseslægen og senest en vikar. Vil man have en tid hos en af de læger, som "ejer" lægehuset og som er mest garvede, kan man først få en en måned ud i fremtiden som oftest, og hvad hjælper det lige..

Det er som regl det samme ved os.. Og med Julie var jeg ved lægen til hendes 6 md undersøgelse og jeg udtrykte min bekymring han sagde det var intet.. To uger sener og meget være fik jeg en akut tid ved sygeplejsken som ikke var et sekund i tvil om det var ab.. Og der kom en af de ældre læger imd og lyttede også og vi startede op i behandling samme dag.. 

Så forstå godt Du er fustret.. Det ville alle mødre blive... Håber at lægen er noget mere medgørlig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.