Skal man starte tidligere med at få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvornår begyndte i?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.296 visninger
35 svar
0 synes godt om
1. november 2012

mpr

Vi sidder og har en god disskution i geografi med hensyn til fødsels og dødsrateren i Danmark. Vi føder simpelthen for få børn :p

Det vi er nået frem til er at hvis der skulle komme fremgang så skulle alle kvinder føde deres første barn inden de fyldte 25 og skulle gerne have et par stykker, så ville det måske gå den rigtige vej..

Men det er jo rigtig svært for unge at få børn i dagens Danmark fordi alle fordomme er der og alle siger man skal have en uddannelse inden man får børn.. Så der er nok mange der slet ikke tænker på at få børn før de runder de 30 år.

Men hvad tænker i? Tror i det ville være godt for samfundet? De brokker sig jo over der er for få unge i forhold til ældre på pension når man snakker om arbejdsmarkedet. Skulle der være mere hjælp til hvis folk skulle tage valget og stå med barn og uddannelse? Eller er det helt hul i hovedet i vores samfund at unge kvinder skal have børn?

Jeg selv er 20 og krydser fingre for at være gravid inden jeg runder de 21 næste efterår

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2012

Mutti2B

Man skal jo lige finde manden at få dem med . Jeg ville da gerne ha været 5 - 7 år yngre end jeg er nu (35), men det ville skæbnen ikke.

Anmeld

1. november 2012

Wimmie

Nu snakker jeg MEGET generelt - ved godt at det IKKE er sådan hos alle unge...

Men hvis vi generelt set skulle få børn inden vi er 25, så skal der ske en gevaldig ændring i vores samfund og den måde unge opfører sig på.

Unge i dag har så travlt med at blive voksne hurtigt...desværre menes der med "voksen" at man skal feste, drikke sig i hegnet, tage til Sunny Beach og komme hjem med færre hjerneceller og flere kønssygdomme.

Og nej, jeg mener ikke kun unge i dag  - sådan var det også for nogle år siden da jeg var ung.

Selvfølgelig findes der unge der ikke gider at være fulde hver weekenden men som hellere vil stifte familie - men det er bare ikke nok til at trække føde-gennemsnitsalderen ned.

Og så er det alligevel bedre at man er dét ældre før man får børn end at alt for umodne unge får dem før de er klar.

Som sagt skal der vist en ændring i værdier til...

Anmeld

1. november 2012

Lunae

Chel1992 skriver:

Vi sidder og har en god disskution i geografi med hensyn til fødsels og dødsrateren i Danmark. Vi føder simpelthen for få børn :p

Det vi er nået frem til er at hvis der skulle komme fremgang så skulle alle kvinder føde deres første barn inden de fyldte 25 og skulle gerne have et par stykker, så ville det måske gå den rigtige vej..

Men det er jo rigtig svært for unge at få børn i dagens Danmark fordi alle fordomme er der og alle siger man skal have en uddannelse inden man får børn.. Så der er nok mange der slet ikke tænker på at få børn før de runder de 30 år.

Men hvad tænker i? Tror i det ville være godt for samfundet? De brokker sig jo over der er for få unge i forhold til ældre på pension når man snakker om arbejdsmarkedet. Skulle der være mere hjælp til hvis folk skulle tage valget og stå med barn og uddannelse? Eller er det helt hul i hovedet i vores samfund at unge kvinder skal have børn?

Jeg selv er 20 og krydser fingre for at være gravid inden jeg runder de 21 næste efterår

Personligt synes jeg man skal gøre hvad man selv føler for. Det nytter ikke noget at presse unge mennesker til at få børn tidligt, hvis de ikke er klar!

Personligt fik jeg min datter som 23 årig (knap 24) og regner med at have 2 mere inden jeg bliver 30

Anmeld

1. november 2012

Fenja09

Jeg tror meget af udviklingen mht børn er kommet sammen med, at kvinder idag kan mere og vil mere end "bare" at være mor. Vores identitet ligger ligeså meget i den uddannelse/ det job vi har, som det at være forældre. Udover det, så er det jo faktisk også blevet sværere for folk at få børn - på egen vis. Jeg har ikke sat mig ind i det, men tror da at det skyldes vores livsstil og det gør dermed at vi er knap så frugtbare som førhen.

Jeg selv havde en ide om at i hvert fald havde mit første barn når jeg fyldte 25 år, men det er ikke altid at livet former sig nøjagtig som man tænker - og heldigvis. Er meget glad for at jeg har ventet, jeg blev 29 år da jeg var gravid og er nu 30. Det er nok også de færreste idag der har en stor børneflok, som var meget normalt tidligere. Tror de fleste har lige omkring 2 i snit.

Tiderne ændre sig og er sikker på, at vi nok skal få det til at fungere i fremtiden - men det er da problematisk at der er flere ældre end unge. Vi kan jo håbe på, at det vender igen engang og at der så kommer lidt mere balance.

/Fenja

Anmeld

1. november 2012

nielsen80

Hmm synes det er svært at svare på.....tror ikke det ville være godt for samfundet, hvis man fik børn inden man selv er klar til det. Er faktisk ret sikker på det kunne have store negative samfundsmæssige konsekvenser.

Når det så er sagt, kunne man godt gøre noget for de unge mennesker, som ER klar til at få børn. Her mener jeg, evt højere su end man får i dag, men er faktisk i tvivl om, hvor meget man får i dag

Jeg gik selv ikke i gang med at få børn før jeg var færdig med min uddannelse og i job...jeg var ikke klar til børn og fandt manden i mit liv på et sent tidspunkt. Det havde været synd for børnene, hvis de var kommet da jeg var 24. Men heldigvis findes der masser af modne og forsvarlige unge, som rent faktisk er klar i en tidligere alder end mig

Min pointe er nok, at jeg synes virkelig ikke man skal sætte kasser op der hedder, man skal have børn inden en hvis alder, eller man skal vente til en hvis alder. Det er så individuelt hvor man er i sit liv, og det er jo det man skal tage udgangspunkt i...for samfundet har klart bedst af ønsket børn som er opdraget af forsvarlige og kærlige forældre.

Anmeld

1. november 2012

Wimmie

nielsen80 skriver:

Hmm synes det er svært at svare på.....tror ikke det ville være godt for samfundet, hvis man fik børn inden man selv er klar til det. Er faktisk ret sikker på det kunne have store negative samfundsmæssige konsekvenser.

Når det så er sagt, kunne man godt gøre noget for de unge mennesker, som ER klar til at få børn. Her mener jeg, evt højere su end man får i dag, men er faktisk i tvivl om, hvor meget man får i dag

Jeg gik selv ikke i gang med at få børn før jeg var færdig med min uddannelse og i job...jeg var ikke klar til børn og fandt manden i mit liv på et sent tidspunkt. Det havde været synd for børnene, hvis de var kommet da jeg var 24. Men heldigvis findes der masser af modne og forsvarlige unge, som rent faktisk er klar i en tidligere alder end mig

Min pointe er nok, at jeg synes virkelig ikke man skal sætte kasser op der hedder, man skal have børn inden en hvis alder, eller man skal vente til en hvis alder. Det er så individuelt hvor man er i sit liv, og det er jo det man skal tage udgangspunkt i...for samfundet har klart bedst af ønsket børn som er opdraget af forsvarlige og kærlige forældre.

Anmeld

1. november 2012

Lone Jakobsen

jeg tror bestemt ikke at man skal begynde at presse unge til at få børn for tidligt, for jeg frygter meget for konsekvenserne af dette.

men at gøre livet lidt lettere for studerende forældre, tror jeg bestemt ville være en fordel. jeg tror så også at det vil kræve bredere og bedre åbningstid i pasnings mulighederne, for at det skal kunne fungere.

jeg var selv 19 da jeg blev gravid med den første, og fødte nr. 3 dagen efter jeg var blevet 26.

Anmeld

1. november 2012

SukkerDronning

Wimmie skriver:

Nu snakker jeg MEGET generelt - ved godt at det IKKE er sådan hos alle unge...

Men hvis vi generelt set skulle få børn inden vi er 25, så skal der ske en gevaldig ændring i vores samfund og den måde unge opfører sig på.

Unge i dag har så travlt med at blive voksne hurtigt...desværre menes der med "voksen" at man skal feste, drikke sig i hegnet, tage til Sunny Beach og komme hjem med færre hjerneceller og flere kønssygdomme.

Og nej, jeg mener ikke kun unge i dag  - sådan var det også for nogle år siden da jeg var ung.

Selvfølgelig findes der unge der ikke gider at være fulde hver weekenden men som hellere vil stifte familie - men det er bare ikke nok til at trække føde-gennemsnitsalderen ned.

Og så er det alligevel bedre at man er dét ældre før man får børn end at alt for umodne unge får dem før de er klar.

Som sagt skal der vist en ændring i værdier til...

Men er det ikke også baseret på, at de fleste unge ikke vil vokse med opgaven?

Jeg vil da mene, at langt de fleste sunde og raske unge mennesker i start tyverne, vil vokse med opgaven, ligeså fint som mennesker i start trediverne. Så længe man har en god solid bund.

Jeg tror ikke vi kan gøre noget for, at kvinderne i samfundet skal få børn tidligere.

I grove træk:

I dag har vi jo virkelig ALT, vi kan uddanne os som det passer os og købe hvad det passer os, vores børn får ALT. Fordi vi har det så godt, er det jo hverken nødvendigt eller belejligt at få børn, før vi har fået opbygget os en rigtig god tilværelse. Dvs. at uddannelse, huskøb osv osv.

Jeg tror faktisk, at når nogen vælger at få børn tideligt, kan omgivelserne ubevidst kigge skævt til dem, fordi de ikke har taget imod muligheden for at opbygge den "rigtige" tilværelse først. Det er altså pludseligt blevet uansvrligt. På trods af, at det var normaliteten for ikke ret mange år siden.

På den måde er det både viljen og den sociale etik.

MEN jeg syntes det er et rigtig rigtig stort emne, men uanede mange sider af samme sag

Anmeld

1. november 2012

mpr

Nu svare jeg lige jer alle sammen ellers kommer der godt nok mange postes

Selvfølgelig skal INGEN tvinges ud i noget de ikke er klar til Men synes alligevel det er tanke vækkende hvad det gør for udviklingen at vi venter. Det kan være der kommer en ændring i udviklingen og at der så kommer mere balance i det hele men selvfølgelig ser det ikke så godt ud hvis der dør flere end der bliver født ._.

Og igen det er så svært for unge at få det til at hænge sammen ikke kun med penge men også at folk nærmest ser ned på kvinder der vælger at få børn i en tidlig alder at det er uansvarligt - på trods af at det var meget normalt førhen at få børn tidligt. Gad også godt vide om det er at kvinder er for umodne i dag eller om det "bare" er fordi det er bange for hvad alle andre tænker om dem og så følger de bare trop og lader være. Eller at de lader være fordi de er bange for at miste omgangskreds eller?

Synes det er yderst spændende og synes det er dejligt at der kommer så mange inputs

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.