Far og amning og Info fra sygehus etc

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2012

Anonym trådstarter

sne190810 skriver:

Fortæl din kæreste mand at kontakten mellem ham og jeres barn, aldrig vil være hæmmet af om du ammer eller ej. Undskyld mig, men det er altså noget pjat

Jeg fuldammede i 4½ måned, og derefter ammede jeg indtil min datter var 10 måneder. Hun har altid haft en tæt bånd til sin far, som de fleste børn har (amning eller ej).Den dag idag er hun mere fars pige end hun er mors Møgunge

Jeg ser det lidt som en slags forsvarsmekanisme-agtig fra hans side af. Han føler sig lidt truet over det, i og med han måske har en ide om at det kun er dig som er om barnet den første stykke tid f.eks. Men det er jo igen, helt op til ham selv. Vælger han passivt at se til og trække sig tilbage, så ja så kommer du til at være meget om barnet alene. Men Vælger han derimod aktivt at deltage i jeres lille familie ved f.eks at skifte ble, tage den lille når du har brug for at sove en time, gå ture og eller bare sidde med baby i skødet og have øjenkontakt. Madmåltidet er jo ikke det ENESTE man kan med en baby for at skabe en god kontakt,- tværtimod.

Hos os praktiserede vi meget at jeg om morgenen, efter at have fodret hende af inde i senge, fik lov til at ligge og sove (typisk til hendes sult meldte sig igen) og far så tog over og hyggede sig med vores datter et par timer. Han tog hende også hvis hun vågnede om natten, og ikke ville sove efter at have fået mad (i den første periode med baby hvor de spiser, skider og sove som det passer dem og far havde barsel+ weekender)  På den måde fik de 'deres' alenetid lidt uden den pylrede, hormonsyge, kontrolfreakede nybagte mor. Og det var pisse dejligt at få lov til at sove lidt uden at skulle være 'på vagt'!

Jeg tror nok i skal klare den, tror det bunder lidt i uvidenhed og usikkerhed over for det hele. Og hvis du vil amme, syntes jeg da helt klart i skal give den en chance, hele jeres lille familie

Al held og lykke fremover!

Tak for svar

Jeg er nu heller ikke bange for at far og baby ikke får kontakt. Og det er jo ikke sådan at han er imod amning overhovedet. Jeg tror bare ikke han mener det er så meget bedre end flaske, - og sundhedspersonalet har intet gjort for at fortælle ham det modsatte (hvilket jeg virkelig havde forventet).

Det jeg er bange for er ikke at han vil modarbejde mig og baby, - men mere at han ikke aktivt vil bakke op når/hvis det bliver svært at få amningen op at køre i starten. For hvorfor skulle han i virkeligheden også det? Han mener jo at flasken er præcist ligeså god som amning og sundhedspersonalet har intet gjort for at fortælle ham det modsatte. Hvorfor skal vi så gøre os umage og 'bøvle' med at få amningen op at køre?...

Jeg kan naturligvis godt finde tonsvis af links der viser det modsatte, - men det bliver bare lidt ensidigt når det kun kommer fra mig. Er nok bare i virkeligheden super skuffet over sygehus etc. i denne sag for jeg føler ikke de har videregivet de rigtige informationer.

Anyways, - håber at amningen slet ikke bliver så problematisk og så har vi slet ikke noget problem Men det er jo bare netop hvis den bliver problematisk at man har behov for opbakning på forhånd fra far og sundhedsvæsen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2012

Anonym trådstarter

Gardenia skriver:

Hvad med et kompromis?

Babyer har rigtigt godt af modermælk de første 4 måneder, de mener stadig det beskytter mod allergier og de er ret sikre på det gør så tarmene kan få en blid start, man mener der er et link mellem børn der får MME fra fødsel og kolik (Der er en paraply-betegnelse for avs-i-mavsen, men der er ikke en kendt løsning)

Så kan du amme i 4 måneder og I kan rykke baby over på et par flasker? Det kan meget godt passes sammen med hvis far skal på barsel, så er det hans tur til natterenderi, mor kan komme ud i livet (hvis du vil)  og ingen bliver bims af barsel

Mange tak for svar. Og ja, - kompromisser kommer man jo til at lave rigeligt af

Det her bliver dog næppe et af dem. Jeg fik måske udtrykt mig forkert, - men han er ikke imod amning som sådan så det vil aldrig blive aktuelt at flytte baby over på mme hvis amningen er etableret og velfungerende. Det er mere om det er besværet værd at arbejde på at få den etableret, der er udfordringen.

Ihh... jeg håber sådan at det kommer til at lykkedes relativt 'nemt'. Baby kommer til at være super-disponeret for allergier så jeg vil virkelig gerne gøre mit for at mindske dens allergi. Og der mener jeg klart amning er det bedste. Det er bare rigtig svært for min kæreste at tro på når samtlig sundhedspersonale siger modermælkserstatning er ligeså god som amning. Og fuldstændigt fair nok, - jeg ville da have samme opfattelse ´som ham baseret på den info han har fået indtil videre.

Anmeld

25. oktober 2012

Anonym trådstarter

Baby2påvej skriver:

Han kan da stadig have kontakten med baby, hud mod hud NÅR baby har fået mad ved dig.
Min mand fik i hvert fald masser af tid med vores datter. Plus farmand jo er på arbejde i dagstimerne, så der "opgiver" han jo selv meget tid med jeres bebs.

Jeg ville klart amme frem for flaske. Det er SÅ meget nemmere at man har maden klar og med sig over alt, frem for at tænke på rene flasker, huske at pakke rigeligt til turen og alt det.

Nu er det jo heldigvis forskelligt hvor meget barsel mændende tager og her satser vi da på at dele den nogenlunde ligeligt. Vi synes begge det er vigtigt han får samme (eller næsten samme) kontakt med baby som mig. Og han glæder sig til at være den, der skal lære bebs at spise grød, rigtig mad etc. som jo rigtig sætter ind når hans barsel starter

Jeg vil også super-gerne amme. Håber bare virkelig det kommer til at lykkedes, - og at det ikke ender med at blive en alt for ensom kamp fordi jeg ikke får opbakning fra far, sundhedsplejeske o.lign....

Håber det er mig, der ser spøgelser alle vegne i min hormon-rus og det kommer til at gå nemmere end forventet

Anmeld

25. oktober 2012

Skouboe

Jamen der er heller ikke noget i vejen med at lave en kombi. Jeg kender flere familier hvor mor har pumpet ud, og så har far givet et par flasker eller 3 om ugen. Det har dels involveret faren lidt mere, mor har fx kunnet få lov til at sove en nat hvor far så har givet flaske, eller har kunnet komme ud af huset i mere end 2 timer fordi hun skulle hjem og amme. Det har også betydet at der aldrig har været problemer hvis man var nødt til at få passet baby en gang i mellem.

Flaske er ikke noget de bare kan, det skal læres og det skal faktisk også vedligeholdes, ellers så risikerer du bare at stå med et barn der skal passes og pludseligt ikke vil tage flaske,

Anmeld

25. oktober 2012

M (:

Anonym skriver:

Min termin nærmer sig og vi glæder os til baby kommer til verden

Jeg vil rigtig gerne amme mit barn - ikke for enhver pris men jeg vil gerne høre så meget som muligt for at få amningen til at fungere. Primært fordi jeg tror på det er det bedste for baby.

Min kæreste synes sådan set det er fint baby bliver ammet, men har ikke stærke følelser for det. Han er ikke selv blevet ammet ( hans mor ville gerne men skulle arbejde og udmalkningen virkede ikke) og snakker tit om sutteflaske som noget han selv har gode minder om. Jeg har prøvet at snakke med ham om det men han siger bare det ikke betyder så meget for ham.

Vi har været til jordemoder og forskellige slags fødselsforberedelse sammen hvor amning er blevet drøftet. Men til min skuffelse har budskabet faktisk hver gang været at man ikke skal ligge under for ammenafiaen, at den gode mor ikke sidder i brysterne og at mme er lige så godt for baby samt at det giver far bedre mulighedfor at komme på banen. Jeg er enig i at amning ikke er den eneste mulighed men jeg synes det bør være den foretrukne.

Nu sidder jeg så med en kæreste faktisk har det indtryk at sundhedspersonale ikke anbefaler amning frem for mme og at jeg hvis jeg insisterer for længe på amning vil hæmme hanskontakt med sit barn. Jeg er faktisk lidt skuffet over den Info vi har fået da jeg ikke mener det gavner os.

Er der andre der har haft samme oplevelse? At sundhedspersonalet af frygt for at være for amme-missionerende nærmest er røget i den anden grøft og fremstår som om det er ligegyldigt? Og har I nogle gode råd til hvordan jeg kan få min kæreste til aktivt at støtte op om amningen?

Du kan evt. vise ham nendenstående pjece, hvor fordelene ved amning er opremset (:

Sundhedsstyrelsen

Sundhedsstyrrelsen ifht. WHO's anbefalinger

Sundhedsguiden

- Ovenstående skal ikke tolkes som at man er en dårlig mor, hvis man af den ene eller anden grund giver flaske, men som en oplysning om fordelene ved at amme. (:

Anmeld

25. oktober 2012

2babygirls

Anonym skriver:

Nu er det jo heldigvis forskelligt hvor meget barsel mændende tager og her satser vi da på at dele den nogenlunde ligeligt. Vi synes begge det er vigtigt han får samme (eller næsten samme) kontakt med baby som mig. Og han glæder sig til at være den, der skal lære bebs at spise grød, rigtig mad etc. som jo rigtig sætter ind når hans barsel starter

Jeg vil også super-gerne amme. Håber bare virkelig det kommer til at lykkedes, - og at det ikke ender med at blive en alt for ensom kamp fordi jeg ikke får opbakning fra far, sundhedsplejeske o.lign....

Håber det er mig, der ser spøgelser alle vegne i min hormon-rus og det kommer til at gå nemmere end forventet

Tror ikke du skal læse for meget i hvad sygehuset har meldt ud. De støtter amning og lægger baby til lige så snart de kan.

Men mange kan/vil ikke amme, og dem ønsker de ikke at træde over tærerne.

Anmeld

25. oktober 2012

Ka+Ma=Be

Jeg kunne skrive rigtig mange ting, men det kunne både ende op i diskussion og mere forvirring Amning og flaske er et meget følsomt emne, hvor man hurtigt kan risikere at træde nogle over fødderne, hvilket jeg ikke ønsker.

I stedet vil jeg sige, at du skal være mere end velkommen til at skrive til mig, hvis du kunne bruge noget støtte, råd og vejledning.

Jeg har ammet min søn i 13 måneder og har selv været hele rumlen igennem. 

Mvh Katja 

Anmeld

26. oktober 2012

raca

Gardenia skriver:

Hvad med et kompromis?

Babyer har rigtigt godt af modermælk de første 4 måneder, de mener stadig det beskytter mod allergier og de er ret sikre på det gør så tarmene kan få en blid start, man mener der er et link mellem børn der får MME fra fødsel og kolik (Der er en paraply-betegnelse for avs-i-mavsen, men der er ikke en kendt løsning)

Så kan du amme i 4 måneder og I kan rykke baby over på et par flasker? Det kan meget godt passes sammen med hvis far skal på barsel, så er det hans tur til natterenderi, mor kan komme ud i livet (hvis du vil)  og ingen bliver bims af barsel

undskyld mig.. mener du at et evt velfungerende amning skal erstattes af et kunstigt produkt for at tilgode se faren.. i mads sitiotionen..

for det er jo farens behov vi taler her.. ikke barnenst..

når barnet er 4 mdr her det længre vågne perioder, der kan faren sku da bare byde sig ind.

jeg mener problemet er at mange mænd ser sig sure på amningen og giver den skylden. for den manglende kontankt i starten.. men det at amme er jo kun en lille del af det og havde et spædbarn. og barn sener hen. også må faren bare finde der hvor han er god, lad ham tumle, giv ham en slyge, så han får værdifuld tæt tæt konkagt også osv..

Anmeld

26. oktober 2012

_-Kathrine-_

raca skriver:

undskyld mig.. mener du at et evt velfungerende amning skal erstattes af et kunstigt produkt for at tilgode se faren.. i mads sitiotionen..

når barnet er 4 mdr her det længre vågne perioder, der kan faren sku da bare byde sig ind.

jeg mener problemet er at mange mænd ser sig sure på amningen og giver den skylden. for den manglende kontankt i starten.. men det at amme er jo kun en lille del af det og havde et spædbarn. og barn sener hen. også må faren bare finde der hvor han er god, lad ham tumle, giv ham en slyge, så han får værdifuld tæt tæt konkagt også osv..

Anmeld

26. oktober 2012

Gardenia

raca skriver:

Nej. Det jeg sagde var: Er man så heldig at have fundet en mand der så gerne vil den barsel, så skal vi lade ham få den barsel.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.