Lahn11 skriver:
Denne udtalelse fik mig for nogen år siden til at undersøge hvad der egentlig er med rå mælk, og hvad der er med pastoriseret mælk
og jeg blev overrasket ...
det resulterede i at jeg slet ikke drikker mælk den dag i dag.. og jeg giver kun min datter meget små mængder..
jeg blev overrasket over hvor mange alvorlige sygdomme der kan forbindes med mælk, og at rå mælk faktisk er meget sundere end pastoriseret mælk .. undere det også dig ?
hvis ja, så prøv at læs denne artikkel, den virker meget troværdig, og passer med de fakts vi lære på ernærring og sundhed skolen ..
http://www.alun.dk/sund-kost/maelk-sundt-eller-skadeligt.html#

Min den ældste fik upastoriseret friskmalket ko- eller gedemælk, da hun var lille, fordi hun var mælkeallergiker ligesom jeg, og det kunne hendes mave nedbryde.
Men man gør det, at man koger det op, sådan at eventuelle bakterier slås ihjel, medens de er helt små.
Sidenhen fik hun det bare helt friskt og nedkølet uden forkogning.
Det er nemlig sådan at ubehandlet mælk kan indeholde en bakterie, som kan give en slags influenzalignende sygdom, der rammer maven. Under normale omstændigheder, giver den et par dages ubehag med maveonde og feber, samt muskel og ledsmerter og så har man opbygget emunitet over for den, men hvis en gravid bliver ramt af den, kan den slå fosteret ihjel og/eller forårsage død kort efter fødsel hos barnet.
Det er derfor man ikke må bruge ubehandlet mælk i hjemmelavet is og desserter.
Nu til dags er det ikke særligt let at få adgang til frisk, nymalket komælk, men indtil for få år siden, kunne man jo spadsere ind på en hvilken som helst gård med køer og hente sig en kande mælk, men sådan er det desværre ikke mere.
I mit hjem, hvor vi havde kødkvæg, havde vi altid en ammeko, og den hentede vi også bare det mælk fra, vi skulle bruge.
Koens yver blev vasket godt af, og så ellers fat i patterne og malke en god portion ned i en spand. 
Meget hyggeligt, og væsentligt sundere end det man får nu.
Og så skummede man ellers fløden ovenaf. (Skal hilse og sige, at dengang var is og flødeskum noget af det mest fantastiske i verden)
Ja..det er noget skidt at drikke mælk der er både homogeniseret, affedtet og hvad ved jeg.
Børn bør fx kun få sødmælk, da mælkefedtet i de andre mælketyper, er smadret til atomer, og kan passere direkte gennem blodkarene og vandre op og sætte sig som fedt om de indre organer, især hjertet. Og har der først sat sig fedt der, er det næsten ikke til at slippe af med, men vil belaste organerne resten af deres liv.
Det gør ikke spor at børn og voksne ikke får mælk, men kun alm. mælkprodukter, så som ost, yugurt og lign. blot skal man så huske at især børnene har brug for ekstra tilskud af kalk, men det kan man få i tyggetabs.
Tvært imod er vores tarmkultur, slet ikke bygget til at nedbryde mælk efter 3-4 års alderen, idet det er den alder vi også fra naturens side stopper med at amme vores børn.
Men det er jo et valg man tager.
Men har man lyst til at indtage mælk, så er det en god ide, at gå efter mærker, der undgår homogenisering og så vidt muligt kun bruger sødmælk.

Kærligst
Sussie
(der ikke kan udstå uhomogeniseret mælk i sin kaffe..hehe)