Arh hjælp til problemformulering

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. oktober 2012

FamilenStorm

Thalia skriver:

Jeps, jeg tror godt jeg kan følge dig.

Men er det rigtigt forstået at det i gerne vil gøre er at indsamle noget empiri gennem interviews og spørgeskemaer - empiri swom gir jer en forståelse for hvad brugerne i fitness centrene mener sundhed er og hvad de baserer den forståelse på.

Det kan i bruge til at finde ud af om jeres forståelse af sundhed stemmer overens med fitness center brugerne - og dermed vil i enten be eller afkræfte jeres hypotese om at der er forskel i opfattelsen af sundhed - muligivs af kulturelle årsager.

Og hvis jeres hypotese bekræftes vil i derefter kunne udfolde en diskussion omkring hvad i som sundhedspersonale kan gøre for at påvirke fitnesscentrets brugeres forståelse af sundhed

- Er det nogenlunde rigtigt?

Sådan ca ja :-)

Lyder det helt ved siden af?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. oktober 2012

Thalia

FamilenStorm skriver:

Sådan ca ja :-)

Lyder det helt ved siden af?

Nej slet ikke, men det betyder at jeres interviews og spørgeskemaer ikke er et hovedpunkt i jeres arbejdsprocess eller i jeres projekt, de er blot et middel til at indsamle det materiale i skal bruge for at komme videre.

Groft sagt så ville jeg max gide læse 2 sider i projektet om den del hvis jeg var censor - for der er ikke noget nyt og flot i at man kan indsamle empiri, og slet ikke når man er på BA niveau.

Umiddelbart kunne en problemformulering lyde nogenlunde sådan her:

Gennem analyse og diskussion af indsamlet empirisk data undersøges hvorvidt forståelsen af begrebet sundhed hos udvalgte brugere af et fitnesscenter, stemmer overens med vores faglige forståelse af begrebet. I forlængelse deraf diskuteres hvordan vi som sundhedspersonale kan medvirke til at der opnåes en fælles forståelse for sundhedsbegrebet mellem brugerne og os selv.

Hvis det skal formuleres som et spørgsmål kunne det lyde såsan her:

Er der overenstemmelse mellem vores faglige forståelse af begrebet sundhed, og den forståelse udvalgte brugere i et fitnesscenter har af selvsamme begreb? Er det i forlængelse deraf muligt at identificere initiativer vi som sundhedspersonale kan tage for at fremme en fælles forståelse af begrebet sundhed mellem fitnesscentrets brugere og os selv?

Jeg ville i øvrigt nok droppe spørgeskemaerne og nøjes med udvalgte interviews og så behandle det indsamlede materiale gennem en fx kritisk diskursanalyse. Det er svært at argumentere for hvad et spørgeskema skal kunne tilføre jeres arbejde, og i vil skulle bruge enormt mange timer på at behandle alt jeres data hvis i vælger at gøre begge dele.

Anmeld

16. oktober 2012

FamilenStorm

Thalia skriver:

Nej slet ikke, men det betyder at jeres interviews og spørgeskemaer ikke er et hovedpunkt i jeres arbejdsprocess eller i jeres projekt, de er blot et middel til at indsamle det materiale i skal bruge for at komme videre.

Groft sagt så ville jeg max gide læse 2 sider i projektet om den del hvis jeg var censor - for der er ikke noget nyt og flot i at man kan indsamle empiri, og slet ikke når man er på BA niveau.

Gennem analyse og diskussion af indsamlet empirisk data undersøges hvorvidt forståelsen af begrebet sundhed hos udvalgte brugere af et fitnesscenter, stemmer overens med vores faglige forståelse af begrebet. I forlængelse deraf diskuteres hvordan vi som sundhedspersonale kan medvirke til at der opnåes en fælles forståelse for sundhedsbegrebet mellem brugerne og os selv.

Er der overenstemmelse mellem vores faglige forståelse af begrebet sundhed, og den forståelse udvalgte brugere i et fitnesscenter har af selvsamme begreb? Er det i forlængelse deraf muligt at identificere initiativer vi som sundhedspersonale kan tage for at fremme en fælles forståelse af begrebet sundhed mellem fitnesscentrets brugere og os selv?

Jeg ville i øvrigt nok droppe spørgeskemaerne og nøjes med udvalgte interviews og så behandle det indsamlede materiale gennem en fx kritisk diskursanalyse. Det er svært at argumentere for hvad et spørgeskema skal kunne tilføre jeres arbejde, og i vil skulle bruge enormt mange timer på at behandle alt jeres data hvis i vælger at gøre begge dele.

Hvor er det dog bare fantastisk at du gider hjælpe Det giver virkelig stof til eftertanke og man får tænkt over nogle ting, som vi ellers ikke lige ville tænke over..

Tusinde tak

Sender dem lige afsted til min skrive makker og høre hvad hun siger til dem.. Synes nemlig de rammer lige det vi har snakket om at vi gerne ville

Anmeld

17. oktober 2012

Snartmortil3

Thalia skriver:

Kan se du har fået fin hjælp, siden vi snakkede sidst.

Jeg vil til sidst stille et enkelt spørgsmålstegn ved, om der burde være fælles forståelse af sundhedsbegrebet - mener i generelt eller ved feks vejlednings situationer? Jeg tænker bare, at en generel fælles forståelse for sundhedsbegrebet mellem klient/bruger og sundhedspersonale er svært, da bruger har så uendeligt mange forskellige meninger til hvad sundhed er - og at vi som BA'er i ernæring og sundhed bestemt har en mere teoretisk forståelse for hvad sundhed er? Hvad siger du? i?

Anmeld

17. oktober 2012

Thalia

110811 skriver:

Kan se du har fået fin hjælp, siden vi snakkede sidst.

Jeg vil til sidst stille et enkelt spørgsmålstegn ved, om der burde være fælles forståelse af sundhedsbegrebet - mener i generelt eller ved feks vejlednings situationer? Jeg tænker bare, at en generel fælles forståelse for sundhedsbegrebet mellem klient/bruger og sundhedspersonale er svært, da bruger har så uendeligt mange forskellige meninger til hvad sundhed er - og at vi som BA'er i ernæring og sundhed bestemt har en mere teoretisk forståelse for hvad sundhed er? Hvad siger du? i?

Jeg vil nok mene at med udgangspunkt i et socialkonstruktivistisk livssyn vil man altid kunne inddrage dit argument om at opnåelsen af en 100% fælles forståelse er umulig. Det ændrer dog ikke på at der absolut er relevans i at tilstræbe en fælles forståelse da der nødvendigvis må være en konsensus om den diskursive praksis hvis sundhedpersonalet overhovedet skal kunne hjælpe og vejlede.

Groft sagt så er man nødt til at sikre at man taler nogenlunde samme sprog når man vejleder fx sundhedsfagligt. Det betyder ikke at begge parter skal have samme baggrundsforståelse - hvis de havde det så ville vejledningen jo være fuldstændig unødvendig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.