Sort arbejde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. oktober 2012

Anonym trådstarter

Kofoed. skriver:

Det er det faktisk, for det er en betaling, hvis man nu fik maser af mad og tøj i stedet for penge, så er det jo det samme.

Ikke i mine øjne...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2012

Den lykkelige

Jeg synes noget er ok.. men noget andet er ikke.. så har ikke stemt.. synes ikke svarmulighederne er brede nok

Anmeld

11. oktober 2012

FrkZier

Anonym skriver:

Jeg kan ikke forstå at NOGET sort arbejde er ok, mens andet ikke er. Begge dele er ulovligt Så det er da dobbeltmoralsk, men det er måske fordi rigtig mange laver det som I betegner som ok

grunden til JEG synes der er stor forskel er at hvis du modtager offentlige ydelser som fx KH og for x antal kroner udbetalt pr måned og ved SIDEN af har noget der minder om et fuldtidsarbejdet SORT og tjener kassen på det - snyder du 1 samfundet for en masse penge og 2 så burde man IKKE få KH/førtidspension osv, men burde i stedet få et fuldtidsarbejde da man jo tydeligvis er i fuld stand til at have sig et arbejde OG de tager arbejdskræfter fra folk der gerne ville udføre et reelt stykke arbejde..

men hvis mads på 13 for 50kr for at slå naboen græsplæne en sommer dag, det kan JEG ikke få ondt i røven over - naboen for slået sit græs, mads har penge til en is på tanken med sine venner og lære pengenes værdi.. det er en win-win hvor det andet bestemt ikke er en win-win!

Anmeld

11. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Blank stemme, da det er meget kategoriske svarmuligheder. 

Jeg synes, som med så meget andet, at der er mange grader af emnet og "forkasteligheden". Generelt er det ikke i orden, men der er en ubetydelighedsgrænse i min verden. Ligesom jeg mener, der er forskel på at køre syv eller 37 km for stærkt. 

Anmeld

11. oktober 2012

Fru Hansen

Jeg har svaret blank. Jeg mener som udgangspunkt at sort arbejde er forkert. Men jeg har også en bagatelgrænse der f.eks. er hvis man får sin nabo-knægt på 15 til at rydde fortovet for sne et par gange og giver ham lidt penge eller en eller anden form for gentjeneste.
Eller hvis håndværkernaboen en enkelt gang hjælper naboen på 85 år med at starte et oliefyr op igen der er gået ud. Og får penge for det, uden at det er aftalt som en løn men hvor det er givet som en slags taknemmelighedsgave.

Jeg tror det er vigtigt at skelne mellem nabo- og vennetjenester og rigtigt sort arbejde.
Det jeg opfatter som rigtigt sort arbejde er der hvor det er to  (måske fremmede) der laver en direkte aftale om en ydelse for penge. Og hvor det måske er en større arbejdsopgave og større betaling. Eller på en mere fast basis end bare f.eks. et slukket oliefyr om vinteren. Altså det man kunne kalde organiseret arbejde.

Skulle jeg gradbøje det sorte arbejde så er der dog to der især kan forarge mig. De der laver sort arbejde mens de hæver en offentlig ydelse og de der arbejder sort i så høj grad at det svarer til en almindelig indtægt.

Anmeld

11. oktober 2012

TNBC

xoxotasha skriver:

Det kommer an på hvad omfang vi snakker om.

Hvis det er småting som at hjælpe med at male en gang i mellem, passe børn osv kan jeg virkelig ikke se problemet i det. 

Men har man et fast job hvor det er sort arbejde synes jeg så det er et problem. 

Nogen der faktisk har læst reglerne for sort arbejde. Det er ikke altsammen ulovligt, som i siger.

F.eks unge under 16 må gerne arbejde skattefrit i private hjem
Pensionister må arbejde for 10.000 om året

Anmeld

12. oktober 2012

Clisolka

xoxotasha skriver:

Det kommer an på hvad omfang vi snakker om.

Hvis det er småting som at hjælpe med at male en gang i mellem, passe børn osv kan jeg virkelig ikke se problemet i det. 

Men har man et fast job hvor det er sort arbejde synes jeg så det er et problem. 

Enig 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.