Jeg har svaret blank. Jeg mener som udgangspunkt at sort arbejde er forkert. Men jeg har også en bagatelgrænse der f.eks. er hvis man får sin nabo-knægt på 15 til at rydde fortovet for sne et par gange og giver ham lidt penge eller en eller anden form for gentjeneste.
Eller hvis håndværkernaboen en enkelt gang hjælper naboen på 85 år med at starte et oliefyr op igen der er gået ud. Og får penge for det, uden at det er aftalt som en løn men hvor det er givet som en slags taknemmelighedsgave.
Jeg tror det er vigtigt at skelne mellem nabo- og vennetjenester og rigtigt sort arbejde.
Det jeg opfatter som rigtigt sort arbejde er der hvor det er to (måske fremmede) der laver en direkte aftale om en ydelse for penge. Og hvor det måske er en større arbejdsopgave og større betaling. Eller på en mere fast basis end bare f.eks. et slukket oliefyr om vinteren. Altså det man kunne kalde organiseret arbejde.
Skulle jeg gradbøje det sorte arbejde så er der dog to der især kan forarge mig. De der laver sort arbejde mens de hæver en offentlig ydelse og de der arbejder sort i så høj grad at det svarer til en almindelig indtægt.
Anmeld