Jeg tror, at en af årsagerne til manglende forståelse er, at der er gået inflation i vores brug af et ord som depression. Mange kalder sig "deprimerede", når de er almindeligt triste over noget konkret. Ligesom angst bliver brugt om begrundet frygt, psykopat om et ubehageligt menneske - og en livlig dreng har "damp".
Det kan være svært at få øje på "den ægte vare", når begreberne bruges i flæng. Hvis du var indlagt pga. suicidalfare, ville ingen betvivle, at der var tale om reel sygdom - men du ligner sikkert, noget af tiden, en, der er okay - og det gør det formentlig svært for nogle at forstå, at du ER syg.
Jeg led selv af depressioner for mange år siden, men er velmedicineret og har ingen problemer på den front i dag. Men også medicinen er et tabu - folk har masser af "smarte" holdninger til "lykkepiller" og tror, det handler om at dope sig til evig glæde. I mit tilfælde må jeg så også erkende, at jeg altid har haft en "jeg-skal-nok-klare-mig-og-I-skal-ikke-bekymre-jer"-tendens, så jeg har sendt meget modsatrettede signaler dengang og insisteret på, at ork, jeg havde styr på det. En kompensation for, at jeg kom til at vise svaghed, tror jeg. Og så tror da pokker, at mine omgivelser blev forvirrede.
Et af mine børn har ADHD, og her skal jeg love for, at fordommene og uvidenheden er enorm - langt værre end på depressionsområdet. Det er dybt frustrerende, at man mistænkeliggøres, når ens barn vitterligt har problemer og behov for medicin - så også på den front er der lang, lang vej igen.
Anmeld