Jeg vælger at være anonym for ikke at udstille venner og familie. Man kan svare anonymt. I må dog gerne kunne genkende mig. Jeg er tilbagevendende på b. med depression, mor til en på cirka et år og en ny på vej.
Mange med psykiske sygdomme oplever det som værende enormt stigmatiseret, tabubelagt, og møder mange fordomme, misforståelser og tvivl. Vi lever i 2012, og selvom en psykisk sygdom er en sygdom på lige fod med en brækket arm (man kan bare ikke se den), så er der stadig RIGTIG mange, som ikke aner noget som helst om disse sygdomme, og som absolut ingen forståelse har omkring dem. Derfor vil jeg anbefale jer at besøge hjemmesiden
www.en-af-os.dk , som netop tager kampen op omkring dette problem.
På samme tid kunne jeg godt tænke mig at spørge jer om 2 ting:
1. Jer der har eller har haft en psykisk sygdom, har i - i nogle tilfælde - oplevet at folk ikke forstod, tvivlede, bebrejdede eller lignende?
2. Har du selv haft svært ved at forstå og sætte dig ind i en ven/bekendts/familiemedlems psykiske sygdom?
Jeg har måtte komme frem omkring min depression. Da jeg har valgt at tage orlov fra min studie pga. den, har jeg ikke kunne skjule det. Folk skal nok opdage, at man ikke studerer

På visse fronter har jeg oplevet fuld opbakning og forståelse, men andre har vist, at de ikke helt forstår, hvad en svær depression indebærer for den syge, og det føler jeg har gjort det værre.
Fx fortalte min kæreste i aften sine forældre om min situation. Han siger, at de ikke reagerede positivt. Om jeg da ikke glædede mig til den ferie vi skal på med dem? Om det hele var fordi mit studie var for svært for mig? Jeg blev bare SÅ ked af at høre den reaktion, for det havde jeg bare ikke forventet! Og det er et typisk eksempel på nogen, som ikke rigtig ved noget om depression. Det handler jo ikke om jeg er utaknemmelig over det min svigerfamilie giver os, det handler ikke om sværhedsgraden på mit studie er for svært. Det handler om en kemisk ubalance i min hjerne, samt tidligere tiders nedture, som påvirker mig i en sådan grad, at jeg har svært ved at fungere til dagligt.
Desværre er min kæreste heller ikke helt vildt forstående. Han bliver som regel irriteret over jeg ikke kan overskue tingene, bliver hurtigt træt, eller jeg nærmest føler jeg har lyst til at tude, når vores datter vågner om natten. Og jeg har endda forklaret ham alt! Og det er mest skuffende af alt, for det gør det hele værre. Og jeg gør endda mange ting jeg egentlig ikke magter for at holde sammen på min lille familie. Jeg rydder op, gør rent, laver de fleste dage aftensmad, hygger min med vores datter osv. Så for mig er det ekstremt skuffende han ikke kan håndtere de svære tider, især taget i betragtning hvad jeg har fundet mig i, indtil han tog sig sammen.
Hvad har i andre af oplevelser?