Mht. søvnen: Hvis han ikke kan komme op om morgenen på trods af vækkeure og hvis han ellers kommer ordentlig tid i seng. (Dvs. 8 timer før han skal op)... Så synes jeg seriøst han skal gå til lægen og få undersøgt hvorfor han er så træt.
Jeg gik hele min barndom, ungdom og mine første voksenår og fik at vide jeg var doven, ugidelig, skulle tage mig sammen, skulle stå op når vækkeuret ringede, og da jeg så endelig gik til lægen som 25 årig fordi intet nogensinde hjalp, fik jeg en henvisning til et søvnlaboratorium hvor de fandt ud af jeg havde en søvnsygdom, Narkolepsi.
Havde jeg bare vidst det fra barnsben af, havde jeg sluppet for mange nedværdigende kommentarer og dårligt selvværd over ikke at kunne det som andre kunne, og hele tiden at skuffe andre og misse mødetider på job og studie! Af den grund hader jeg formuleringen "han/hun skal bare tage sig sammen".
Respekter ham og spørg om han har brug for at blive tjekket om der er noget galt siden han ikke kan stå op og vågne, eller om han tror det er fordi han ikke kommer tidligt nok i seng.
Anmeld