Økologisk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.432 visninger
27 svar
0 synes godt om
1. oktober 2012

Joan ( Smallie )

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvad du tænker når der bliver sagt økologisk.

Og hvad i tænker når i køber det.

Er det noget der er helt fri for kunst gødning eller er der lidt i det må det få gylde

Det mælk i køber har de køer gået på græs der ikke har fået gødning og sådan noget.

Kom med en god debat.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2012

Chri9000

Profilbillede for Chri9000
Joan ( Smallie ) skriver:

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvad du tænker når der bliver sagt økologisk.

Er det noget der er helt fri for kunst gødning eller er der lidt i det må det få gylde

Det mælk i køber har de køer gået på græs der ikke har fået gødning og sådan noget.

Kom med en god debat.

Når der bliver sagt økologisk, tænker jeg det er sundt og godt for mig/ mit barn.

Jeg køber økologisk så vidt det er muligt, fordi jeg synes det er godt og fri for div. sprøjtegifter etc..

I forhold til mælk, køber jeg det oftes og jeg synes personlogt det smager bedre. Dog er det ret pebret i prisen nogen gange..

Køber dog ikke øko kød og sodavand :-)

Anmeld

1. oktober 2012

modesty

Kom med en god debat.

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet. Der er jo nogle fastsatte rammer for hvornår varer må kaldes økologiske. Sakset fra wikipedia:

For planteavl drejer det sig om, at der ikke må bruges kunstgødning eller  pesticider , dog er nogle pesticider godkendt i tilfælde af akut fare for tab af afgrøder  [1] . Ligeledes må der ikke tilføres  slam  fra  rensningsanlæg  eller  industri . For husdyrbrug drejer det sig om, at foderet skal være økologisk dyrket, og om, at  dyrevelfærden  skal gå forud for hensynet til indtjening. I begge tilfælde afviser man brugen af  genetisk modificerede organismer .

I madvarer er visse tilsætningsstoffer godkendt. Der ligger en liste et sted på nettet, men jeg kan ikke lige finde den ved en hurtig goodlesøgning.

Anmeld

1. oktober 2012

MomInTheMaking

modesty skriver:

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet. Der er jo nogle fastsatte rammer for hvornår varer må kaldes økologiske. Sakset fra wikipedia:

For planteavl drejer det sig om, at der ikke må bruges kunstgødning eller  pesticider , dog er nogle pesticider godkendt i tilfælde af akut fare for tab af afgrøder  [1] . Ligeledes må der ikke tilføres  slam  fra  rensningsanlæg  eller  industri . For husdyrbrug drejer det sig om, at foderet skal være økologisk dyrket, og om, at  dyrevelfærden  skal gå forud for hensynet til indtjening. I begge tilfælde afviser man brugen af  genetisk modificerede organismer .

I madvarer er visse tilsætningsstoffer godkendt. Der ligger en liste et sted på nettet, men jeg kan ikke lige finde den ved en hurtig goodlesøgning.

Jeg tror bare TS vil vide hvad folk tænker når der bliver sagt økologisk. Det er ikke alle (faktisk meget få, sørgeligt men sandt) der sætter sig 100 % ind i hvad der røre sig rundt omkring.

Derfor er det muligt at stille det spørgsmål TS stiller. Det ville det jo ikke have været hvis vi alle rendte rundt og var live-size lektikoner.

Anmeld

1. oktober 2012

SussieThyssen

Joan ( Smallie ) skriver:

Kom med en god debat.

Jeg går ikke op i økologi som sådan.
Er det på tilbud den dag jeg handler så er det oftest det jeg køber, men som regel er det ikke på tilbud, og så køber jeg ikke økologisk...det rækker mit budget ikke til.
Og endelig, så giver jeg ikke så meget for økologi, idet Danmark er et meget lille land, og ægte økologi kræver enorme landområder, langt væk fra al forurening for at det har en værdi, og det findes ganske enkelt ikke her i landet.

Kærligst
Sussie

Anmeld

1. oktober 2012

132319

Jeg tænker: Det bedste for mine børn, mig selv og miljøet.

Jeg køber alt det økologiske min pengepung tillader og det er 75% af min husholdning. Også ting som shampoo og rengøringsmidler

Anmeld

1. oktober 2012

modesty

Jeg tror bare TS vil vide hvad folk tænker når der bliver sagt økologisk. Det er ikke alle (faktisk meget få, sørgeligt men sandt) der sætter sig 100 % ind i hvad der røre sig rundt omkring.

Derfor er det muligt at stille det spørgsmål TS stiller. Det ville det jo ikke have været hvis vi alle rendte rundt og var live-size lektikoner.

Heheh, jeg er såmænd ikke et leksikon, jeg kan bare finde ud af at google. 

OK, jamen her kommer mit svar. 

Alt der findes økologisk, køber vi økologisk, når det gælder madvarer. Vi gør det primært for vores egen (og vores søns) skyld - sekundært for miljøet. 

M.h.t. plejeprodukter, køber vi svanemærket, da økologiske shampooer og lignende jo sagtens kan indeholde allergifremkaldende parfumestoffer.

Anmeld

1. oktober 2012

LMX

Jeg køber aldrig økologisk. Det er for dyrt og synes f.eks økologiske grøntsager og frugt er kedeligt.

Anmeld

1. oktober 2012

MissMona

Jeg tænker:

Økologi bør være normen for mit liv og dem jeg holder af, hvis muligt fra nu af og til jeg ikke er her mere.

Økologi er for mig, at forsøge at begrænse så meget som muligt kunstig påvirkning og manipulation af noget man frit kan plukke i naturen, dvs. det jeg tager med hjem i kurven har næringsmæssig positiv og etisk værdi der ikke er direkte påvirket med kemi eller kunstig gødning eller gmo dvs. uden denne form for, i mine øjne, negativ indblanding fra mennesker.

Økologi er for mig et udtrykt ønske om at passe på mig, mine medmennesker, børn, voksne, ældre, dyr og den jord vi bor på.

Jeg kender reglerne for økologi og ved det har sine begrænsninger, men jeg mener det er et skridt i den rigtige retning og jeg har pligt til at vise at jeg gerne vil i den retning, når det er det jeg tror på. Derfor prioriterer jeg det højt i mit budget og spiser så meget økologi som overhovedet muligt. Jeg har ikke en høj løn. Men jeg er heller ikke fattig. Men, hvis jeg skulle komme ud i økonomiske vanskeligheder eller bliver økonomisk trængt, jeg går hellere i brugt genbrugstøj og bor "fattigt" end jeg opgiver min økologi, det gør jeg faktisk allerede.

Jeg forsøger ikke at prædike for andre. Det er blot mit syn på økologi! Måske lidt snørklet beskrevet, men det er lidt sent og jeg er lidt træt!

Anmeld

2. oktober 2012

MomInTheMaking

modesty skriver:

Heheh, jeg er såmænd ikke et leksikon, jeg kan bare finde ud af at google. 

OK, jamen her kommer mit svar. 

Alt der findes økologisk, køber vi økologisk, når det gælder madvarer. Vi gør det primært for vores egen (og vores søns) skyld - sekundært for miljøet. 

M.h.t. plejeprodukter, køber vi svanemærket, da økologiske shampooer og lignende jo sagtens kan indeholde allergifremkaldende parfumestoffer.

Den var nu heller ikke sådan ment. Mere generelt, hvis vi alle vidste eller satte os ind i alt, ville et spørgsmål om hvad man "tænkte" når man hørte et bestemt ord jo være ligegyldig, for vi ville alle have samme tolkning af ordet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.