Isabella_mor skriver:
Det ER meget normalt for det første fødte barn at når der ligepludselig kommer een og tager noget af al den opmærksomhed som han/hun plejede at få..
Regression er en af de mest kendte fænomener når det handler om at et barn bliver storesøster eller bror. det store barn begynder at blive som et lille barn igen. og kræve opmærksomhed som hidtil, fordi det er et trygt sted at være i, fordi det kunne barnet finde ud af.. det var noget barnet lærte at mestre.. det er en forsvarsmekanisme..
der er sikkert også en masse jalousi og den slags inde over, at han måske ikke bryder sig om sin lillesøster, så han prøver måske at fortrænge de følelser fordi at han har opdaget at det er en god måde at handtere sin jalousi og de forbudte følelser på. altså at vende sine negative følelser til noget positivt, ved at være over hende, kramme hende og kysse osv hele tiden. det er den forsvarsmekanisme der kaldes reaktionsdannelse. det er en ubevidst reaktion.
her er en lille historie
Kirsten er 5 år, hun har fået en lillebror og hun oplever en stærk jalousi. hun kan ikke fordrage lillebror og vil gerne gøre ham fortræd og ser helst at han forsvinder. Undertiden har hun vist sine følelser ved at nive ham til han skriger. Men moderens reaktion har været så kraftig, at Kirsten er blevet bange for at miste hendes kærlighed. Kirsten holder op med at gøre lillebror fortræd, og hun føler angst for sin egen jalousi. Den bliver hurtigt fortrængt, forsvinder i det ubevidste forstyrre hende ikke længere..
hun kan også håndtere sin jalousi på en anden måde:
gennem fortrængning som jeg har beskrevet ovenover.
og så gennem regression, som jeg også har skrevet..
Din søn har altså fået en lille krise, og det er meget normalt. og her gælder det bare om at imødekomme ham så godt i kan... inddrage ham. og gøre det i gør allerede.. pædagogerne i vuggestuen har sikkert oplevet forskellige reaktioner fra de forskellige børn der har været i indtitutionen for og nu som også har fået en lillebror eller søster. Så der kan du evt høre om råd til at håndtere din søns tristhed og hvad der ellers er af ting han bokser med..
Jeg er ikke mor til to. endnu.. men jeg interesserer mig rigtig meget for psykologi, og det jeg har skrevet kan måske give dig en idé omkring hvad det egentlig ER der sker med din søn, hvorfor han reagere som han gør.
jeg har desværre ikke løsningen til dit problem. men jeg tror at din søn skal overbevises om at han stadig er elsket lige så højt som altid. og at der også er plads til lillesøster. fordi at i har masser af kærlighed at give af.. jeg ved godt at han er kun 2 år. så hans reaktion er måske ikke på niveau med kirsten på 5 år.. men det er nogenlunde det der evt sker når der kommer en lillesøster/bror til familien.
men jeg er sikker på at med tiden så skal det nok lykkeds at det hele bliver godt.. indtil de bliver store at de begynder at drille hinanden osv. som helt almindelige søskende gør