Det kan jeg godt huske, det der! Det er det hårdeste ved at blive mor for anden gang!
Jeg kan ikke sige, hvad du skal gøre, men jeg kan give dig et par råd med på vejen.
- Når du tænker, at det er synd for din dreng, at du lillesøster nu IGEN skal ammes på et tidspunkt, hvor han savner opmærksomhed, så husk ikke at undskylde. Ikke at sige "jeg bliver NØDT til lige" og den slags formuleringer. Selvom, det deler dit hjerte i to, så må du udstråle, at du nyder at amme lillesøster. At du selvfølgelig vil hende. Og så husk at udtrykke din forståelse for hans behov "Du vil gerne have mor kommer og ser din tegning. Det vil jeg også gerne, når jeg er færdig med at give lillesøster mad." -Sikkert som du plejer, men vær gerne lidt ekstra P Æ D A G O G I S K her i omstillingsfasen. Girafsprog, girafsprog, girafsprog var hvad, der virkede her: "Det jeg hører dig sige er, at du gerne vil have mor skal komme lige nu. Det kan jeg ikke. Men jeg vil glæde mig til at komme bagefter." - Det er til at blive bims af konstant at formulere sig sådan (og så oveni søvnmangel osv.), men det er guld værd.
Og så husk at fortælle ham, at det er OK at han er vred/ked/frustreret. Og spørge åbent: "Er det svært, når mor sidder med lillesøster?". "Det kan jeg godt forstå det er, min skat. Og: " Jeg elsker dig, og jeg elsker lillesøster, men jeg kender dig bedst."
Sæt ord på!!
Og tro mig, det bliver hurtigt nemmere. Men det du går igennem lige nu som mor, - det er så hårdt!! Hverdagen kommer lige om hjørnet og til juleaften er i en 100% sammentømret familie på 4.

Anmeld