lotchen skriver:
Min ffb var rigtig god, det var over 6 gange, 3 med partner og 3 uden.
Vores JM lagde ud med at sige, at hun principielt ikke ville komme ind på noget, som vi ikke kunne læse os til på nettet - det vigtige var det med at få det fortalt af et levende menneske og have mulighed for at stille spørgsmål og lufte bekymringer. Det satte ligesom forventningerne det rette sted
Jeg er glad for fakta; hvilke faser er der i en fødsel, hvordan og hvornår foregår smertelindring, hvordan forebygger man bristninger ov.osv. Øvelser på gulvet er slet ikke mig og det var heldigvis valgfrit om man ville være med, de havde lagt det til sidst i sessionen, så man bare kunne smutte før.
Noget af det vigtigste var faktisk de snakke vi havde, hvor partneren var med. Hvilke forventninger havde de til os som fødende (der var en enkelt bøf, der klart forventede at hans kæreste kunne føde uden smertestillende, for det mente han var bedst for barnet, upåagtet om det var et helvede for kæresten eller ej. Han blev lige sat på plads af JM og fik at vide, at han godt kunne risikere en 'karantæne' fra fødestuen hvis hun var på vagt den dag de kom ind
). Hvad forventer vi af dem? Hvilke grænser hos os og hos dem skal vi lige have afklaret inden? Jeg ville fx ikke have at han fulgte med forneden, han skulle blive ved hovedgærdet
Og han skulle have lov til at tage en pause, gå en tur ned i forhallen og få en sandwich osv. for jeg behøvede ham ikke ved mig hvert sekund. Det var meget rart lige at få snakket om
Jeg fødte sammen med en JM-stud, det var en rigtig god oplevelse. Hun vidste ikke, at hun skulle have 'sin' første fødsel, da hun kom på vagt den dag, men fødegangen blev overrendt af fødende og der var en stue med komplikationer, der krævede 2 JM, så hun stod lige pludselig med showet selv - og klarede det så fint
Tak for svar! 
Det var en god ide at starte med at sige det! Som du siger, så får man ikke forkerte forventninger!
Ja, tænker også det med at lufte bekymringer, og kunne stille spørgsmål er vigtigt!
Nej okay, jamen det er jo vidt forskelligt! Og helt okay, at nogle helst vil høre fakta, mens andre helst vil lave praktiske øvelser! Jeg må så prøve at få begge elementer ind 
Ja, god ide at få partneren til at udtrykke sine forventninger, og omvendt! Dette kan måske også bringe emner på banen, som er svære at tage op selv!
Ej hvor sjovt, at det var en jordemoderstuderende der tog imod, helt alene
. Men dejligt at det gik godt, og at du også var glad ved situationen!
Men tak for de gode råd