Fødselsforberedelse - se her!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2012

modesty

Line&Mike skriver:

Ja det er nok en meget god ide! . Ved du hvad der overraskede dem ved presseveerne?

Og hvad synes du selv forskellen på veerne var? 

Tænker du også, at jeg skal forklare kort om presseteknik? Eller kommer det bare til én, hvordan det skal gøres? Jeg ved godt, at jeg kan vejlede kvinderne når de når til pressefasen, men det er måske meget rart at have hørt om det før 

Der er jo en verden til forskel på veer og presseveer. Almindelig veer gør ondt (mine gjorde dog ikke så ondt) - det er forskelligt hvor, har jeg hørt. Mine sad primært over lænden.

Presseveer føles, helt ærligt, som om man skal skide noget så grusomt.  

Men de gør slet ikke ondt - ikke mine i hvert fald. Tværtimod føles det som en lettelse når man får lov at presse. Jeg synes virkelig perioden med presseveer hvor jeg ikke måtte presse var hård, faktisk det værste ved fødslen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2012

klmf

Min ffb var rigtig god, det var over 6 gange, 3 med partner og 3 uden.

Vores JM lagde ud med at sige, at hun principielt ikke ville komme ind på noget, som vi ikke kunne læse os til på nettet - det vigtige var det med at få det fortalt af et levende menneske og have mulighed for at stille spørgsmål og lufte bekymringer. Det satte ligesom forventningerne det rette sted

Jeg er glad for fakta; hvilke faser er der i en fødsel, hvordan og hvornår foregår smertelindring, hvordan forebygger man bristninger ov.osv. Øvelser på gulvet er slet ikke mig og det var heldigvis valgfrit om man ville være med, de havde lagt det til sidst i sessionen, så man bare kunne smutte før.

Noget af det vigtigste var faktisk de snakke vi havde, hvor partneren var med. Hvilke forventninger havde de til os som fødende (der var en enkelt bøf, der klart forventede at hans kæreste kunne føde uden smertestillende, for det mente han var bedst for barnet, upåagtet om det var et helvede for kæresten eller ej. Han blev lige sat på plads af JM og fik at vide, at han godt kunne risikere en 'karantæne' fra fødestuen hvis hun var på vagt den dag de kom ind). Hvad forventer vi af dem? Hvilke grænser hos os og hos dem skal vi lige have afklaret inden? Jeg ville fx ikke have at han fulgte med forneden, han skulle blive ved hovedgærdet Og han skulle have lov til at tage en pause, gå en tur ned i forhallen og få en sandwich osv. for jeg behøvede ham ikke ved mig hvert sekund. Det var meget rart lige at få snakket om
Jeg fødte sammen med en JM-stud, det var en rigtig god oplevelse. Hun vidste ikke, at hun skulle have 'sin' første fødsel, da hun kom på vagt den dag, men fødegangen blev overrendt af fødende og der var en stue med komplikationer, der krævede 2 JM, så hun stod lige pludselig med showet selv - og klarede det så fint

Anmeld

16. september 2012

Line&Mike

Holbæktrunten skriver:

Hurtigt svar:

For ordert er frit FØRST: Som du siger, mulig icebreaker

IMOD: Måske folk ikke tør stille deres spørgsmål og dele deres bekymringer så tidligt i forløbet. Det er som regel nemmere når man har luret lidt på de andre og dig...

Ja, det er dilemmaet .

Jeg må overveje hvad jeg helst vil så.

Anmeld

16. september 2012

Line&Mike

Kakao skriver:

Jeg ville godt have haft praktiske øvelser.. vejrtrækningsøvelser under pressefasen... Jeg kunne slet ikke komme ind i en god måde, at trække vejret på, da jeg skulle til at føde, selvom jeg havde haft styr på det under udvidelsesfasen.

Så mit råd.. Brug det meget tid på praktiske øvelser hvor man skal ned på gulvet og vis hvordan man skal/kan trække vejret og "leg en fødsel"

Al den information, har mange jo allerede læst i forvejen.. Selvfølgelig skal der være noget om det, men jeg tror man lærer mere og husker de praktiske øvelser bedre

Held og lykke med det

Tak for svar 

Ja, det kunne være en god ide med vejrtrækningsøvelser under både udvidelsesfasen og presseperioden. For som du skriver, er der jo stor forskel på faserne!

Ja, det er jo nemlig det! Det er vel både spild af deres og min tid, hvor jeg fortæller om noget folk kan læse sig til? 

Men tak for de gode råd 

Anmeld

16. september 2012

Line&Mike

th skriver:

det var så lidt.

omkring vand ville jeg bare gerne have hørt lidt mere omkring muligheden for at føde i vand og hvad man selv skulle gøre hvis man ville føde i vand. (jeg var nemlig i badekar og var ved at føde i vandet fordi det gik så stærkt, og jeg sidder lidt tilbage med en følse af at hvis jeg havde vidst noget mere omkring at føde i vand så ville jeg gerne have gjort det.

Ja kan godt forstå du sad med sådan en følelse!

Hvis man ikke ved noget om vandfødsler, vælger man måske også bare det sikre, at føde "på land" 

Anmeld

16. september 2012

Line&Mike

modesty skriver:

Der er jo en verden til forskel på veer og presseveer. Almindelig veer gør ondt (mine gjorde dog ikke så ondt) - det er forskelligt hvor, har jeg hørt. Mine sad primært over lænden.

Presseveer føles, helt ærligt, som om man skal skide noget så grusomt.  

Men de gør slet ikke ondt - ikke mine i hvert fald. Tværtimod føles det som en lettelse når man får lov at presse. Jeg synes virkelig perioden med presseveer hvor jeg ikke måtte presse var hård, faktisk det værste ved fødslen.

Haha, ja det er rigtigt! På den måde er der kæmpe forskel! 

Nej der er godt nok flere der siger, at presseveerne slet ikke gør ondt, og at man nærmest kan presse smerten væk!

Ja kan jeg godt forstå! Trangen til at presse kan jo virkelig blive stor! 

Anmeld

16. september 2012

Line&Mike

lotchen skriver:

Min ffb var rigtig god, det var over 6 gange, 3 med partner og 3 uden.

Vores JM lagde ud med at sige, at hun principielt ikke ville komme ind på noget, som vi ikke kunne læse os til på nettet - det vigtige var det med at få det fortalt af et levende menneske og have mulighed for at stille spørgsmål og lufte bekymringer. Det satte ligesom forventningerne det rette sted

Jeg er glad for fakta; hvilke faser er der i en fødsel, hvordan og hvornår foregår smertelindring, hvordan forebygger man bristninger ov.osv. Øvelser på gulvet er slet ikke mig og det var heldigvis valgfrit om man ville være med, de havde lagt det til sidst i sessionen, så man bare kunne smutte før.

Noget af det vigtigste var faktisk de snakke vi havde, hvor partneren var med. Hvilke forventninger havde de til os som fødende (der var en enkelt bøf, der klart forventede at hans kæreste kunne føde uden smertestillende, for det mente han var bedst for barnet, upåagtet om det var et helvede for kæresten eller ej. Han blev lige sat på plads af JM og fik at vide, at han godt kunne risikere en 'karantæne' fra fødestuen hvis hun var på vagt den dag de kom ind). Hvad forventer vi af dem? Hvilke grænser hos os og hos dem skal vi lige have afklaret inden? Jeg ville fx ikke have at han fulgte med forneden, han skulle blive ved hovedgærdet Og han skulle have lov til at tage en pause, gå en tur ned i forhallen og få en sandwich osv. for jeg behøvede ham ikke ved mig hvert sekund. Det var meget rart lige at få snakket om
Jeg fødte sammen med en JM-stud, det var en rigtig god oplevelse. Hun vidste ikke, at hun skulle have 'sin' første fødsel, da hun kom på vagt den dag, men fødegangen blev overrendt af fødende og der var en stue med komplikationer, der krævede 2 JM, så hun stod lige pludselig med showet selv - og klarede det så fint

Tak for svar! 

Det var en god ide at starte med at sige det! Som du siger, så får man ikke forkerte forventninger!

Ja, tænker også det med at lufte bekymringer, og kunne stille spørgsmål er vigtigt!

Nej okay, jamen det er jo vidt forskelligt! Og helt okay, at nogle helst vil høre fakta, mens andre helst vil lave praktiske øvelser! Jeg må så prøve at få begge elementer ind 

Ja, god ide at få partneren til at udtrykke sine forventninger, og omvendt! Dette kan måske også bringe emner på banen, som er svære at tage op selv!

Ej hvor sjovt, at det var en jordemoderstuderende der tog imod, helt alene . Men dejligt at det gik godt, og at du også var glad ved situationen!

Men tak for de gode råd 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.