Fødselsforberedelse - se her!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2012

Line&Mike

Janni. skriver:

Jeg fortrød ihvert fald at jeg gik til det foredrag. Følte ikke jeg blev klogere.  Enhver kvinde/mand er da klar over at barnet skal den vej ud medmindre andet er aftalt/ til hindre for det.  Synes virkelig hun var lidt af en tørvetriller. Læste også nærmest op af materialet. 

Så mit råd, lær stoffet godt, og vær lidt munter uden at spille en cirkus klovn.  

Jeg havde forventet at vi skulle høre om fødestillinger, så blev noget skuffet på det punkt.

Og vejrtræknings øvelser brugte hun ganske lidt tid. Alt for lidt synes jeg. 

Ja sådan håber jeg ikke deltagerne går hjem og har det! Det ville godt nok være træls . Haha ja, det ville godt nok være usædvanligt hvis der var nogen der ikke vidste hvor barnet kom ud 

Ej, det er så uinspirerende, hvis man læser op af materialet! Er bare bange for at jeg kommer til det, fordi jeg bliver så nervøs!

Men ja, munter, for man kan vel også blive for meget? .

Ja okay, så vejrtrækningsøvelser er vigtige! Det er jo også noget man virkelig kan bruge, når man på et tidspunkt står midt i fødslen!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2012

modesty

AnneBJ skriver:

Dét lyder som en god oplevelse!!! 

Det var det også. Det var et privat forløb jeg meldte mig til, da jeg syntes at Rigets auditoreforelæsninger var lige lovlig upersonlige. 

Anmeld

15. september 2012

Line&Mike

Holbæktrunten skriver:

For det allerførste, så husk at bruge nogle metoder der gør informationerne nemmere at huske. Humor er en helt genial metode (alt hvad der er sjov/forarger og handler om sex hænger ved hos de fleste mennesker )

Det er også en god ide at få folk op af stolen og være lidt aktive, fx som der beskrives med fødestillingerne, og evt kan man dele folk op i "par" hvor den ene føder og den anden tager tid (hvis du selv smider dig ned og er "fødende" som den første med lyd og det hele, evt et par grimme/sjove kommentarer til din "fødselshjælper" skal det nok få stemningen i vejret).

Det praktiske: Der skal være alt det basale, det skal forklares kort og præcist. Spørgsmål fra kursisterne inden du går videre til næste emne.
(Langt de fleste vil i forvejen have læst om the asics på nettet).

En "ordet er frit" runde (og god tid til denne) hvor man kan dele sine fjollede og ånssvage bekymringer om graviditet, fødsel og baby tror jeg også ville være et hit

Tak for svar! 

Ja, rigtig godt pointe! Så er det bare lige, hvordan jeg skal fortælle tingene i praksis? Vil gerne være sige tingene med humor, men hvordan? Hehe . Men det er rigtigt, ting der vækker følelser i os er altid nemmest at huske!

Super god ide med at den ene føder, og den anden er fødselshjælper! Kunne man også prøve en runde hvor manden føder, eller er det for mærkeligt?  - Så ved han jo lidt om hvad hans kone skal igennem!

Og ja, spørgsmål inden jeg går videre vil jeg huske! Kursisterne skal jo nødig sidde og slet ikke kunne følge med!

Vildt god ide med en "ordet er frit" runde! Tror også det ville give rigtig god stemning! Gad vide om man kunne bruge denne runde i starten, som en "ice-breaker", eller om folk ikke er klar til sådan noget på dette tidspunkt? 

Men tak for super gode ideer! 

Anmeld

15. september 2012

modesty

En lille detalje: Jeg har hørt veninder sige at de faktisk ikke var klar over hvad forskellen på almindelige veer og presseveer var, før de var midt i fødslen. Det er nok også en meget god idé lige at bruge et minut på at forklare. 

Anmeld

15. september 2012

Line&Mike

Vi sad 70 samlet i et auditiorium og det var i hvert fald ikke et forum hvor jeg følte mig tryg ved at stille spørgsmål.. 

Jeg kan ikke sætte en finger på hvad jeg ellers manglede, det foregik ved en mandlig jordemoder, og det i sig selv var lidt spøjst... han forklarede at man jo ofte oplevede menstruationslignende smerter, men det har han jo aldrig oplevet på egen krop.. 

Det med at afprøve vejrtrækningen kunne være fedt, især i den "korrekte" varighed.. Vi fik bl.a. at vide, at vi skulle ikke regne med at få lov at føde stående, for det kunne jordemødrenes rygge altså overhovedet ikke holde til, og det var heller ikke sikkert, de ville fylde badekar... (det stemte heldigvis slet ikke med den indstiling jeg mødte på fødegangen da tid var)

En rundvisning på fødegangen ville jeg gerne have haft.

God fornøjelse med "undervisningen" 

Tak for svar! 

Nej det kan jeg godt forstå! Omstændigheder ligger måske heller ikke lige op til, at folk bare skal spørge løs, og at det skal være hyggeligt og sådan? Sådan er det desværre nogle steder, hvor man har mange fødende, og knap så mange penge 

Ja okay, det lyder også lidt mærkeligt, selvom man ikke skal køndiskriminere! Man som du siger, har han jo ingen fornemmelse af, hvad mens. smerter er for noget?

Men dejligt at der var en anden stemning på fødegangen end den han havde fortalt om! 

Ja, det er også rart at have set lokalerne og fornemmet stemningen inden man selv står i det lige pludselig!

Tak for det! Og tak for de gode råd 

Anmeld

15. september 2012

Line&Mike

th skriver:

jeg var til ffb i odense, og følte jeg lige så godt kunne været blevet hjemme, det de fortalte om, stå i de brochure vi havde fået udleveret.

men jeg kunne godt have tænkt mig at få vist fødestillinger, evt hvordan fødsel er i vand kontra alm.

vejrtækning

hvilken slags bedøvelse man kan få tilbudt og hvornår

en ting jeg synes var godt var at vi blev bedt om at lave en liste til kæresten om hvordan vi gerne ville have tingene, for man kan ikke altid sige til/fra når man har haft veer i lang tid. (jeg listede op hvilken bedøvelse jeg gerne ville have og ikke have, og det holdt vi os til. (dog nåede vi ikke så langt i det da jeg fødte meget hurtigt)

en ting som jeg synes var vigtig er hvordan kæresten/manden skal forholde sig, jeg bad min kæreste om ikke at snakke til mig når jeg havde en ve for jeg arbejde bedst selv med dem.

Tak for svar! 

Ej hvor træls! Men selvfølgelig skal man have noget viden eller prøve noget, som man ikke lige kan læse sig til!

Ja det kan jeg godt forstå! Tror også det er en rigtig god ide, og det er der også en del der skriver efterhånden! 

Men hvordan tænker du med vand kontra alm. Skulle det være en film der viser begge muligheder, eller er det mere din stilling i vandet? 

Ja god ide med bedøvelsen og hvornår! Så er man mere forberedt på, at man ikke bare lige kan få epidural når man kommer ind, hvis man kun er 1 finger åben 

Rigtig god ide med den liste! Så har manden også noget at gå efter, når den fødende pludselig ikke ved hvad hun selv mener mere, på grund af den overvældende oplevelse, som det er at føde! 

Ja, tænker også at det må være rart for manden. For han vil jo helt sikkert gøre det bedste, men det er ikke sikkert at han ved, at han ikke skal snakke mens der er ve, eller tale i telefon osv 

Så tak for gode råd! Dem tager jeg med mig!

Anmeld

15. september 2012

Line&Mike

modesty skriver:

En lille detalje: Jeg har hørt veninder sige at de faktisk ikke var klar over hvad forskellen på almindelige veer og presseveer var, før de var midt i fødslen. Det er nok også en meget god idé lige at bruge et minut på at forklare. 

Ja det er nok en meget god ide! . Ved du hvad der overraskede dem ved presseveerne?

Og hvad synes du selv forskellen på veerne var? 

Tænker du også, at jeg skal forklare kort om presseteknik? Eller kommer det bare til én, hvordan det skal gøres? Jeg ved godt, at jeg kan vejlede kvinderne når de når til pressefasen, men det er måske meget rart at have hørt om det før 

Anmeld

16. september 2012

Holbæktrunten

Line&Mike skriver:

Tak for svar! 

Ja, rigtig godt pointe! Så er det bare lige, hvordan jeg skal fortælle tingene i praksis? Vil gerne være sige tingene med humor, men hvordan? Hehe . Men det er rigtigt, ting der vækker følelser i os er altid nemmest at huske!

Super god ide med at den ene føder, og den anden er fødselshjælper! Kunne man også prøve en runde hvor manden føder, eller er det for mærkeligt?  - Så ved han jo lidt om hvad hans kone skal igennem!

Og ja, spørgsmål inden jeg går videre vil jeg huske! Kursisterne skal jo nødig sidde og slet ikke kunne følge med!

Vildt god ide med en "ordet er frit" runde! Tror også det ville give rigtig god stemning! Gad vide om man kunne bruge denne runde i starten, som en "ice-breaker", eller om folk ikke er klar til sådan noget på dette tidspunkt? 

Men tak for super gode ideer! 

Hurtigt svar:

For ordert er frit FØRST: Som du siger, mulig icebreaker

IMOD: Måske folk ikke tør stille deres spørgsmål og dele deres bekymringer så tidligt i forløbet. Det er som regel nemmere når man har luret lidt på de andre og dig...

Anmeld

16. september 2012

Kakao

Jeg ville godt have haft praktiske øvelser.. vejrtrækningsøvelser under pressefasen... Jeg kunne slet ikke komme ind i en god måde, at trække vejret på, da jeg skulle til at føde, selvom jeg havde haft styr på det under udvidelsesfasen.

Så mit råd.. Brug det meget tid på praktiske øvelser hvor man skal ned på gulvet og vis hvordan man skal/kan trække vejret og "leg en fødsel"

Al den information, har mange jo allerede læst i forvejen.. Selvfølgelig skal der være noget om det, men jeg tror man lærer mere og husker de praktiske øvelser bedre

Held og lykke med det

Anmeld

16. september 2012

th

Line&Mike skriver:

Tak for svar! 

Ej hvor træls! Men selvfølgelig skal man have noget viden eller prøve noget, som man ikke lige kan læse sig til!

Ja det kan jeg godt forstå! Tror også det er en rigtig god ide, og det er der også en del der skriver efterhånden! 

Men hvordan tænker du med vand kontra alm. Skulle det være en film der viser begge muligheder, eller er det mere din stilling i vandet? 

Ja god ide med bedøvelsen og hvornår! Så er man mere forberedt på, at man ikke bare lige kan få epidural når man kommer ind, hvis man kun er 1 finger åben 

Rigtig god ide med den liste! Så har manden også noget at gå efter, når den fødende pludselig ikke ved hvad hun selv mener mere, på grund af den overvældende oplevelse, som det er at føde! 

Ja, tænker også at det må være rart for manden. For han vil jo helt sikkert gøre det bedste, men det er ikke sikkert at han ved, at han ikke skal snakke mens der er ve, eller tale i telefon osv 

Så tak for gode råd! Dem tager jeg med mig!

det var så lidt.

omkring vand ville jeg bare gerne have hørt lidt mere omkring muligheden for at føde i vand og hvad man selv skulle gøre hvis man ville føde i vand. (jeg var nemlig i badekar og var ved at føde i vandet fordi det gik så stærkt, og jeg sidder lidt tilbage med en følse af at hvis jeg havde vidst noget mere omkring at føde i vand så ville jeg gerne have gjort det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.