Fødselsforberedelse - se her!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.637 visninger
27 svar
1 synes godt om
15. september 2012

Line&Mike

Hej de damer 

Jeg er jordemoderstuderende, og på onsdag skal jeg afholde fødselsforberedelse for et hold.

Jeg sidder nu og skal forberede mig, men jeg vil selvfølgelig gerne gøre det bedst muligt, så de fleste er tilfredse med min "undervisning". Jeg tænker blandt andet at komme ind omkring selve fødslen og dens faser, smertelindring og fødestillinger.

Så:

Kommende forældre: Hvad kunne i godt tænke jer at vide noget om til fødselsforberedelse? Måske noget i ikke sådan kan læse jer til?

Forældre: Hvad ville i ønske, at i havde fået noget at vide om til fødselsforberedelse?

Kom endelig med alle jeres gode råd! Vil i gerne have små gruppe-diskussioner, hvor i kan dele jeres meninger om fx smertelindring. Vil i gerne prøve de forskellige fødestillinger, eller er det nok med billeder af dem, så i kan prøve dem derhjemme eller vil i gerne se en film af en fødsel?

Var der noget, der blev fortalt, som i tænkte var overflødigt?
Var i trygge ved at sige noget højt for gruppen, eller hvad skulle der evt. til for at i turde gøre det? 

Hvis i lige har to minutter til at svare vil jeg blive RIGTIG glad!

På forhånd tusind tak 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2012

Janni.

Min første tanke er: lad være med at trække selve fødslen i langdrag. Jeg var afsted til et foredrag hvor næsten halvdelen af foredraget var at forklare hvordan barnet kom igennem skeden. Overvejede faktisk at gå..

Gerne mere om forskellige fødsels stillinger. Det hørte vi intet om.

Anmeld

15. september 2012

modesty

Vi var ude på gulvet og øve forskellige fødselsstillinger på egen krop. Og også vejrtrækningsøvelser. JM tog tid på hvor lang tid en ve cirka varer mens vi skulle trække vejret som vi havde lært, og det gjorde vi så nogle gange i træk, og i forskellige stillinger. Det var godt at prøve det i praksis.

JM snakkede også en del om mandens rolle. At han skal forberede sig på at se sin kone på en måde som hun aldrig har opført sig før, og at han ikke må tage det personligt eller blive såret hvis hun siger nogle grimme ting undervejs. Og hun kom bl.a. ind på at mandens grænser også skal respekteres og at det f.eks er helt fint hvis han hellere vil stå oppe ved hovedet end være nede mellem benene og kigge. Det var min mand meget glad for at hun sagde, for han havde SLET ikke lyst til at se hvad der foregik dernede (han havde en ven som ikke kunne have sex med sin kone et år efter fødslen fordi han havde set det hele). 

Jeg var tryg ved at sige whatever højt, men der var andre der var lidt mere blufærdige. Måske du kan sige at folk er velkomne til at komme op til dig i pausen eller når kurset er færdigt, hvis der er noget de helst vil holde lidt privat?

Jeg tror også at det er vigtigt at komme ind på at man skal passe på med at have alt for faste forestillinger m.h.t. smertelindring. Hvis man er indstillet på at man i hvert fald slet ikke skal have smertestillende og så ender med at få en epidural, kan man godt opfatte det som et nederlag, og det er jo synd. Man skal gå til sin egen grænse, men man skal ikke være bange for at bede om hjælp hvis man føler at man er ude hvor man ikke kan bunde. Det var min indstilling da jeg skulle føde, og jeg endte med ikke at få noget smertestillende overhovedet. Men jeg var glad for at jeg havde aftalt med mig selv at det ikke var et nederlag hvis det var.

Anmeld

15. september 2012

Line&Mike

Janni. skriver:

Min første tanke er: lad være med at trække selve fødslen i langdrag. Jeg var afsted til et foredrag hvor næsten halvdelen af foredraget var at forklare hvordan barnet kom igennem skeden. Overvejede faktisk at gå..

Gerne mere om forskellige fødsels stillinger. Det hørte vi intet om.

Haha, ej okay! Så bliver man måske mere skræmt, i stedet for at glæde sig til fødslen, og føle sig forberedt?

Men tak for dit svar! God pointe 

Men det var da mærkeligt at i slet ikke hørte noget om fødestillinger?

Anmeld

15. september 2012

Janni.

Line&Mike skriver:

Haha, ej okay! Så bliver man måske mere skræmt, i stedet for at glæde sig til fødslen, og føle sig forberedt?

Men tak for dit svar! God pointe 

Men det var da mærkeligt at i slet ikke hørte noget om fødestillinger?

Jeg fortrød ihvert fald at jeg gik til det foredrag. Følte ikke jeg blev klogere.  Enhver kvinde/mand er da klar over at barnet skal den vej ud medmindre andet er aftalt/ til hindre for det.  Synes virkelig hun var lidt af en tørvetriller. Læste også nærmest op af materialet. 

Så mit råd, lær stoffet godt, og vær lidt munter uden at spille en cirkus klovn.  

Jeg havde forventet at vi skulle høre om fødestillinger, så blev noget skuffet på det punkt.

Og vejrtræknings øvelser brugte hun ganske lidt tid. Alt for lidt synes jeg. 

Anmeld

15. september 2012

Line&Mike

modesty skriver:

Vi var ude på gulvet og øve forskellige fødselsstillinger på egen krop. Og også vejrtrækningsøvelser. JM tog tid på hvor lang tid en ve cirka varer mens vi skulle trække vejret som vi havde lært, og det gjorde vi så nogle gange i træk, og i forskellige stillinger. Det var godt at prøve det i praksis.

JM snakkede også en del om mandens rolle. At han skal forberede sig på at se sin kone på en måde som hun aldrig har opført sig før, og at han ikke må tage det personligt eller blive såret hvis hun siger nogle grimme ting undervejs. Og hun kom bl.a. ind på at mandens grænser også skal respekteres og at det f.eks er helt fint hvis han hellere vil stå oppe ved hovedet end være nede mellem benene og kigge. Det var min mand meget glad for at hun sagde, for han havde SLET ikke lyst til at se hvad der foregik dernede (han havde en ven som ikke kunne have sex med sin kone et år efter fødslen fordi han havde set det hele). 

Jeg var tryg ved at sige whatever højt, men der var andre der var lidt mere blufærdige. Måske du kan sige at folk er velkomne til at komme op til dig i pausen eller når kurset er færdigt, hvis der er noget de helst vil holde lidt privat?

Jeg tror også at det er vigtigt at komme ind på at man skal passe på med at have alt for faste forestillinger m.h.t. smertelindring. Hvis man er indstillet på at man i hvert fald slet ikke skal have smertestillende og så ender med at få en epidural, kan man godt opfatte det som et nederlag, og det er jo synd. Man skal gå til sin egen grænse, men man skal ikke være bange for at bede om hjælp hvis man føler at man er ude hvor man ikke kan bunde. Det var min indstilling da jeg skulle føde, og jeg endte med ikke at få noget smertestillende overhovedet. Men jeg var glad for at jeg havde aftalt med mig selv at det ikke var et nederlag hvis det var.

Tak for svar! 

Det lyder som en god ide, at tage tid på hvor lang tid en ve cirka varer! Så har man da noget at forholde sig til 

Ja mandens rolle er også super vigtig! Som du skriver tror jeg også det er en god ide at forberede manden på at se en måske helt anden side af sin kone.

Og super god pointe, at man skal respektere mandens grænser! Jeg kan måske også godt under fødslen komme til at forslå at han skal se, når hovedet kommer. Men det er jo også naturligt for mig - det er jo ikke sikkert at det er det for ham!  Så det var da godt for din mand at det blev sagt!

Puha, det er også min egen frygt når vi engang skal have børn, at min kæreste kun kan se det dernede, som der hvor vores barn kom ud 

Ja det er en god ide, at folk kan komme i pauserne og spørge! Tror også at lige meget hvad jeg siger, så vil der nok altid være nogen som ikke tør spørge foran de andre!

Og ja, det er nemlig vigtigt at være fleksibel i forhold til alt hvad der gælder fødslen! For ja det er nemlig synd, hvis man føler det som et nederlag! Man har jo født et barn lige meget hvad, også selvom det ender i kejsersnit!

Det var da også en rigtig god indstilling at have før fødslen - så kan man ikke blive skuffet, kun positivt overrasket, som du nok gjorde! 

Men tak for gode ideer! Det vil jeg helt sikkert huske på når jeg "går på" på onsdag 

Anmeld

15. september 2012

Holbæktrunten

Line&Mike skriver:

Hej de damer 

Jeg er jordemoderstuderende, og på onsdag skal jeg afholde fødselsforberedelse for et hold.

Jeg sidder nu og skal forberede mig, men jeg vil selvfølgelig gerne gøre det bedst muligt, så de fleste er tilfredse med min "undervisning". Jeg tænker blandt andet at komme ind omkring selve fødslen og dens faser, smertelindring og fødestillinger.

Så:

Kommende forældre: Hvad kunne i godt tænke jer at vide noget om til fødselsforberedelse? Måske noget i ikke sådan kan læse jer til?

Forældre: Hvad ville i ønske, at i havde fået noget at vide om til fødselsforberedelse?

Kom endelig med alle jeres gode råd! Vil i gerne have små gruppe-diskussioner, hvor i kan dele jeres meninger om fx smertelindring. Vil i gerne prøve de forskellige fødestillinger, eller er det nok med billeder af dem, så i kan prøve dem derhjemme eller vil i gerne se en film af en fødsel?

Var i trygge ved at sige noget højt for gruppen, eller hvad skulle der evt. til for at i turde gøre det? 

På forhånd tusind tak 

For det allerførste, så husk at bruge nogle metoder der gør informationerne nemmere at huske. Humor er en helt genial metode (alt hvad der er sjov/forarger og handler om sex hænger ved hos de fleste mennesker )

Det er også en god ide at få folk op af stolen og være lidt aktive, fx som der beskrives med fødestillingerne, og evt kan man dele folk op i "par" hvor den ene føder og den anden tager tid (hvis du selv smider dig ned og er "fødende" som den første med lyd og det hele, evt et par grimme/sjove kommentarer til din "fødselshjælper" skal det nok få stemningen i vejret).

Det praktiske: Der skal være alt det basale, det skal forklares kort og præcist. Spørgsmål fra kursisterne inden du går videre til næste emne.
(Langt de fleste vil i forvejen have læst om the asics på nettet).

En "ordet er frit" runde (og god tid til denne) hvor man kan dele sine fjollede og ånssvage bekymringer om graviditet, fødsel og baby tror jeg også ville være et hit

Anmeld

15. september 2012

AnneBJ

modesty skriver:

Dét lyder som en god oplevelse!!! 

Anmeld

15. september 2012

AnneBJ

Vi sad 70 samlet i et auditiorium og det var i hvert fald ikke et forum hvor jeg følte mig tryg ved at stille spørgsmål.. 

Jeg kan ikke sætte en finger på hvad jeg ellers manglede, det foregik ved en mandlig jordemoder, og det i sig selv var lidt spøjst... han forklarede at man jo ofte oplevede menstruationslignende smerter, men det har han jo aldrig oplevet på egen krop.. 

Det med at afprøve vejrtrækningen kunne være fedt, især i den "korrekte" varighed.. Vi fik bl.a. at vide, at vi skulle ikke regne med at få lov at føde stående, for det kunne jordemødrenes rygge altså overhovedet ikke holde til, og det var heller ikke sikkert, de ville fylde badekar... (det stemte heldigvis slet ikke med den indstiling jeg mødte på fødegangen da tid var)

En rundvisning på fødegangen ville jeg gerne have haft.

God fornøjelse med "undervisningen" 

Anmeld

15. september 2012

th

Line&Mike skriver:

Hej de damer 

Så:

På forhånd tusind tak 

jeg var til ffb i odense, og følte jeg lige så godt kunne været blevet hjemme, det de fortalte om, stå i de brochure vi havde fået udleveret.

men jeg kunne godt have tænkt mig at få vist fødestillinger, evt hvordan fødsel er i vand kontra alm.

vejrtækning

hvilken slags bedøvelse man kan få tilbudt og hvornår

en ting jeg synes var godt var at vi blev bedt om at lave en liste til kæresten om hvordan vi gerne ville have tingene, for man kan ikke altid sige til/fra når man har haft veer i lang tid. (jeg listede op hvilken bedøvelse jeg gerne ville have og ikke have, og det holdt vi os til. (dog nåede vi ikke så langt i det da jeg fødte meget hurtigt)

en ting som jeg synes var vigtig er hvordan kæresten/manden skal forholde sig, jeg bad min kæreste om ikke at snakke til mig når jeg havde en ve for jeg arbejde bedst selv med dem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.