modesty skriver:
Vi var ude på gulvet og øve forskellige fødselsstillinger på egen krop. Og også vejrtrækningsøvelser. JM tog tid på hvor lang tid en ve cirka varer mens vi skulle trække vejret som vi havde lært, og det gjorde vi så nogle gange i træk, og i forskellige stillinger. Det var godt at prøve det i praksis.
JM snakkede også en del om mandens rolle. At han skal forberede sig på at se sin kone på en måde som hun aldrig har opført sig før, og at han ikke må tage det personligt eller blive såret hvis hun siger nogle grimme ting undervejs. Og hun kom bl.a. ind på at mandens grænser også skal respekteres og at det f.eks er helt fint hvis han hellere vil stå oppe ved hovedet end være nede mellem benene og kigge. Det var min mand meget glad for at hun sagde, for han havde SLET ikke lyst til at se hvad der foregik dernede (han havde en ven som ikke kunne have sex med sin kone et år efter fødslen fordi han havde set det hele).
Jeg var tryg ved at sige whatever højt, men der var andre der var lidt mere blufærdige. Måske du kan sige at folk er velkomne til at komme op til dig i pausen eller når kurset er færdigt, hvis der er noget de helst vil holde lidt privat?
Jeg tror også at det er vigtigt at komme ind på at man skal passe på med at have alt for faste forestillinger m.h.t. smertelindring. Hvis man er indstillet på at man i hvert fald slet ikke skal have smertestillende og så ender med at få en epidural, kan man godt opfatte det som et nederlag, og det er jo synd. Man skal gå til sin egen grænse, men man skal ikke være bange for at bede om hjælp hvis man føler at man er ude hvor man ikke kan bunde. Det var min indstilling da jeg skulle føde, og jeg endte med ikke at få noget smertestillende overhovedet. Men jeg var glad for at jeg havde aftalt med mig selv at det ikke var et nederlag hvis det var.
Tak for svar! 
Det lyder som en god ide, at tage tid på hvor lang tid en ve cirka varer! Så har man da noget at forholde sig til 
Ja mandens rolle er også super vigtig! Som du skriver tror jeg også det er en god ide at forberede manden på at se en måske helt anden side af sin kone.
Og super god pointe, at man skal respektere mandens grænser! Jeg kan måske også godt under fødslen komme til at forslå at han skal se, når hovedet kommer. Men det er jo også naturligt for mig - det er jo ikke sikkert at det er det for ham!
Så det var da godt for din mand at det blev sagt!
Puha, det er også min egen frygt når vi engang skal have børn, at min kæreste kun kan se det dernede, som der hvor vores barn kom ud 
Ja det er en god ide, at folk kan komme i pauserne og spørge! Tror også at lige meget hvad jeg siger, så vil der nok altid være nogen som ikke tør spørge foran de andre!
Og ja, det er nemlig vigtigt at være fleksibel i forhold til alt hvad der gælder fødslen! For ja det er nemlig synd, hvis man føler det som et nederlag! Man har jo født et barn lige meget hvad, også selvom det ender i kejsersnit!
Det var da også en rigtig god indstilling at have før fødslen - så kan man ikke blive skuffet, kun positivt overrasket, som du nok gjorde! 
Men tak for gode ideer! Det vil jeg helt sikkert huske på når jeg "går på" på onsdag