Vuggestue kontra Dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2012

Chili

Faith skriver:

Jeg forhørte mig lige hos min veninde. Blev da i tvivl om jeg havde fået forkert fat i det

I den vuggestue hun arbejder i, er de i gang med omgrupperinger og nedskæringer, og udover det er der flere langtidssygemeldinger blandt personalet. Det giver selvgølgelig nogle uregelmæssigheder.

I sommerferieperioden oplevede hun enkelte dage at være 3 pædagoger til 26 børn. Men sådan er nomeringen jo selvfølgelig ikke. Så beklager mine "mangelfulde" oplysninger

Når okay, så forstår jeg bedre  

Jeg har selv været i en vuggestue i sommer perioden, netop for at undgå for få pædagoger når der bliver holdt ferie osv. Men det er jo et spørgsmål om institutionens økonomi og priotering

Og jeg er helt klart fortaler for VS, jeg ville aldrig sætte mine børn i DP, men sådan er man jo forskellig. Og så længe man selv er tryg ved det sted man aflevere sit barn, er det jo fint

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2012

Faith

Thalia skriver:

Jeg undrer mig en smule over de fordomme omkring vuggestuer der luftes her i tråden. Primært at der skulle være mere larm, og at det er mange børn at forholde sig til. - Det er nemlig den stik modsatte oplevelse jeg har af de vuggestuer mine børn har gået i.

Både da jeg boede i København og da mine drenge gik i vuggestue i Aalborg, har jeg oplevet at vuggestuerne netop var i stand til at tilgodese de små børns behov på en måde som en DP aldrig ville kunne - af den simple grund at en DP arbejder alene.

Selvom der var mange børn i vuggestuerne var de inddelt på mindre stuer med max 11 børn på hver og 3 voksne på hver stue. Det betød at skulle et enkelt barn skiftes skulle de andre ikke være alene, og babyerne kunne grupperes så der kunne tages særligt hensyn til dem, uden at de større børn på fx 2 år skulle begrænses en masse. Man kunne med andre ord langt bedre tilgodese de enkelte børn.

Sådan af oprigtig nysgerrighed...

Hvis en DP både skal passe en baby og fx tre 2 årige børn, hvordan kan hun så tage lignende hensyn? Skal de 2 årige fx holdes hjemme fra ture og legestuer, eller skal babyen tages med ud i en masse situationer hvor den potentielt set overstimuleres?

Der er da ligeså mange fordomme omkring dagplejer som der er omkring vuggestuer i den her tråd.

Jeg kan kun snakke om hvad vi synes er bedst for vores børn, med de "særlige" behov de nu engang har, og vi ville aldrig vælge vs til dem. Men sådan er vi nu så forskellige, og fred være med det.

Anmeld

15. september 2012

Faith

Chili skriver:

Når okay, så forstår jeg bedre  

Jeg har selv været i en vuggestue i sommer perioden, netop for at undgå for få pædagoger når der bliver holdt ferie osv. Men det er jo et spørgsmål om institutionens økonomi og priotering

Og jeg er helt klart fortaler for VS, jeg ville aldrig sætte mine børn i DP, men sådan er man jo forskellig. Og så længe man selv er tryg ved det sted man aflevere sit barn, er det jo fint

Det er jo lige præcis det. Man skal være tryg ved at aflevere sit barn, og om det er i en dp eller en vs, er jo for så vidt ligegyldigt. Det vigtigste er om man kan se ens barn trives.

Anmeld

15. september 2012

Chili

Faith skriver:

Det er jo lige præcis det. Man skal være tryg ved at aflevere sit barn, og om det er i en dp eller en vs, er jo for så vidt ligegyldigt. Det vigtigste er om man kan se ens barn trives.

Nemlig  

Anmeld

15. september 2012

Thalia

Faith skriver:

Der er da ligeså mange fordomme omkring dagplejer som der er omkring vuggestuer i den her tråd.

Jeg kan kun snakke om hvad vi synes er bedst for vores børn, med de "særlige" behov de nu engang har, og vi ville aldrig vælge vs til dem. Men sådan er vi nu så forskellige, og fred være med det.

Du har helt ret i at der er lige så mange fordomme om DP'er. det er bare kun de der handler om vuggestuerne der får mig til at undres

Og jeg anfægter altså ingen steder jeres valg af pasning til jeres børn. Jeg går ret kraftigt ud fra at alle der deltager i tråden netop har valgt den form for pasning som passer bedst til netop deres familie og deres børn.

Anmeld

15. september 2012

Faith

Thalia skriver:

Du har helt ret i at der er lige så mange fordomme om DP'er. det er bare kun de der handler om vuggestuerne der får mig til at undres

Og jeg anfægter altså ingen steder jeres valg af pasning til jeres børn. Jeg går ret kraftigt ud fra at alle der deltager i tråden netop har valgt den form for pasning som passer bedst til netop deres familie og deres børn.

Ja mon ikke alle forældre vil deres børn det bedste. Det håber jeg da i hvert fald

Anmeld

15. september 2012

Clisolka

Ciss skriver:

Det kan de fint gøre i VS også.

Det er Isabella i hvert fald et perfekt eksempel på - hun har mange veninder og en bedste ven. Vi har lige fået den første legeaftale i hus (udenfor vuggestuen) 

Anmeld

15. september 2012

chael

Jeg har prøve begge dele og har været glad for begge dele også

Men jeg ville aldrig vælge dp igen. Kun min ældste har gået i dp.

Jeg synes det var alt for besværligt. Når der var ferie eller sygdom, var det gæstedagpleje. Og var det ferie i 2-3 uger, kunne man resikere at det var hos 2-3 forskellige gæste dp. Det synes jeg er mega nederen!!

Det at de går i vs, der kan man altid aflevere dem det samme sted, der altid et kendt ansigt, en de kender, de kender huset og omgivelserne.

Men nu er jeg også meget glad for den vuggestue de 2 yngste går/ har gået i. Så derfor ligger det mig meget naturligt, mest fordi den også er integreret, så den mellemste går i børnehave i samme hus Så man skal kun hente 1 sted. Faktisk 2, for min datter går i skole

*C

Anmeld

15. september 2012

Tip!

Min søn blev flyttet fra dp til vuggestue.. En integreret vuggestue, så overgangen til børnehave var rolig. 

Om det er en vs eller dp du vælger, bare det er en uddannet pædagog. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.