Vuggestue kontra Dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.348 visninger
38 svar
0 synes godt om
15. september 2012

Elutka

Hvad vægter I højest når I skal vælge hvilket sted Jeres Guldklumper skal passes?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2012

Julemusen

Vi valgte her dagplejen men der er mange fordele og ulemper ved begge dele.
I vuggestuen er der mange børn, og kan være meget overvældende for især sensitiv børn. Der er mere uro og støjniveauet kan være meget højt. Min mand arbejder i en vuggestue :-) positive ting der er at der er flere voksne som kan hjælpes ad hvis der sker noget med en af ungerne. Der er ingen risiko for rygning, dyr mm. Som der jo kan være ved en dagplejemor.
Vi valgte dagplejen efter vi havde besøgt både vuggestuen og dagplejemoren som vi kunne få en plads i. Phillip var meget mere tilpas og glad der. Og vores dagplejemor er uddannet socialpædagog, og det havde meget stor betydning for os at hun også var mere professionel og faglig!

Anmeld

15. september 2012

jeanett1988

Elutka skriver:

Hvad vægter I højest når I skal vælge hvilket sted Jeres Guldklumper skal passes?

Man kan finde både ulemper og fordele ved begge ting.

I en vuggestue er der mange børn, og sikkert også nogle på barnets egen alder som de kan følges med, også videre i børnehave. Der er flere voksne så man risikere ikke de skal i gæstedagpleje. Dog har de voksne flere børn at skulle se efter.

I dagpleje er der kun 4(5) børn i alt. Der er mere tid til hvert enkelt barn, og man kan risikere at der er en lidt større aldersforskel mellem børnene. Derudover vil barnet også komme i gæstedagpleje hvis dp mor er syg.

Personligt valgte jeg dagpleje, da mit barn ikke trives hvis der er for mange mennesker. Hun trives og hygger sig med de andre børn, selvom der er 7 måneder mellem hende og den næst yngste. Skal hun i gæstedagpleje bliver det så vidt muligt med en hun har set før når hun har været i legestue.

Anmeld

15. september 2012

anynom

Vi vægtede at Isabel kun skulle forholde sig til 3-4 børn og 1 voksen i stedet for flere. Hun er ikke decideret sensitiv, men hun er ikke så god til et for højt lydniveau.

Anmeld

15. september 2012

Dorthe1986

Jamen vi valgte dagpleje, da vi mener at det er en blidere overgang for barnet, og mere hjemligt, når det nu har været hjemme på barsel selvfølgelig er det en ulempe med gæsteplejen, men ofte er det sådan at de kommer hen, hvor de har været før, at man bestræber sig på at det er den samme gæstepleje hver gang og ikke mindst, at det er en de har mødt før. Dagplejerne er inddelt i grupper.der mødes op til flere gange om ugen og derigennem.møder børnene også de andre dagplejere
Men ja jeg synes at institutionslivet, hvis man kan kalde det sådan, godt kan vente til børnehavealderen

Anmeld

15. september 2012

Clisolka

Der er jo fordele og ulemper ved begge dele 

Vi valgte vuggestue til Isabella, hvilket er helt perfekt, for hun er det fødte vuggestuebarn. 

Vi valgte som vi gjorde fordi der ligger en integreret vuggestue 5 min. fra hvor vi bor - fordelen er at hun kender alle pædagogerne (og børnene), når hun skal videre i børnehaven. En anden fordel for os, er at hun ikke skal i "gæstepleje" hvis en af dem er syg, så hun kommer det samme sted hver dag. Vi har ikke bil, så det ville tage os en krig, hvis vi skulle ud i den anden ende af byen. 

Anmeld

15. september 2012

Thalia

Jeg vælger vuggestue til mine børn, og kan jeg ikke få det bliver de hjemmepasset.

Jeg er helt obs på at der findes utroligt mange søde, dygtige og kompetente DP'er, men systemet som helhed er for sårbart til at jeg vil udsætte mine børn for det.

Jeg er så særligt mærket af at vores mellemste søn er præmatur og særligt sensitiv, og derfor er det enormt vigtigt at han har kunne afleveres i samme hus hver dag, at strukturen og rammerne betyder at der ikke har været behov for eksempelvis at tage ham ud på ture. Endeligt er det i hans tilfælde særligt vigtigt for mig at han passes af uddannede pædagoger som har kunne se hans svagheder og hjælpe os til at styrke ham på de områder han har haft det svært med.

Nu er jeg så på barsel igen, denne gang med en glad og tilpas lille dreng som er født til tiden, men der er fortsat ingen tvivl om at han enten bliver vuggestuebarn eller at han hjemmepasses.

Anmeld

15. september 2012

Ciss

Vi valgte VS fordi:

- Det er flere voksne så det er ikke bare en som står alene, om der sker noget.

- Stedet er lagt til rette for de små både ude og inde på en helt anden måde end et normalt tilpasset hjem.

- Flere børn = større chance for at der er nogen man trives sammen med.

- Et andet professionelt niveau, ikke bare på uddannelse, men også på ting som f eks rygning. I tillæg vil en voksen som gør uacceptable ting (som f eks at sætte sig ned og drikke kaffe og læse et blad i stedet for at være til stede med børnene) blive opdaget med det samme.

- Flere voksne=flere kompetancer at trække på. F eks en som er god til at lave kreative ting inde, en som elsker friluftliv, en som synger meget med børnene osv osv osv. I tillæg er der også mulighed for (som i vores) at der både er mænd og kvinder blandt de voksne. Det regner vi som en meget stor fordel.

- Og så har "vores" VS et virkelig godt rygte. Vi snakkede med flere, som havde sine børn der, før vi bestemte os endeligt. Dem vi snakkede med, som havde sine børn hos nogle af de lokale DP'er var ikke fornøjet - men det kan jo være meget forskelligt alt efter, hvor man bor.

Jeg siger ikke, at DP ikke kan være et fantastisk sted, og jeg er sikker på, at det supert for rigtig mange børn. Jeg tror, det er meget vigtigt at undersøge de lokale forhold, før man bestemmer sig, for der er både gode og dårlige DP'er og VS'er.

Anmeld

15. september 2012

Elutka

Thalia skriver:

Jeg vælger vuggestue til mine børn, og kan jeg ikke få det bliver de hjemmepasset.

Jeg er helt obs på at der findes utroligt mange søde, dygtige og kompetente DP'er, men systemet som helhed er for sårbart til at jeg vil udsætte mine børn for det.

Jeg er så særligt mærket af at vores mellemste søn er præmatur og særligt sensitiv, og derfor er det enormt vigtigt at han har kunne afleveres i samme hus hver dag, at strukturen og rammerne betyder at der ikke har været behov for eksempelvis at tage ham ud på ture. Endeligt er det i hans tilfælde særligt vigtigt for mig at han passes af uddannede pædagoger som har kunne se hans svagheder og hjælpe os til at styrke ham på de områder han har haft det svært med.

Nu er jeg så på barsel igen, denne gang med en glad og tilpas lille dreng som er født til tiden, men der er fortsat ingen tvivl om at han enten bliver vuggestuebarn eller at han hjemmepasses.

I Kolding Kommune findes det Mini-Dagpleje som er målrettet bl.a. for tidligt fødte børn. Har du overvejet privat dagpleje? Der er mere ro, fordi der kommer ikke gæstebørn.

Anmeld

15. september 2012

Thalia

Elutka skriver:

I Kolding Kommune findes det Mini-Dagpleje som er målrettet bl.a. for tidligt fødte børn. Har du overvejet privat dagpleje? Der er mere ro, fordi der kommer ikke gæstebørn.

Nej, privatdagpleje er heller ikke en mulighed jeg vil udsætte mine børn for. Sårbarheden er jo den samme i de tilfælde hvor DP er syg eller af anden grund nødt til at holde fri.

Derudover synes jeg helt generelt at det er rigtigt skidt for samarbejdet med de personer der passer børn at pasningen foregår i et privat hjem. Når børn passes i institution mødes man på neutral grund og bliver dermed ligeværdige om samarbejdet. Det gør sig ikke gældende ved pasning i private hjem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.