Min datter fylder snart 1 år og har derfor tænkt mig at bage nogle muffins som hun kan have med i vuggestuen. Der skal selvfølgelig ikke være for meget sukker eller slet ikke noget sukker i dem. Måske sunde muffins. Men har I nogle ideer og gerne opskrifter?? Så har jeg også tænkt på at tage nogle skiver vandmelon med til børnene. Men er det mon for meget/for lidt eller fint nok at tage med??
Jeg har lige test bagt gullerodsbollemuffins idag, af samme årsag, knægten har snart fødselsdag og de skal helst ikke have kage...
opskrift:
ca. 500g mel
125 g fint revet gulerod
125 g grodtrevet gulerod
2,5 dl. vand
0,5 dl raps olie
1/2 tsk salt
2 spsk sukker
10-25 g gær afhængig af hvor lang tid du vil hæve.
hæld vandet over de revet gulerødder og lad det trække et øjeblik. opløs gæren. bland salt, sukker og olie i. rør melet i.
Dejen skal være meget blød. ælt ikke så meget og længe.
lad dejen hæve til dobbeltstr. (10 g ca 1,5-2 timer (smager bedst synes jeg) 25 g 30-45 min)
sæt dejen med ske i en smurt moffinform eller på bagepapir. efterhæv 30-60 min. bag ved 225 gr. i 11-13 min. til de lige bliver lyse-lysebrune.
De smager i hvertfald dejligt og Magnus (og alle andre) elsker dem.
Og du kan sådan set sagtens halvere sukkeret, synes faktisk de blev lige søde nok, selvom jeg har skåret meget ned på sukkeret i forhold til den oprindelige opskrift, men har vidst også ændret en del i den efterhånden... Du kan så hvis du vil have det putte solsikkekerner, hørfrø, rosiner eller hvad du nu har lyst til i.. 
Anmeld