Muffins med i vuggestue til fødselsdag.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. september 2012

sabrina89

MoarHvidovre skriver:

Er der et trick?

Når du har rullet bollen rund, trykker du den flad (som en pizzabund) så tager du f.eks dit hævekort med den korte side og stikker ned i midten af bollen. det gør du 4 gange (4krydser oveni hinanden) og så vender du vrangen ud på bollen så det kommer til at ligne en stjerne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2012

ano14316

Min datter fylder snart 1 år og har derfor tænkt mig at bage nogle muffins som hun kan have med i vuggestuen. Der skal selvfølgelig ikke være for meget sukker eller slet ikke noget sukker i dem. Måske sunde muffins. Men har I nogle ideer og gerne opskrifter?? Så har jeg også tænkt på at tage nogle skiver vandmelon med til børnene. Men er det mon for meget/for lidt eller fint nok at tage med??

Jeg har lige test bagt gullerodsbollemuffins idag, af samme årsag, knægten har snart fødselsdag og de skal helst ikke have kage... 

opskrift:

ca. 500g mel

125 g fint revet gulerod

125 g grodtrevet gulerod

2,5 dl. vand

0,5 dl raps olie

1/2 tsk salt

2 spsk sukker

10-25 g gær afhængig af hvor lang tid du vil hæve.

hæld vandet over de revet gulerødder og lad det trække et øjeblik. opløs gæren. bland salt, sukker og olie i. rør melet i. 

Dejen skal være meget blød. ælt ikke så meget og længe. 

lad dejen hæve til dobbeltstr. (10 g ca 1,5-2 timer (smager bedst synes jeg) 25 g 30-45 min) 

sæt dejen med ske i en smurt moffinform eller på bagepapir. efterhæv 30-60 min. bag ved 225 gr. i 11-13 min. til de lige bliver lyse-lysebrune. 

De smager i hvertfald dejligt og Magnus (og alle andre) elsker dem. 

Og du kan sådan set sagtens halvere sukkeret, synes faktisk de blev lige søde nok, selvom jeg har skåret meget ned på sukkeret i forhold til den oprindelige opskrift, men har vidst også ændret en del i den efterhånden... Du kan så hvis du vil have det putte solsikkekerner, hørfrø, rosiner eller hvad du nu har lyst til i..

Anmeld

12. september 2012

ano14316

sabrina89 skriver:

Når du har rullet bollen rund, trykker du den flad (som en pizzabund) så tager du f.eks dit hævekort med den korte side og stikker ned i midten af bollen. det gør du 4 gange (4krydser oveni hinanden) og så vender du vrangen ud på bollen så det kommer til at ligne en stjerne.

det skal da prøves.. lyder smart

Anmeld

12. september 2012

sabrina89

ano14316 skriver:

det skal da prøves.. lyder smart

Ungerne var også helt vilde med dem

Anmeld

12. september 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
sabrina89 skriver:

Tak for tippet. Det vil jeg prøve når min søn skal have noget med i børnehaven til oktober, hvor han fylder 5 år

Anmeld

13. september 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Frøken Christiansen skriver:

hvorfor uden sukker?  jeg har bagt kanel snegle til min datters fødselsdag( som er imorgen )  helt almindelige kanel snegle også med et flag i  

Jamen jeg var lidt i tvivl om man kunne bage muffins uden sukker  Er ikke den store bager  Men det kan jeg jo se at man sagtens godt kan 

Anmeld

13. september 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
ano14316 skriver:

Jeg har lige test bagt gullerodsbollemuffins idag, af samme årsag, knægten har snart fødselsdag og de skal helst ikke have kage... 

opskrift:

ca. 500g mel

125 g fint revet gulerod

125 g grodtrevet gulerod

2,5 dl. vand

0,5 dl raps olie

1/2 tsk salt

2 spsk sukker

10-25 g gær afhængig af hvor lang tid du vil hæve.

hæld vandet over de revet gulerødder og lad det trække et øjeblik. opløs gæren. bland salt, sukker og olie i. rør melet i. 

Dejen skal være meget blød. ælt ikke så meget og længe. 

lad dejen hæve til dobbeltstr. (10 g ca 1,5-2 timer (smager bedst synes jeg) 25 g 30-45 min) 

sæt dejen med ske i en smurt moffinform eller på bagepapir. efterhæv 30-60 min. bag ved 225 gr. i 11-13 min. til de lige bliver lyse-lysebrune. 

De smager i hvertfald dejligt og Magnus (og alle andre) elsker dem. 

Og du kan sådan set sagtens halvere sukkeret, synes faktisk de blev lige søde nok, selvom jeg har skåret meget ned på sukkeret i forhold til den oprindelige opskrift, men har vidst også ændret en del i den efterhånden... Du kan så hvis du vil have det putte solsikkekerner, hørfrø, rosiner eller hvad du nu har lyst til i..

Mange tak 

Anmeld

13. september 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Frøken Christiansen skriver:

hvorfor uden sukker?  jeg har bagt kanel snegle til min datters fødselsdag( som er imorgen )  helt almindelige kanel snegle også med et flag i  

Ups undskyld  Kan se at du spørger hvorfor uden sukker. Jeg troede du skrev hvorfor med sukker, hehe...

Jeg er ikke så meget for at man giver så små størrelser sukker. Kan ikke se nogen grund til det. Det er jo ikke noget de mangler når de er så små. Men det er en helt anden debat. Det skal vi ikke komme ind på her.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.