nielsen80 skriver:
Hej,
Min dejlige datter er netop 12 dage i dag
og vi kæææmper faktisk ret meget med amningen. Både min svigerfamilie og min egen familie har brugt flaske, og når jeg prøver at spørge til råds, siger de bare" giv hende nu den flaske, så er du også sikker på hun får næring nok". Jeg er fast besluttet på at give amning en chance, og dermed mener jeg mindst en måned......så håber I måske kan hjælpe med mine spørgsmål.
1) Jeg har lidt flade brystvorter, og min pige kunne derfor ikke rigtig få fat. Jeg er derfor begyndt at amme med suttebrik, hvilket fungerer og har haft den anden positive bivirkning at sårene på brysterne snart er helet. Mit spørgsmål er så, jeg vil gerne vænne hende af med brikken på et tidspunkt, da jeg synes det er besværligt, og hendes sutteteknik er så meget bedre nu, så jeg tror det kan lykkes. MEN hvordan gør jeg det lige bedst. Ville det være ok, at starte med at amme uden suttebrik om dagen, hvor hun har mere overskud, også stadig bruge den om natten, hvor hun er pylret, og ikke gider at kæmpe? Eller skal man sige enten eller?
2) hun har haft nogle aftner/nætter i træk, hvor hun vil sutte konstant...og jeg mener konstant. Det er ret hårdt for ikke kun pga manglende søvn, men også trætte arme og bryster. Hun er nu 12 dage, melder sig selv når hun er sulten, og hun har taget over et halvt kilo på i den sidste uge. Tror I det ville være ok at introducere en narresut nu? Eller kan jeg risikere at ødelægge noget?
3) indtil videre mester jeg kun den klassiske ammestilling, men vil gerne lære tvillinge og den liggende stilling også. Kender I nogle hjemmesider eller andet, som kan guide en i at blive bedre til forskellige stillinger.
4) endelige, hvert måltid tagerr cirka en time...30 min ved første bryst med mere eller mindre aktiv sutten, pusletid og bøvsetid cirka 15 min, og så tager hun lige toppen på 2. bryst cirka 15 min. Lyder dette ikke ok? Hun spiser 6 gange døgnet på denne måde, på nær de aftner hvor hun vil sutte hele tiden.
Håber der sidder nogle erfarende kvinder derude, der kan svare på nogle af mine spørgsmål.

Jeg synes også du er totalt sej, bare at trodse de "velmenende" familieråd, for selvfølgelig er det dig der bestemmer!
Jeg ammer på 7. mdr. De første 2 måneder med sår, betændelse i sårene og svamp. Og bruger stadig suttebrikker
1) Jeg havde også intentioner om at vænne hende af med dem, men da hun i en laaaang periode var rigtig temperamentsfuld under amning, var der aldrig et tidspunkt som passede. Prøvede et par gange, men uden held
Men hvis du gerne vil vænne din baby af med den, er det nok bedst at gøre det på det tidspunkt, hvor hun har mest overskud og tålmodighed. I dit tilfælde i løbet af dagen. Så det er bare at prøve, men jeg ville vente til sårene er helede, så de ikke bryder op igen.
2) Dét at hun sutter konstant op til natten er helt normalt for så små spædbørn. Man siger at de fylder sig op til natten. At hun så også sutter løs om natten, er faktisk ret smart (dog meget udmattende, ja
), for det er især amningen om natten, som øger din mælkeproduktion. Faktisk har jeg hørt at man ret præcist kan sige, at amning ved 4 tiden om natten har størst effekt for at sætte mælkeproduktionen op. Ved ikke om der er hold i det, men det er der sikkert...
Herhjemme blev der også suttet læææænge af gangen og mange gange i døgnet - snildt 12-13 gange, og det tærrede jo på brystvorterne, så hun fik af og til at sut, som kunne tilfredsstille et stykke tid. Jeg havde det meget sådan, at åhh, hun må jo være sulten, og hun skal jo have nok, men set i bakspejlet, kunne jeg sagtens have givet hende sutten lidt mere, så mine brystvorter kunne få lidt længere pauser. Jeg begyndte også at amme af kun et bryst af gangen, så der gik flere timer mellem amningen pr bryst. Dette blev jeg rådet til at sp. Jeg tror absolut ikke du skal være bekymret for at give hende en sut, nu hvor hun efterhånden er sådan en erfaren sutter
3) Jeg bruger kun den klassiske stilling nu. Mestrede den liggende i starten, tvillingestillingen blev jeg aldrig god til. Ville ønske jeg havde holdt den liggende ved lige, for det er nu meget rart om natten/morgenen... Har forsøgt at tage den op igen, men baby herhjemme fatter hat, hehe
Kender ikke til nogle instruktionsvideoer eller lignende, men prøv youtube... Ellers så bare prøv dig frem, når hun er mest tålmodig. Det handler jo bare om, at hun får ordentlig fat, og næsen er nogenlunde fri. Prøv evt inden du smider suttebrikken, for så er du mere sikker på, at hun her ordentlig fat...
4) Det lyder helt normalt for sådan en bette en. Herhjemme tog det også en time hver gang i starten med først det ene bryst, bøvsen, puslen og så det andet bryst. Efterhånden spiste hun kortere og kortere tid, og kun af et bryst. Jeg kunne godt blive ret bekymret om hun fik nok så, netop fordi hun stoppede med at sutte af raseri, så vidste ikke om hun var mæt eller bare sur. Nu hvor hun er næsten 7 mdr, bruger hun kun 5-7 min på det, så hun er en lynhurtig lille sugemalle.
Håber du kan bruge mine svar, og det ikke blev for langt. Du spørger bare igen, hvis der er noget. Har efterhånden været igennem riiiigtig mange ting mht. amningen, men jeg har også valgt at hænge i, og det er jeg glad for nu
Go arbejdslyst