Spørgsmål til de erfarende amme kvinder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2012

maria_wlt

nielsen80 skriver:

Mange tak fordi du gav dig tid til at skrive! Sætter jeg meget stor pris på. Jeg lytter ikke til familien jeg bestemmer heldigvis selv, og tror også, hvis man kan få det til at fungere, det er det bedste.

Det kan godt være jeg må bruge brik, og så er det det. Tror dog stadig jeg vil give afvænning et forsøg eller to.

Du skal gøre præcis det der passer DIG bedst

Amning er bare mad siger mange og JA flsaken er også god men hvorfor ikke gi baby det som naturen har givet os hvis man kan

Det er SÅ hyggelig og specielt at amme og jeg havde håber at jeg havde gjort mere for det med min søn.. Men jeg gjorde det med min datter og det var DET BEDSTE 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg syntes da også det lyder til at du har fint styr på amningen! Så du køre da bare på, så længe du selv har lyst!!

Ang suttebrikker, så er der jo ik andet for end at prøve sig frem. Det ka jo være hun har fået en bedre sutteteknik. Du ka altid se om baby har rigtig ved brystvorten, ved at kigge om baby har " smilehuller " i kinderne. Er der " smilehuller " sutter baby forkert, og ska tages fra brystet. Ellers så er det du ender med ødelagte vorter. Hvis dine vorter er lidt sarte og revner, ka jeg kun varmt anbefale brystvorte creme fra apoteket!!

Tror roligt du ka gi sut. Her var thea ik mere end et par timer gammel da hun fik sut. Hun lærte fint at amme alligevel!

Længden hun bruger, lyder også ok i forhold til hun ik er ældre! Og jo mere de sutter, jo mere mælk producere du. Jo større hun bliver, jo hurtiger lære de også at spise. 

Ang forskellige stillinger, ka jeg desvære ik hjælpe dig, for jeg ka bedst li den klassiske, med at sidde op, med baby foran mig. + jeg ka finde ud af at ligge ned, men gør det aldrig. 

Held og lykke med det. Vh stine

Anmeld

5. september 2012

Tulle28

nielsen80 skriver:

Tak for tippet med ammenet. Den vil jeg helt sikkert kigge på.

Ved ikke om jeg er sej, min lidt hårde fødsel og indlæggelse på 5 dage viste sig måske at være en velsignelse mht. amning. Jeg havde jo sygepersonalet lige ved hånden, og de hjalp meget med at få det op at køre....og ikke mindst give mig selvtillid til at tro på det VAR det bedste jeg kunne give. Min pige fik kopmad efter hver amning, da hun var lille og født meget sent( havde tæret på sig selv i maven), og jeg kunne jo se, hvor lidt hun efterhånden tog efter jeg begyndte at få mere styr på det.

Tusind tak for svar, vend lige det der med sutten med sundhedsplejsesken. Bare for at være sikker på, jeg ikke ødelægger noget.

Hvordan går det med dig forøvrigt, er du ved at spræges af utålmodighed?

Jeg er såååååå utålmodig! Men bliver sat igang i morgen, hvis der ikke er sket noget inden da. Så jeg kan se ende på det, om man så må sige:-) Synes godt nok også maven er stor nu!

Ja kig på det ammenet der, jeg brugte tiiiimevis derinde da jeg fik min datter. De er virkelig søde og hjælpsomme:-)

Anmeld

5. september 2012

nielsen80

StineW79 skriver:

Jeg syntes da også det lyder til at du har fint styr på amningen! Så du køre da bare på, så længe du selv har lyst!!

Ang suttebrikker, så er der jo ik andet for end at prøve sig frem. Det ka jo være hun har fået en bedre sutteteknik. Du ka altid se om baby har rigtig ved brystvorten, ved at kigge om baby har " smilehuller " i kinderne. Er der " smilehuller " sutter baby forkert, og ska tages fra brystet. Ellers så er det du ender med ødelagte vorter. Hvis dine vorter er lidt sarte og revner, ka jeg kun varmt anbefale brystvorte creme fra apoteket!!

Tror roligt du ka gi sut. Her var thea ik mere end et par timer gammel da hun fik sut. Hun lærte fint at amme alligevel!

Længden hun bruger, lyder også ok i forhold til hun ik er ældre! Og jo mere de sutter, jo mere mælk producere du. Jo større hun bliver, jo hurtiger lære de også at spise. 

Ang forskellige stillinger, ka jeg desvære ik hjælpe dig, for jeg ka bedst li den klassiske, med at sidde op, med baby foran mig. + jeg ka finde ud af at ligge ned, men gør det aldrig. 

Held og lykke med det. Vh stine

Tusind tak for svar Tror ikke jeg vil sige jeg har styr på det endnu, men vi lærer

Hendes sutteteknik er ok nu, de hjalp mig meget på sygehuset, hvor vi var indlagt i 5 dage. Brysterne er ømme og med sår, men suttebrikken har gjort de langsomt er ved at heles. I og med hun sutter rigtigt nu, er det vist bare et spørgsmål om tid, inden de heles helt. Jeg prøver mig frem med afvænning, men det kan jo også være jeg bare må bruge dem, også går det nok også. Ville bare være nemmeste uden

Der synes at være forskellige holdninger til den sut, tror jeg vender det med sundhedsplejsken, og tager den derfra.

Anmeld

5. september 2012

nielsen80

Tulle28 skriver:

Jeg er såååååå utålmodig! Men bliver sat igang i morgen, hvis der ikke er sket noget inden da. Så jeg kan se ende på det, om man så må sige:-) Synes godt nok også maven er stor nu!

Ja kig på det ammenet der, jeg brugte tiiiimevis derinde da jeg fik min datter. De er virkelig søde og hjælpsomme:-)

Jeg for du snart går i gang af dig selv eller igangsættelsen imorgen gør du snart har din skat i armene.

Anmeld

5. september 2012

Underskøn

Duhemming har vidst fået svar på det meste, så tilføjer bare lige.. Ved man kan få sådan en lille 'dims' i babysam specielt til indadvendte brystvorter.. Det er nærmest en lille 'sugedims' som du lige sætter påvalensen lige før baby skal ha mad.. Den 'suger' lige brystvorten ud så baby har nemmere ved at få fat.. Det ikke en du skal ha på under ammning, kun lige suge vorten ud med..

Anmeld

5. september 2012

Underskøn

Eeh første ord i mit indlæg skulle bare være 'Du'..

Anmeld

5. september 2012

nielsen80

Underskøn skriver:

Duhemming har vidst fået svar på det meste, så tilføjer bare lige.. Ved man kan få sådan en lille 'dims' i babysam specielt til indadvendte brystvorter.. Det er nærmest en lille 'sugedims' som du lige sætter påvalensen lige før baby skal ha mad.. Den 'suger' lige brystvorten ud så baby har nemmere ved at få fat.. Det ikke en du skal ha på under ammning, kun lige suge vorten ud med..

Tusind tak for tippet, det vil jeg da lige se på. Ville dog ønske jeg bare kunne ligge hende til uden hjælpemidler. Men måske det kunne gå i en overgangsperiode.

Anmeld

5. september 2012

Ka+Ma=Be

Kæmpe klap på skulderen over at du vil forsøge på trods af manglende støtte! Det er virkelig sejt! Amning vs flaske er en kæmpe debat og går begge veje. 

Mht tiden det tager, vil jeg lige skrive, hvad min sp fortalte mig i sin tid. Hun sagde at jeg skulle amme min søn max 20 min på hvert bryst. Hvis han faldt i søvn, skulle jeg tage ham fra og prøve igen. Han lå nemlig og hyggespiste/hyggesov en del Det fungerede rigtig godt og vi fik hurtigt en god rytme. Til sidste endte han med at spise hurtigt og effektivt og være færdig på 10 mins tid.

Derudover introducerede vi sutten da Benjamin var 20 dage gammel -  også pga den ekstreme suttetrang. Og jeg tror såmænd godt vi kunne have taget den i brug noget før Vi var bare, lige som dig, bange for at ødelægge noget.

Men det lyder som om det går rigtig fint, og dit barn tager godt på 

Du er altid velkommen til at spørge, hvis du kan bruge lidt hjælp og gode råd  

Kram fra en mor der stadig ammer sin 1 årige søn

Anmeld

5. september 2012

morlinen

nielsen80 skriver:

Hej,

Min dejlige datter er netop 12 dage i dag og vi kæææmper faktisk ret meget med amningen. Både min svigerfamilie og min egen familie har brugt flaske, og når jeg prøver at spørge til råds, siger de bare" giv hende nu den flaske, så er du også sikker på hun får næring nok". Jeg er fast besluttet på at give amning en chance, og dermed mener jeg mindst en måned......så håber I måske kan hjælpe med mine spørgsmål.

1) Jeg har lidt flade brystvorter, og min pige kunne derfor ikke rigtig få fat. Jeg er derfor begyndt at amme med suttebrik, hvilket fungerer og har haft den anden positive bivirkning at sårene på brysterne snart er helet. Mit spørgsmål er så, jeg vil gerne vænne hende af med brikken på et tidspunkt, da jeg synes det er besværligt, og hendes sutteteknik er så meget bedre nu, så jeg tror det kan lykkes. MEN hvordan gør jeg det lige bedst. Ville det være ok, at starte med at amme uden suttebrik om dagen, hvor hun har mere overskud, også stadig bruge den om natten, hvor hun er pylret, og ikke gider at kæmpe? Eller skal man sige enten eller?

2) hun har haft nogle aftner/nætter i træk, hvor hun vil sutte konstant...og jeg mener konstant. Det er ret hårdt for ikke kun pga manglende søvn, men også trætte arme og bryster. Hun er nu 12 dage, melder sig selv når hun er sulten, og hun har taget over et halvt kilo på i den sidste uge. Tror I det ville være ok at introducere en narresut nu? Eller kan jeg risikere at ødelægge noget?

3) indtil videre mester jeg kun den klassiske ammestilling, men vil gerne lære tvillinge og den liggende stilling også. Kender I nogle hjemmesider eller andet, som kan guide en i at blive bedre til forskellige stillinger.

4) endelige, hvert måltid tagerr cirka en time...30 min ved første bryst med mere eller mindre aktiv sutten, pusletid og bøvsetid cirka 15 min, og så tager hun lige toppen på 2. bryst cirka 15 min. Lyder dette ikke ok? Hun spiser 6 gange døgnet på denne måde, på nær de aftner hvor hun vil sutte hele tiden.

Håber der sidder nogle erfarende kvinder derude, der kan svare på nogle af mine spørgsmål.

Jeg synes også du er totalt sej, bare at trodse de "velmenende" familieråd, for selvfølgelig er det dig der bestemmer!  Jeg ammer på 7. mdr. De første 2 måneder med sår, betændelse i sårene og svamp. Og bruger stadig suttebrikker

1)  Jeg havde også intentioner om at vænne hende af med dem, men da hun i en laaaang periode var rigtig temperamentsfuld under amning, var der aldrig et tidspunkt som passede. Prøvede et par gange, men uden held Men hvis du gerne vil vænne din baby af med den, er det nok bedst at gøre det på det tidspunkt, hvor hun har mest overskud og tålmodighed. I dit tilfælde i løbet af dagen. Så det er bare at prøve, men jeg ville vente til sårene er helede, så de ikke bryder op igen.

2) Dét at hun sutter konstant op til natten er helt normalt for så små spædbørn. Man siger at de fylder sig op til natten. At hun så også sutter løs om natten, er faktisk ret smart (dog meget udmattende, ja), for det er især amningen om natten, som øger din mælkeproduktion. Faktisk har jeg hørt at man ret præcist kan sige, at amning ved 4 tiden om natten har størst effekt for at sætte mælkeproduktionen op. Ved ikke om der er hold i det, men det er der sikkert... Herhjemme blev der også suttet læææænge af gangen og mange gange i døgnet - snildt 12-13 gange, og det tærrede jo på brystvorterne, så hun fik af og til at sut, som kunne tilfredsstille et stykke tid. Jeg havde det meget sådan, at åhh, hun må jo være sulten, og hun skal jo have nok, men set i bakspejlet, kunne jeg sagtens have givet hende sutten lidt mere, så mine brystvorter kunne få lidt længere pauser. Jeg begyndte også at amme af kun et bryst af gangen, så der gik flere timer mellem amningen pr bryst. Dette blev jeg rådet til at sp. Jeg tror absolut ikke du skal være bekymret for at give hende en sut, nu hvor hun efterhånden er sådan en erfaren sutter

3) Jeg bruger kun den klassiske stilling nu. Mestrede den liggende i starten, tvillingestillingen blev jeg aldrig god til. Ville ønske jeg havde holdt den liggende ved lige, for det er nu meget rart om natten/morgenen...  Har forsøgt at tage den op igen, men baby herhjemme fatter hat, hehe Kender ikke til nogle instruktionsvideoer eller lignende, men prøv youtube... Ellers så bare prøv dig frem, når hun er mest tålmodig. Det handler jo bare om, at hun får ordentlig fat, og næsen er nogenlunde fri. Prøv evt inden du smider suttebrikken, for så er du mere sikker på, at hun her ordentlig fat...

4) Det lyder helt normalt for sådan en bette en. Herhjemme tog det også en time hver gang i starten med først det ene bryst, bøvsen, puslen og så det andet bryst. Efterhånden spiste hun kortere og kortere tid, og kun af et bryst. Jeg kunne godt blive ret bekymret om hun fik nok så, netop fordi hun stoppede med at sutte af raseri, så vidste ikke om hun var mæt eller bare sur. Nu hvor hun er næsten 7 mdr, bruger hun kun 5-7 min på det, så hun er en lynhurtig lille sugemalle.

Håber du kan bruge mine svar, og det ikke blev for langt. Du spørger bare igen, hvis der er noget. Har efterhånden været igennem riiiigtig mange ting mht. amningen, men jeg har også valgt at hænge i, og det er jeg glad for nu

Go arbejdslyst

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.