Dåb vs. Navngivningsfest

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Dåb eller navngivningsfest?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.579 visninger
24 svar
0 synes godt om
29. august 2012

Sophie90

Jeg har gået og tænkt på de sidste par dage at jeg har oplevet mange der døber deres børn uden at være religiøse, og det har egentlig undret mig lidt, jeg ved det tit har noget med traditioner at gøre, men jeg vil egentlig bare gerne høre jeres begrundelser for hvorfor i har valgt eller fravalgt en kirkelig dåb?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2012

MorDk

Animalia skriver:

Jeg har gået og tænkt på de sidste par dage at jeg har oplevet mange der døber deres børn uden at være religiøse, og det har egentlig undret mig lidt, jeg ved det tit har noget med traditioner at gøre, men jeg vil egentlig bare gerne høre jeres begrundelser for hvorfor i har valgt eller fravalgt en kirkelig dåb?

Kæresten og jeg er selv døbt. Vores søn er døbt. Jeg er kristen men ikke super religiøs i den forstand. Dete r en dejlig ceremoni og tradition... (smuk) og ja så var det bare det vi havde lyst til... Lillesøster skal også døbes...

Anmeld

29. august 2012

MyLove E

Vi er også begge døbt og konfirmeret her hjemme .
Søn er også døbt. Vi er kristende. Men heller ikke vildt religiøse. Men kan sagtens finde på at ta i kirke. Uden at det er til et bryllup eller ligne.

Jeg vil også gerne opdrage min søn til at tro på noget..

Anmeld

29. august 2012

MortilElias2010

Animalia skriver:

Vi valgte at holde navnefest, da ingen af os er rettroende kristne, men dog medlemmer af folkekirken. Jeg elsker at gå i kirke, synge salmer, jeg ELSKER oblater, ligeledes gør min mand og vi har Elias med, men ikke i det omfang vi måske burde og jeg tror på der er mere mellem himmel og jord og ikke kun den her ene Gud. Jeg tager lidt fra alle religioner og bygger et fundament op for hvordan jeg gerne vil leve mit liv og hvordan jeg vil behandle menneskene i det. Når Elias er blevet stor nok, må han se på om der er noget der interesserer han, noget han tror på mere end andet - vi tager gerne en snak med ham og det han nu får lyst til at vælge - hvis noget - syntes ikke det er vores opgave at pådutte ham en religion. Man kan tro på så meget, på mange forskellige måder, hvorfor indskrænke mulighederne. 

Anmeld

29. august 2012

maria_wlt

Vi er begge døbt men jeg er ikke konfirmeret.. Vores børn er IKKE døbt da vi ikke går ind for at bruge kirken hvis man alligvel ikke tror på det.. Vi er heller ikke gift i kirken

Anmeld

29. august 2012

Den lykkelige

Jeg har stemt dåb.. men egentlig ville jeg helst have min datter ikke var døbt.. Men fordi alle i familien er det og fordi min kærestes familie virker lidt gammeldages med den slags synes min kæreste ikke man ville kunne holde en navngivningsfest kun.. Men jeg vil ærlig indrømme at jeg følte mig så falsk da hun skule døbes.. følte jeg løj Jeg bar hende selv.. og vores præst gik (selvfølgelig) super meget op i det, virkede total hellig og frelst.. jeg havde det så dårlig med det.. så når vi skal have en mere skal han/hun jo også døbes når vores første er det..
Jeg tror ikke på gud og er ikke konfirmeret.. det er min kæreste.. men som han selv siger "gjorde det kun fordi det skulle jeg og alle andre blev"..

Anmeld

29. august 2012

Valle81

Her er vores 3 kun navngivet, ingen fest ingen dåb ingenting. Vi tog i kirken min mand og jeg med vores barn fik afleveret papirerne og så tog vi ud og spiste frokost

Jeg er slet ikke religiøs og vil ikke træffe religiøse valg på mind børns vegne, det ønsker jeg de selv for lov til.

Dernæst så har vi fået så mange besøg og gaver når vores børn er kommet til verdenen at jeg slet ikke bryder mig om a invitere til fest eller dåb for så igen at modtage gaver.

Ej det ligger mig fjernt

Anmeld

29. august 2012

VØS

Animalia skriver:

Vi valgte at døbe vores søn både af tradition, men jeg synes også godt om tanken om at han har en der våger over ham
Jeg er kristen, dog ikke voldsomt religiøs, tror på Gud og at der er mere til loven end vi måske går og tænker over i hverdagen

Anmeld

29. august 2012

Ciss

Vi havde en del diskutioner om det. Min mand er slet ikke religiøs af sig - men ønskede dåben, siden det er tradition og giver valgfrihed senere. Jeg er kristen men går ikke meget i kirke, og jeg synes i hvert fald, at dåben hurtigt kan blive en facade, hvis forældrerne ikke har tænkt sig virkelig at følge den op med kristen oplæring i hjemmet.

Hos os endte vi med at døbe.

Anmeld

29. august 2012

Krussedulle

Animalia skriver:

Hverken det ene eller andet

Mine børn er navngivet, men vi har ikke holdt fest pga det!

De har bare fået deres navne, og så må de selv bestemme om de vil døbes senere..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.