Camillamuz skriver:
Bare fordi man er syg, skal man jo ikke stoppe sit liv.
Forstået på den måde at self er der en grund til man er syg, og man skal af den grund ikke f.eks stille sig op foran sit arbejde/skole og ligne en der ikke er syg, men man har nu altså også et liv at skulle passe. Så nej du skal ikke have dårlig samvittighed..
Jeg er helt enig. Godt skrevet.
Hvis man melder sig syg så har ingen nogen ret til overhovedet at blande sig i, hvad man så laver.
Selvfølgelig er det en anden snak hvis man gør det fordi man pjækker, men så er der jo sandsynligvis noget galt og så skulle man måske hellere fokusere på at finde en løsning og hjælpe,
i stedet for at blande sig eller dunke vedkommende oven i hovedet.
Som sagt har man et liv som man ikke behøver sætte på standby.
Desuden har grunden til sygemeldingen heller ingen begrænsning på hvad man "må" lave derhjemme.
Hvis du melder dig syg, kan det have oceaner af grunde og hvis man vurdere at man ikke kan holde ud at være på arbejde eller at udføre sit arbejde, som man har det, så er den ikke meget længere.
Det kan udemærket være at man sagtens kan holde til at hente sin jakke, handle ind eller gå en tur.
Men fx 8 timer på arbejdet (ekskl, transporttid) med fuld fokus på eet område og fuld hengivenhed, er mere end man kan klare.
Der er så mange ting som mange mange mennesker ikke overvejer ved en sygemelding.
Fx kan årsagen være noget som man ikke kan se.
Eksempelvis psykiske årsager eller fysiske skavanker, som ondt i ryggen, nakken, maven eller andet.
Bare fordi man ikke kan SE skavanken betyder det absolut ikke at den ikke er alvorlig nok.
Jeg hørte en gang en lettere ældre kvinde, sige at hun havde i hvert fald aldrig haft en sygedag i hele hendes arbejdsliv.... - okay, og hvad så?, tænkte jeg. Det betyder bare at du enten ikke har passet godt nok på dig selv, ikke har været syg nogen sinde eller bare været heldig...
Alt det her skriver jeg fordi emnet nærmest er tabu i Danmark.
Hvis man ikke kan se at samtlige lemmer er brækkede eller at man hænger i laser,så er man ikke syg og så er man et dårligt dårligt menneske.
Samtidig har der aldrig været større fokus på hvor mange mennesker der bliver ødelagt af stress i Danmark og på hvordan vi over alt kan skabe et bedre arbejdsmiljø...