marsvin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. august 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Carl-Emil's mor skriver:

Svin er verdens bedste gave til børn

dem der siger de larmer har ikke forstået kærligheden fra svin for de larmer ikke DE SNAKKER

mit første svin Ofelia snakkede så snart hun hørte man kom hjem og kom når man kaldte

Nu har Carl-Emil 2 svin der går hjemme hos hans mormor og de taler og snakker og drengen monster smiler og griner til dem og rør meget forsigtigt ( han er kun 7 mdr ) ..

Jeg vil ALTID anbefale et hunsvin istedet for en kanin ..

Kaniner er søde men bliver hurtigt kugleskøre..

grunden til jeg vil anbefale et hunsvin er at hansvin nogle gange får kæmpe hængenosser ( ja so sorry det grimme ord men det er sandt!! &nbsp

Så synes helt klart I skal købe 2 små søde svin

Marsvin er flok dyr og det er direkte synd for dem at lade dem gå alene! Husk de skal have MARSVINEMAD da de skal have c-vitamin og det er tilsat marsvine mad og ikke alm. kanin mad .

Tak for dit svar.

Godt at vide om fodder.

Så man kan ikke bare have et marsvin? Jeg synes, det lyder som meget at have to af dem, for så skal de vel også have et meget større bur mm?

Vil absolut overveje en hun

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Solstrålebørn skriver:

Sådan er det præcis også med mine svin... Så snart jeg kommer ind af døren, snakker de løs... 

Selv når jeg prøver at åbne køleskabet uden at de skal opdage det...  De får en godte derfra alligevel... 

Hvor sødt

Hvor mange har I?

Anmeld

27. august 2012

PT

Profilbillede for PT
Kellie skriver:

Har faktisk haft marsvin det meste af mit liv og har det stadig. Det er bare et helt fantastisk kæledyr. Har aldrig haft et marsvin der bed og har i hvertfald haft i nærheden af 100 stk tilsammen. (Min mor og jeg avlede marsvin og gik på udstillinger da jeg var barn.)

Nu har jeg selv to børn og to marsvin og de er fantastisk søde. De pludrer når man sidder og kæler med dem og de er ikke vildt krævende. Vi har et stort bur til dem med en bro de kan kravle på og foderbolde som aktivitet og så får de skiftet strøelse en gang om ugen.

Udover deres mad kan de lide mange forskellige frugt og grønt ting, men sådan noget som c-vitamin er livsvigtig for dem at få, da de ikke selv kan producere det. Man kan få dråber til deres vand og foder tilsat c-vitamin, men det fordamper desværre hurtigt, så det bedste er at sørge for at de får grønt med meget c-vitamin hyppigt. Der er rigtigt meget c-vitamin i persille og rød peber fx.

Alt i alt er det et meget nemt lille dyr at have, et dejligt kæledyr for børn og voksne og det er fuldstændigt irrelevant om man holder hanner eller hunner. To hanner kan gå sammen ligeså fint som to hunner hvis bare de gør det fra små af og man ikke sætter den ene ind til en hun eller bare skiller dem ad i en periode. Det er til gengæld synd at have et ene marsvin, da det er et meget socialt dyr, men det kan da godt lade sig gøre, sålænge man tager sig ekstra meget af det. Men det er i dyrets interesse at de er ikke er alene.

Kan kun anbefale marsvin og synes faktisk ikke, at der er ulemper ved dem.

Tak for svar.

Jeg er glad for at høre, at I er glade for jeres.

Hvordan med børnene? Kan de godt kæle med dem også? Jeg mener, mine er jo ikke så store, og de skulle jo helst have lidt gavn af dyrene, men uden at hverken børn eller dyr kommer til skade.

Godt at vide om mad

Hvor stort et bur har dine?

Anmeld

27. august 2012

PT

Profilbillede for PT
grinny skriver:

Jeg har snart en del og vil lige komme med nogle informationer

Marsvin SKAL ALTID gå to sammen da det er flokdyr og derfor ikke har det godt med at gå alene. Man kan tydeligt mærke forskel på om man har et eller to marsvin. Min den ene har f.eks. gået i isolation efter han havde været lnt ud til parring og han var slet ikke sig selv fordi han skulle gå for sig selv.

Marsvin har brug for c-vitamin, det vil altså sige at man ikke skal købe det billige mad fra Netto da det er noget værre skidt! Man skal bruge et ordentligt pillefoder. De skal have adgang til mad, vand og hø 24/7 og have grøntsager med c-vitamin i.

Til to marsvin vil jeg anbefale et bur på mindst 100x60, men helst 120 eller 140 i længden.

Marsvin larmer IKKE, de siger lyde når de høre en pose rasle for det er lige med mad, og nogle hyler når man kommer hjem fordi de kender en. Min teori er at larmende marsvin er marsvin der keder sig (f.eks. dem der går alene)

Marsvin skal have klippet negle ca. 1 gang om måneden (hvis man ikke selv kan, kan det gøres billigt hos en dyrlæge)

Har man ikke noget i buret vil marsvinet være meget dovent (min erfaringer), men køber man vipper, huse, legebolde osv. vil man få et mere aktivt dyr.

Øhh, der er lige hvad jeg kan huske nu, du må endelig skrive hvis der er andet du gerne vil vide

Forresten, det er ikke et større arbejde bare fordi der er to

Tusinde tak for detaljeret info - altid rart at trække på andres erfaring

Hvor køber du så fodder henne? Ved dyrlægen eller bare i Kvickly?

Det vil naturligvis være synd for dyret, hvis det føler sig alene, men jeg synes, det lyder af meget at have TO af dem. Kan de virkelig klare sig i et bur på 120x60?

Anmeld

27. august 2012

PT

Profilbillede for PT
VØS skriver:

Møffe marsvin står i stuen og min søn sover på sit værelse som er ca. 5 meter nede ad gangen. Døren er dog aldrig lukket da der kun er værelses døren, som jeg ikke synes skal lukkes.
Min søn er blevet meget bedre til at sove fra møffes lyde og hvin, så det sker ikke så ofte mere at han vågner.

Godt at høre, han kan sove fra det nu.

Mine børn kan sove fra ALT, så mon ikke også, de ville kunne sove fra et marsvin

I har kun ét dyr? Nu kan jeg læse, at andre anbefaler at have to af dem.

Anmeld

27. august 2012

ledermus

PT skriver:

er der nogen af jer, der har marsvin?

Jeg vil gerne have et kæledyr til min datter, og ville helst have en kat, men da vi bor på 2. sal er det ikke muligt.

Så er der nogen, der vil dele ud af gode/dårlige erfaringer med marsvin?

Min datter er 3 og min søn er 6 mdr, hvis det har betydning

Jeg har valgt at købe en kanin herhjem til istedet for et marsvin.

Jeg synes personligt en kanin er sødere end marsvin og en kanin kan sagtens gå alene så der skal man ikke have 2 og den larmer ikke så meget som et marsvin

Anmeld

27. august 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
PT skriver:

er der nogen af jer, der har marsvin?

Jeg vil gerne have et kæledyr til min datter, og ville helst have en kat, men da vi bor på 2. sal er det ikke muligt.

Så er der nogen, der vil dele ud af gode/dårlige erfaringer med marsvin?

Min datter er 3 og min søn er 6 mdr, hvis det har betydning

vi har også marsvin. vores børn er 4 og 1 år.
og vi har kun 1 marsvin og den trives rigtig godt kun den. den står i stuen og følger med i alt hvad vi laver og ja de snakker når de hører en pose skramle. vores er rigtig social og kommer gerne hen til tremmerne i buret når mine børn sidder og kigger på den og så stikker den næsen ud så børnene ham røre den.
vil sige at der ikke er noget problem i at den bor alene så længe at buret står et sted hvor i andre også opholder jer meget. og at den kommer ud hverdag for at blive snakket med.
vores ved at når vi kommer hjem fra arbejde og institution er det det første vi gør at tage den ud for at kæle.
mine børn får ikke lov til at tage den ud alene men sidder gerne med den når vi kæler. den lille er dog ikke så god endnu til at forstå man skal være forsigtig med den, men det bliver bedre for hver dag kan vi se.
og med mad kan man finde mange sider på nettet over hvad de godt kan lide og hvad der er mange vitaminer i.

Anmeld

27. august 2012

Princesspigen

PT skriver:

Tak for dit detaljerede svar

Jeg synes, det er synd for en kat, hvis den skal være inde hele tiden, så det vil jeg ikke gøre. Det må blive en gang, når vi får en have, vi får kat.

Ked af at høre, at din stedmor gav dit dyr væk. Selvfølgelig er ansvaret for dyret den voksnes - og i dette tilfælde mit. Jeg ville aldrig forvente andet

det er jeg super glad for at høre..

selv min egen søster købte marsvin og fulg for så at indse tøsen ikke gad passe det og gav begge dele væk igen

Anmeld

27. august 2012

VØS

PT skriver:

Godt at høre, han kan sove fra det nu.

Mine børn kan sove fra ALT, så mon ikke også, de ville kunne sove fra et marsvin

I har kun ét dyr? Nu kan jeg læse, at andre anbefaler at have to af dem.

Ja vi har kun en, har ikke haft held med at finde en makker han kan sammen med
Han er et stort og bestemt marsvin, der ved hvad han vil

Anmeld

27. august 2012

PT

Profilbillede for PT
ledermus skriver:

Jeg har valgt at købe en kanin herhjem til istedet for et marsvin.

Jeg synes personligt en kanin er sødere end marsvin og en kanin kan sagtens gå alene så der skal man ikke have 2 og den larmer ikke så meget som et marsvin

Jeg tænkte også på en kanin, men de kommer til at lugte sådan, og det vil jeg ikke have ind i stuen, hvor den ville stå.
Men de er nemlig super søde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.