PT skriver:
er der nogen af jer, der har marsvin?
Jeg vil gerne have et kæledyr til min datter, og ville helst have en kat, men da vi bor på 2. sal er det ikke muligt.
Så er der nogen, der vil dele ud af gode/dårlige erfaringer med marsvin?
Min datter er 3 og min søn er 6 mdr, hvis det har betydning 
når i bor på 2 sal kan i da sagtens have kat.. det skal bare være en inde kat ?
men altså jeg har ikke marsvin men har haft og har haft en del at gøre med marsvin igennem mit frivillige arbejde på dyreinternat.. 
et marsvin er et mellem størrelse dyr, i den forstand at den ikke er så lille den bliver væk men heller ikke er så stor som en hund..
marsvin kan være meget selvskabelige hvis du opdrager dem til dem, men kan også være lige så bidske hvis ikke de har kontakt reglmæssigt..
et marsvin kræver ikke så meget i forhold til plads og pasning, selvfølgelig skal den have et ordentligt størrelse bur som skal renses 1-2 gange om ugen..
de skal ikke have noget særligt legetøj men skal have noget hø/halm og gemme sig i..
de skal selvfølgelig have adgang til mad, vand, hø, grønt, samt salt og kalk sten 
mange vælger et marsvin fra fordi de hvis de søger opmærksomhed eller søger mad kan komme med en halv høj lyd..
jeg syndes nu det er kært 
der fås forskellige racer og nogle fx med lang pels skal jo så børstes ind i mellem for ikke at blive fintret..
man kan lære dem at gå tur i sele og nogle af dem kan man med tålmodighed også lære at springe over spring..
i forhold til børnene så kan de hvis de lærer at bære den ordentligt, håndterer det meget selv.. 
men husk på som forældre at meget af ansvaret ryger over på dig da børnene hurtigt mister interessen for pasning af et dyr.. (selv oplvede jeg at min stemor pludselig gav mit marsvin væk fordi jeg var på weekend hos min mor og men stemor ikke gad passe det imens.. det tog jeg selvfølgelig meget hårdt..
)
men ihværtifal håber der var noget du kunne bruge
held og lykke