Hjemmelavet marmelade.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2012

Kloster

LLN skriver:

Hvis du synes det er alt for sødt kan du koge det op med en ekstra pose frugt - uden at komme sukker i, og så bare komme lidt mere geleteringspulver i.

Tak for det fif. Kan jeg helt sikkert bruge en anden gang. Men nu er marmeladen jo kold, i glas og i køleskabet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2012

Zafir

Altså - jeg laver altid 'snydemarmelade', ved at jeg bruger syltesukker. Så bare frugt/bær (gerne 2 kilo til et kilo sukker). Koge op også på skolede glas. Det bliver altid TOP SWAG - er sikker på at dit bliver godt.

Aner ikke hvordan og ledes med kunstigt sødestof, men ved at svigermormor laver noget til svigerfar, da han har sukkersyge. Men om jeg kan få hende til at forklare det, aner jeg ikke. Hun er 87 og kan hverken høre eller noget hehe

Anmeld

23. august 2012

Kloster

Zafir skriver:

Altså - jeg laver altid 'snydemarmelade', ved at jeg bruger syltesukker. Så bare frugt/bær (gerne 2 kilo til et kilo sukker). Koge op også på skolede glas. Det bliver altid TOP SWAG - er sikker på at dit bliver godt.

Aner ikke hvordan og ledes med kunstigt sødestof, men ved at svigermormor laver noget til svigerfar, da han har sukkersyge. Men om jeg kan få hende til at forklare det, aner jeg ikke. Hun er 87 og kan hverken høre eller noget hehe

Hæ hæ, Zafir... Nej som Himmelblå skrev, så er marmelade bare sødt og det er jo heller ikke noget, man skal leve af. Så rigtigt...

Tror altså også jeg vil prøve det syltesukker næste gang. Virker nemt med sukker og bær og ikke andet.

Så lige af Rema1000 har både glas, bær og syltesukker på tilbud i denne uge. Dét er jeg da nødt til at skal have fat i

Anmeld

23. august 2012

Frk.S

Kloster skriver:

Nu har jeg smagt marmeladen.

Smager godt nok sødt...

Er det realistisk at bruge fx 300 gr frosne bær og 150 gr sukker? Det er en halvering af sukkeret. Er det bedre/sundere at bruge rørsukker?

Eller er det bedre at bruge syltesukker pga marmelade er og bliver sødt og usundt?

Du kan sagtens nøjes med 150 g. sukker til 300 g. bær. Det gør jeg ofte - og faktisk gerne endnu mindre. 

Min kæreste har været ved at eksperimentere med hvor langt man kunne gå ned i sukkermængde og det så stadig var godt - kan ikke huske hvad hans "opskrift" kom ned på, men det var faktisk ikke ret meget sukker der kom i.

Han har ogs forsøgt at søde med andet (dog ikke sødemiddel, da det jo også er usundt) - fx ananassaft og lign. - det var dog ikke en succes.  

Vi bruger som regel syltesukker, da det både har gelering og konservering i. Med de lave sukkermængder vi er nede i, bliver vi dog nødt til at putte lidt ekstra geleringsmiddel i, ellers bliver det simpelthen for tyndt. Desuden glas der er skoldet og skyllet i atamon. 

Sørg for at fylde glasset godt op og sæt låget på med det samme... det hjælper også på holdbarheden.

Jeg kan godt skrive igen med den sukkermængde vi nåede ned på, når jeg har snakket med kæresten, hvis du er interesseret.

Jeg synes det smager LANGT bedre uden alt det sukker - og jeg kan ikke længere ret godt lide det hvinende søde stads man kan købe i butikkerne, efter vi selv er startet med at lave det.

Anmeld

23. august 2012

Kloster

Frk.S skriver:

Du kan sagtens nøjes med 150 g. sukker til 300 g. bær. Det gør jeg ofte - og faktisk gerne endnu mindre. 

Min kæreste har været ved at eksperimentere med hvor langt man kunne gå ned i sukkermængde og det så stadig var godt - kan ikke huske hvad hans "opskrift" kom ned på, men det var faktisk ikke ret meget sukker der kom i.

Han har ogs forsøgt at søde med andet (dog ikke sødemiddel, da det jo også er usundt) - fx ananassaft og lign. - det var dog ikke en succes.  

Vi bruger som regel syltesukker, da det både har gelering og konservering i. Med de lave sukkermængder vi er nede i, bliver vi dog nødt til at putte lidt ekstra geleringsmiddel i, ellers bliver det simpelthen for tyndt. Desuden glas der er skoldet og skyllet i atamon. 

Sørg for at fylde glasset godt op og sæt låget på med det samme... det hjælper også på holdbarheden.

Jeg kan godt skrive igen med den sukkermængde vi nåede ned på, når jeg har snakket med kæresten, hvis du er interesseret.

Jeg synes det smager LANGT bedre uden alt det sukker - og jeg kan ikke længere ret godt lide det hvinende søde stads man kan købe i butikkerne, efter vi selv er startet med at lave det.

Ja tak, det må du meget gerne skrive tilbage om.

Jeg er slet slet ikke til alt det søde mad. Så jeg vil helst have mindre sikker i. Føler simpelthen min mund og hald er helt klistret. Så det er ikke bare for at "slanke" sig, men netop pga jeg ikke kan lide at det klistre i min mund og hals.

Anmeld

23. august 2012

Linsi

lyder meget rigtigt det du har gjort.. men, du glemte vist atamonen  du kan sagtens bytte sukkeret ud med flydende sødemiddel. Synes bare ikke konsistensen er så god så

Anmeld

23. august 2012

Zafir

Kloster skriver:

Hæ hæ, Zafir... Nej som Himmelblå skrev, så er marmelade bare sødt og det er jo heller ikke noget, man skal leve af. Så rigtigt...

Tror altså også jeg vil prøve det syltesukker næste gang. Virker nemt med sukker og bær og ikke andet.

Så lige af Rema1000 har både glas, bær og syltesukker på tilbud i denne uge. Dét er jeg da nødt til at skal have fat i

Anmeld

23. august 2012

Kloster

Lindi skriver:

lyder meget rigtigt det du har gjort.. men, du glemte vist atamonen  du kan sagtens bytte sukkeret ud med flydende sødemiddel. Synes bare ikke konsistensen er så god så

Jeg tog lige en hurtig uerfaren husmoder-vurdering omkring det atamon.

Tænkte: Konseveringsmiddel...

Og tænkte at min marmelade bliver spist i løbet af få dage.. Skulle nok kunne holde sig, tænkte jeg

Anmeld

23. august 2012

ann-kristina

Hej. Vi laver altid marmelade. Jeg synes der generelt er for meget sukker i købe marmelade. Vores favorit er æblemarmelade. Vi har mange æbletræet og sidste år lavede vi 51 glas. Der er 5 tilbage... Det bliver brugt på brødet og ovenpå havregrøden i stedet for sukker. Jegvi bruger madæblerder er skrællende og skåret i både. De kogés Med sukker. Så vidt jeg husker ca 700 g sukker til en 10 l gryde der proppet til randen med æbler. De skal koge lidmens men gerne medklumper i. En god sjat vanille og så lidt syltepulver. Herefter i atamonskyllede glas der lukkes med det samme.

Det smager fantastisk og er faktisk ret sundt i forhold til så meget andet. Jeg giver med god samvittighed min 7årige datter lov til at spise to knæbrødsmadder medmarmelade hver dag efter skole

Anmeld

24. august 2012

Kloster

Så fik jeg prøvet kræfter med marmeladeproduktionen igen i dag

Fik købt noget syltesukker og havde lidt jordbær og blåbær i fryseren.

Brugte 150 gr syltesukker til 400 gr bær.

UHMM.... Frisk og lækker marmelade, hvor man kan smage de bær, jeg har brugt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.