Kloster skriver:
Nu har jeg smagt marmeladen.
Smager godt nok sødt... 
Er det realistisk at bruge fx 300 gr frosne bær og 150 gr sukker? Det er en halvering af sukkeret. Er det bedre/sundere at bruge rørsukker?
Eller er det bedre at bruge syltesukker pga marmelade er og bliver sødt og usundt?
Du kan sagtens nøjes med 150 g. sukker til 300 g. bær. Det gør jeg ofte - og faktisk gerne endnu mindre.
Min kæreste har været ved at eksperimentere med hvor langt man kunne gå ned i sukkermængde og det så stadig var godt - kan ikke huske hvad hans "opskrift" kom ned på, men det var faktisk ikke ret meget sukker der kom i.
Han har ogs forsøgt at søde med andet (dog ikke sødemiddel, da det jo også er usundt) - fx ananassaft og lign. - det var dog ikke en succes.
Vi bruger som regel syltesukker, da det både har gelering og konservering i. Med de lave sukkermængder vi er nede i, bliver vi dog nødt til at putte lidt ekstra geleringsmiddel i, ellers bliver det simpelthen for tyndt. Desuden glas der er skoldet og skyllet i atamon.
Sørg for at fylde glasset godt op og sæt låget på med det samme... det hjælper også på holdbarheden.
Jeg kan godt skrive igen med den sukkermængde vi nåede ned på, når jeg har snakket med kæresten, hvis du er interesseret.
Jeg synes det smager LANGT bedre uden alt det sukker - og jeg kan ikke længere ret godt lide det hvinende søde stads man kan købe i butikkerne, efter vi selv er startet med at lave det.
Anmeld