Hjemmelavet marmelade.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.608 visninger
21 svar
0 synes godt om
23. august 2012

Kloster

Hej.

Nogen der laver hjemmelavet marmelade?

Jeg har prøvet for første gang i dag.

Har købt en pose frosne blandet røde bær i daglig brugsen. Der var 300 gr bær. Har tilsat 300 gr sukker og en task vanillie sukker. ladet det stå til bærene var tøet op. Kogt det i ca 5-10 min. Blendet det, kommet det i gryden igen og tilsat 1 task geleringspulver til marmelade. Også er det kommet på vasket og skoldet glas og ind i køleskabet.

(undskyld den yderst detaljeret fremgangsmåde)

Er det rigtigt ell er mit marmelade lige til skraldespanden?

Hvordan gør I andre det?

Det skal være nemt hurtigt, lækkert og billigt  Og meget gerne uden alt for meget tilsætningsstoffer.

Kan man overhovedet lave den "slankende og sund" fx med SØD?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2012

Turtles

Kloster skriver:

Hej.

Har købt en pose frosne blandet røde bær i daglig brugsen. Der var 300 gr bær. Har tilsat 300 gr sukker og en task vanillie sukker. ladet det stå til bærene var tøet op. Kogt det i ca 5-10 min. Blendet det, kommet det i gryden igen og tilsat 1 task geleringspulver til marmelade. Også er det kommet på vasket og skoldet glas og ind i køleskabet.

Hvordan gør I andre det?

Det skal være nemt hurtigt, lækkert og billigt  Og meget gerne uden alt for meget tilsætningsstoffer.

Uhmm lyder lækkert.. Har desværre ikke den store forstand på at lave det, men mon ikke du sagtens kan bruge sød i stedet for sukker
Har du ikke smagt på det?? Om det kan spises tænker jeg på?

Anmeld

23. august 2012

Kloster

Turtles skriver:

Uhmm lyder lækkert.. Har desværre ikke den store forstand på at lave det, men mon ikke du sagtens kan bruge sød i stedet for sukker
Har du ikke smagt på det?? Om det kan spises tænker jeg på?

Næhh   Det har jeg vist slet ikke tænkt på... Lige at smage det til

Det er kogende, når det kommer på glas, så jeg kan ikke lige tage en mad med det nu

Ang SØD, mon så nogen ved, hvor meget og hvilken slags, jeg kan bruge (pulver ell flydende)

Anmeld

23. august 2012

Fleur07

Tá en pose bær, gerne frossen. I gryde og kog op, smag tilMed syltesukker og en lille sjat atemon i. Glasset skoldes og tag lidt atemon i og skyld efter. Det gør at det kan holde sig. Brug evt en stavblendere til dine bær, hvis du vil. Når det smagt til hældes det på glas.

Anmeld

23. august 2012

raca

Sød tvivler jeg på du kan bruge.. ( der er heller ikke spor sundt.. noget rigtigt skrammel faktisk.. der er sukker at foretrække)men sukkert er med til og stive og konservere..

men ja fremgangsmåde er rigtig.. omend der nok er lige rigligt sukker.. vil mene at omkring 200g sukker kunne havde godt det. men som sagt sukker konservere så det at glasne var skollede osv gør at det er mindre nødvendigt med atamon

dog skal der et eller anden form for geleringsmiddel i når man minsker sukkermængden og det kan blive nødvendigt at tilsætte noget konserveringsvæske.

jeg putter aldrig atamon i mamelade men jeg skolder mine glas i atamon vand.

alt efter hvad bør du bruger kan det også være en fordel og bruge lidt citronsyre for at fremhæve smagen af frugt og give det en pæner farve.

atamon=konserverings væske.

Anmeld

23. august 2012

Kloster

Nu har jeg smagt marmeladen.

Smager godt nok sødt...

Er det realistisk at bruge fx 300 gr frosne bær og 150 gr sukker? Det er en halvering af sukkeret. Er det bedre/sundere at bruge rørsukker?

Eller er det bedre at bruge syltesukker pga marmelade er og bliver sødt og usundt?

Anmeld

23. august 2012

Frk. Himmelblå

Kloster skriver:

Hej.

Hvordan gør I andre det?

Virker helt som efter bogen.

Men jeg synes at 1:1 med frugt/sukker ofte bliver for sødt. 

Jeg slumper mig lidt frem.

Mange laver med sødemiddel, men jeg har det sådan lidt bum bum med det. Marmelade må godt indeholde sukker, - det er jo ikke det, man skal  leve af alligevel.

Jeg bliver helt inspireret nu, - det er så tilfredstillende at fylde sine glas selv - så at sige. Nu varer det ikke længe, før det er sylte-tid, - det er nu også så hyggeligt med asier, agurker og rødbeder på glas 

Anmeld

23. august 2012

Frk. Himmelblå

Kloster skriver:

Smager godt nok sødt...

Er det realistisk at bruge fx 300 gr frosne bær og 150 gr sukker? Det er en halvering af sukkeret. Er det bedre/sundere at bruge rørsukker?

Eller er det bedre at bruge syltesukker pga marmelade er og bliver sødt og usundt?

Lige mine ord! (Havde ikke set, du havde skrevet det.. )

Anmeld

23. august 2012

LLN

Kloster skriver:

Smager godt nok sødt...

Hvis du synes det er alt for sødt kan du koge det op med en ekstra pose frugt - uden at komme sukker i, og så bare komme lidt mere geleteringspulver i.

Anmeld

23. august 2012

Kloster

Frk. Himmelblå skriver:

Virker helt som efter bogen.

Men jeg synes at 1:1 med frugt/sukker ofte bliver for sødt. 

Jeg slumper mig lidt frem.

Mange laver med sødemiddel, men jeg har det sådan lidt bum bum med det. Marmelade må godt indeholde sukker, - det er jo ikke det, man skal  leve af alligevel.

Jeg bliver helt inspireret nu, - det er så tilfredstillende at fylde sine glas selv - så at sige. Nu varer det ikke længe, før det er sylte-tid, - det er nu også så hyggeligt med asier, agurker og rødbeder på glas 

Åh.. Syltning... Jamen jeg er jo lige begyndt at lave marmelade selv... Magter ikke lige syltning også

Men er syltesukker bedre end alm sukker? Skal man ikke komme det der gelestivelse i syltesukker?

Ork hvor er det bare ikke logisk for mig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.