Anonym skriver:
Nogle af jer ved sikkert hvem jeg er da jeg kort omtalte situationen i et andet indlæg tidligere, men vælger lige anonymitet her så den ikke kan googles. Hvis I gerne vil tilkendegive at I ved hvem jeg er, så skriv lige en PB 
Situationen er den at jeg er alene med min datter. Hendes far og jeg bor tæt på hinanden og har samarbejdet ganske fint omkring samværet. Vi gik fra hinanden for 5 mdr. siden da vores datter var 3 mdr.
Vi har de sidste 4 mdr. kørt en ordning der hedder at hun er hos sin far mandag, onsdag og fredag fra 15.30 - 18.30 - dvs. 9 timer om ugen. For knap 3 uger siden aftalte vi så også at han skulle have hende på overnatning hver 3. weekend.
De 3x3 timer om ugen bruger jeg på alt det jeg ikke lige kan med baby på armen; rengøring, træning, slår græs, drikker en kold øl nede i byen med venner osv. Det er min eneste fritid da al min familie og nærmeste venner bor langt fra mig.
I sidste uge meldte min eks så ud at han ikke synes han har tid nok til sig selv i ugen, så han ville gerne have hende mindre i løbet af ugen - nærmere betegnet 2 gange om ugen á 3 timer.
Jeg blev faktisk rigtig ked af det og skuffet, for jeg mener at han har prioriteret helt forkert. Han arbejder en del, og jeg mener ikke at det burde være vigtigere end hans datter. Han går ikke til noget og har ikke andre forpligtelser.
Før vi fik vores datter var han temmelig "skruk" - han har længe været klar til baby, og i første omgang gik jeg med på projekt baby for hans skyld...naturligvis blev jeg også babyklar og nu er hun mit ét og alt 
Jeg er heller ikke i tvivl om at han elsker hende, men nogle gange tror jeg han elsker tanken om hende og dét at være far frem for selve hende og det ansvar der følger når han står i det 
Jeg forstår ikke hvorfor han pludselig vælger som han gør... Hvordan kan han finde på at vælge hende fra til fordel for mere fritid?
Når jeg spørger ind til det bliver han sur på mig og siger at det ikke er fordi han vælger hende fra, han mener bare ikke at han har tiden.
Han siger så også at jeg jo også selv "vælger hende fra" når jeg vil have ham til at tage hende de 9 timer om ugen og at jeg skal være glad, da der jo er mange deltidsfædre der kun har deres børn hveranden weekend.
Jeg mener jo til gengæld det er ham der burde være glad for at have mulighed for at have sit barn så meget 
Er virkelig ked af at han ikke ser det på samme måde, og er endnu mere ked af at vores datter skal være "kastebold" på den måde, så jeg gik med til at han kun har hende 6 timer om ugen (dog stadig 3 gange men á 2 timer) - dette gjorde jeg udelukkende pga. min dårlige samvittighed overfor vores datter.

Tak fordi jeg måtte læsse af.
Jeg tror godt nok jeg ville sætte ham ned og vise ham et skema over de ting jeg kunne nå, med barn i hjemmet. Han er jo ikke et enestående eksempel - der er ingen af os der når bare halvdelen når man er alene med barn. Han lyder som om han har brug for et seriøst realitetstjek.
Virker samtalen ikke, kan du jo foreslå ham at I ordner den i statsforvaltningen. Han var helt selv med på at lave barnet, han må også helt selv tage konsekvensen. Selvfølgeligt gør det ondt indeni når det virker som om han fravælger barnet, men jeg tror nu mere på det er hans manglende evner til at få planlagt, tilrettelagt og udført - som mange mænd døjer med at kunne overskue. Helt simpel fysiologisk forklaring er der også på det: Kvinders hjernebro er større og vi kan derfor rykke flere informationer ad gangen. Det gør at vi kan høre radio, vaske op, have samtale med manden og ordne regninger samtidigt. Langt de fleste mænd kan lige klare opvasken og en hyggesnak samtidigt 
Uden det jo skal ende ud i at pege fingre af hinanden, han lyder til at være en af dem...
Har du spurgt ham hvad han havde forestillet sig? Hvorfor det er rimeligt at jeres fælles barn pludeligt bliver mest dit? Om han egentligt havde forestillet sig at du havde flere timer i døgnet end ham?
Jeg havde sat ham ned og taget snakken med ham. Forklaret ham at enten hjalp han til med jeres fælles barn, eller også måtte du gøre andre tiltag for at du kan få frigivet tid - som han jo bare egoistisk rager til sig.