Ciss skriver:
Det der lyder bekendt.
Lillebror her i huset prøver sig også.
Han er to gange blevet lagt i seng med det tøj, han tilfældigvis havde på. Ret og slet fordi han skapte sig sådan, at det var umuligt at få nattøjet på ham. Jeg synes bare ikke, at det skal være en grund til at udsætte sengetiden. Han kommer i seng uanset, om han er i nattøjet. Hvis han begynder at kæmpe imod/stikke af/skrige eller slå, når vi skal skifte siger jeg roligt til ham, at enten tager vi nattøj på nu eller også bærer jeg dig direkte i seng med det samme. Han ved jo, at jeg gør det, og det er ikke nattøjet han har noget imod. Det er hele ideen om at skulle i seng. Så roer han sig lige lidt ned, og så plejer resten at gå fint, også når vi går ind i sengen. Han har vist lidt behov for at vende sig til tanken. Så snart han er rolig snakker vi om andre ting eller synger eller jeg prøver på andre måder at gøre det til en hyggelig stund.
Det kan godt være vanskeligt at bevare roen nogen gange, men jeg ved, at en del af problemerne hos os i hvert fald bunder i, at han ikke har godt nok sprog til at udtrykke sig. Så jeg håber, det bliver bedre, nu når sproget er ved at blive bedre. Jeg mærker også, at det er langt værre/vanskeligere for ham at takle, hvis han er træt, så her i huset er det virkelig vigtig, at han ikke kommer for sent i seng.
Ellers er mit bedste tips at passe på, hvad man spørger om. Det er så let at komme til at sige "hvad vil du have på brødet?". Når så ungen siger chokolade og får nej til svar, så er det jo ikke så mærkeligt, at han føler sig uretfærdigt behandlet. Så jeg må virkelig passe på. Her hedder det "vil du have leverpostej eller ost på brødet i dag?" f eks. Hvis han så siger chokolade, så lader jeg, som om han har sagt noget sjovt til mig ("din lille røver, troede du, du kunne snyde mig?" ). Nogen gange hjælper det.
ofte kommer han slet ikke i nattøj, men bliver bare lagt i hans undertøj, så er der knap så meget der skal tages af om morgene, og intet der skal på om aftenen, så går det da lidt lettere..
Johannes ved bestemt også at hvis jeg siger noget, så mener jeg det, og er vi foreksempel ude at handle og han begynder at skabe sig, så får han afvide at enten stopper han, eller også går vi ud i bilen, og vi går faktisk ud i bilen uden varer hvis han ikke stopper, så han ved jo godt at jeg holder ved hvad jeg siger..
her er sproget os en del af problemet desværre, men vi arbejder på det, og det kommer også stille og roligt, men det er da frustrerende for ham og det mærker vi bestemt også..
når det kommer til madpakker osv, så ved jeg hvad han kan li, og så får han det bare med, og det samme til middag, jeg spørger altid om han skal have leverpostej eller hamburgerryg, eller hvad vi nu lige har.. chokolade er slet ikke en valgmulighed herhjemme medmindre det er fordi vi får rundstykker i weekenden..