Hvad f***** gør i når de ikke vil spise

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2012

HeidiØ

Frk.S skriver:

Nej, måske man bare skal slappe mere af omkring det.

Jeg ved jo godt hun ikke dør af sult, hun ligger RIGTIG fint vægtmæssigt og spiser også en kæmpe portion havregrød til morgen.

Nemlig! Men puha, man blir så frustreret!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2012

HeXeri

Frk.S skriver:

Jo, vi har hende "mistænkt" for at være ved at få flere tænder. Hun har godt nok allerede 8 stk. men hun har generelt været vildt hurtig til at få tænder, så det skulle ikke undre mig at der kommer et par stykker mere.... forhåbentlig snart, synes de har været længe undervejs efterhånden.

Vores dreng fik alle hans bisser ud i en køre med ganske få dages mellemrum fra de brød ud, til de næste meldte sin ankomst. Overvejede på et tidspunkt om vi mon kunne komme i aflastning - Mor og far, ikke dreng

Sålænge din datter er aktiv, følger sin vægtkurve og gerne vil kontakt skal du ikke bekymre dig. Lige pludseligt så stopper det igen

Anmeld

22. juni 2012

Mor til Frederic og Freya

Frk.S skriver:

Argh, vi kæmper bare sådan med Frejas frokost.

Hun har længe afvist rugbrød (udover måske 1-2 hapser hvis man er heldig). Derfor har vi i en periode kørt med øllebrød som hun var blevet glad for. Nu gider hun ikke det længere (Som regel ikke i hvert fald).
Vi har også prøvet med rester fra gårdsdagens aftensmad - med meget blandet held.

Det er en kamp at få bare et eller andet i hende, og jeg prøver med alt muligt. 

Jeg er mega frustreret og ved sgu snart ikke hvad jeg skal prøve.

Hvad gør i hvis jeres ikke vil spise. Kommer de så bare fra bordet igen? Jeg synes jo det er længe for hende at gå uden mad inden hun skal have eftermiddagsmad. Og det er jo som regel bare noget frugt og /eller tykmælk og så først "rigtig" mad til aften.

Jeg ved ikke om jeg bare skal lade hende komme fra bordet. Jeg nægter at tro på hun ikke er sulten. Men jeg kan jo heller ikke tvinge maden i hende.

Argh, hjælp jeg bliver snart vanvittigt af at prøve forgæves. 

Ps. morgenmad går altid fint og som regel også godt til aften.
Pps. Hun er 9½ måned.  

Vejledning - en fridk start på spisning.

Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er;

- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.

- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.

- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.

- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet;

- lad dit barn spise i fred og ro

- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.

- vær diskret rollemodel.

- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne;

- skab en rolig atmosfære

- sluk tv, dvd, video, radio

- undlad legetøj på bordet

- placer jer, så barnet kan se dig spise

- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden;

- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.

- lad dit barn selv øse op.

- sørg for at barnet har eget bestik.

- ingen kommentarer om mad eller spisning.

- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning;

- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)

- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;

- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.

- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..

Vi har Frederic på snart 4 der har haft madproblem siden han var spæd... Så har stået der hvor I også står og kender det alt for godt..

Anmeld

22. juni 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Før min søn blev et år var vi ikke så opsatte på hvor meget han spiste eller hvor lidt, vi fokuserede på at han fik lov til at udforske hvad mad er og lege med det, det var ikke reele måltider han fik ned før han var ca 11 mdr, spiste han var det da godt, gjorde han ikke og havde han ikke lyst jamen så var det også fint.

Men grunden til vi ikke var så bange for det, er at han ammer lige så meget han selv vil, hvilket hjælper meget på at vi er sikre på han får hvad han har brug for og at måltiderne ikke bliver en kamp. Ved godt der ikke er mange her der gør det samme, men vi har været glade for metoden og vores søn spiser ALT idag og meget af det, så at at tage det i hans tempo har ikke gjort noget dårligt for hans appetit nu hvor han er 1 år og en mdr. Faktisk er dagplejemor overrasket over hvor meget han spiser, og han vejer nu 11,5 kg og er bestemt ikke fejlerneret.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.