Hvad f***** gør i når de ikke vil spise

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.786 visninger
23 svar
0 synes godt om
21. juni 2012

Frk.S

Argh, vi kæmper bare sådan med Frejas frokost.

Hun har længe afvist rugbrød (udover måske 1-2 hapser hvis man er heldig). Derfor har vi i en periode kørt med øllebrød som hun var blevet glad for. Nu gider hun ikke det længere (Som regel ikke i hvert fald).
Vi har også prøvet med rester fra gårdsdagens aftensmad - med meget blandet held.

Det er en kamp at få bare et eller andet i hende, og jeg prøver med alt muligt. 

Jeg er mega frustreret og ved sgu snart ikke hvad jeg skal prøve.

Hvad gør i hvis jeres ikke vil spise. Kommer de så bare fra bordet igen? Jeg synes jo det er længe for hende at gå uden mad inden hun skal have eftermiddagsmad. Og det er jo som regel bare noget frugt og /eller tykmælk og så først "rigtig" mad til aften.

Jeg ved ikke om jeg bare skal lade hende komme fra bordet. Jeg nægter at tro på hun ikke er sulten. Men jeg kan jo heller ikke tvinge maden i hende.

Argh, hjælp jeg bliver snart vanvittigt af at prøve forgæves. 

Ps. morgenmad går altid fint og som regel også godt til aften.
Pps. Hun er 9½ måned.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2012

Valle81

Jamen med 3 børn kender jeg alt til disse periode de kommer og går og nogle er værre og længere end andre

Deres smagsløg ændres sig hele tiden. De spise.strejker fx i forbindelse med tænder der kommer osv

Der er ikke andet for end at acceptere det og tilbyder og ikke gøre så meget ud af det det kommer igen

Anmeld

21. juni 2012

Karo

Frk.S skriver:

Hun har længe afvist rugbrød (udover måske 1-2 hapser hvis man er heldig). Derfor har vi i en periode kørt med øllebrød som hun var blevet glad for. Nu gider hun ikke det længere (Som regel ikke i hvert fald).
Vi har også prøvet med rester fra gårdsdagens aftensmad - med meget blandet held.

Hvad gør i hvis jeres ikke vil spise. Kommer de så bare fra bordet igen? Jeg synes jo det er længe for hende at gå uden mad inden hun skal have eftermiddagsmad. Og det er jo som regel bare noget frugt og /eller tykmælk og så først "rigtig" mad til aften.

Jeg ved ikke om jeg bare skal lade hende komme fra bordet. Jeg nægter at tro på hun ikke er sulten. Men jeg kan jo heller ikke tvinge maden i hende.

Pps. Hun er 9½ måned.  

Min søn Marcus gør et i perioder. Så vil han ikke rigtig spise og liggyldigt hvad jeg gør så vil han bare ikke.

Jeg snakkede med min læge om det som fortalte at jeg skulle lade ham være og ikke fokusere så meget på det. Men hold da op hvor er det svært. Jeg tror det startede da han var omkring 10 måneder og nu bliver han snart 4 år og han gør det stadig. Det er perioder og selvfølgelig spiser han, men ikke ret meget. Jeg har fået tjecket hans vækst og her er der intet i vejen.

Så prøv at lave vær med at fokusere for meget på det, men hold øje med at hun trives. Og ellers så gå et smut til lægen og få ham /hende til at holde øje med hendes vækst.

Anmeld

21. juni 2012

Frk.S

Valle81 skriver:

Jamen med 3 børn kender jeg alt til disse periode de kommer og går og nogle er værre og længere end andre

Deres smagsløg ændres sig hele tiden. De spise.strejker fx i forbindelse med tænder der kommer osv

Der er ikke andet for end at acceptere det og tilbyder og ikke gøre så meget ud af det det kommer igen

TAK for dit svar - det opmuntrer lidt.

Jeg ved godt det er en periode. Og tror muligvis gså der er (endnu) flere tænder på vej.
Men skal man så bare lade dem komme fra bordet og regne med de råber op hvis de er sultne inden de bliver tilbudt mad igen? 

Har du også oplevet at det kun var til et bestemt måltid de sultestrejkede? Tidligere har vi haft problemet med aftensmaden.

Jeg skal måske nok bare lære at acceptere det. Er bare bange for hvis hun render rudt og er sulten. Selvom hun ikke mangler noget. 

Anmeld

21. juni 2012

Fenja09

Min datter er 9 måneder og 21 dage og vi kan ikke få andet i hende end grød, mos og mme - ja, og så selvfølgelig vand og sødmælk.

Vi har valgt at bruge den metode med at give hende maden i hånden, lige fra leverpostej til franskbrød, de siger at børnene selv vælger at tage det i munden når de er klar til det. Der kan godt gå nogle uger før de begynder på det.

Har talt med både SP og fysioterapeut, og sp´en siger, at så længe hun spiser eller har interesse for mad når hun er omkring år, så er det ganske fint. Fysioterapeuten vil prøve at afhjælpe problemet ved at give os redskaber til at stimulere et sted i ganen - vores datter kaster op, nogle gange bare ved synet af en banan eller ostehaps.

Tror ikke at der er andet for end at tage det i barnets tempo, man skal ikke forcere det, tror det gør ondt værre.

/Fenja

Anmeld

21. juni 2012

LR85

Jeg har brugt et år på at finde ud af hvordan vi kom ud a de madkonflikter. 

Jeg fandt endelig ud af, at jo mere fokus jeg havde på det, jo værre blev det. 

Jeg laver noget mad, jeg ved barnet kan lide, og tilbyder det. Hvis de sir nej tak, eller afviser på anden måde, respektere jeg det. Så blir de måske tilbudt noget lidt senere. Alt efter alder, tid på døgn og det. 

Men vigtigst a alt, jo større problem man selv gør ud a det, jo værre bliver kampen. 

Anmeld

22. juni 2012

Frk.S

Karo skriver:

Min søn Marcus gør et i perioder. Så vil han ikke rigtig spise og liggyldigt hvad jeg gør så vil han bare ikke.

Jeg snakkede med min læge om det som fortalte at jeg skulle lade ham være og ikke fokusere så meget på det. Men hold da op hvor er det svært. Jeg tror det startede da han var omkring 10 måneder og nu bliver han snart 4 år og han gør det stadig. Det er perioder og selvfølgelig spiser han, men ikke ret meget. Jeg har fået tjecket hans vækst og her er der intet i vejen.

Så prøv at lave vær med at fokusere for meget på det, men hold øje med at hun trives. Og ellers så gå et smut til lægen og få ham /hende til at holde øje med hendes vækst.

Ja, jeg skal måske bare lære at slappe mere af omkring det. For hun trives uden tvivl, og hun følger sin vægtkurve (som ligger i den høje ende) fra fødslen fuldstændigt.

Men det er bare fordi jeg tænker: men for pokker, hun må da være sulten

Anmeld

22. juni 2012

Frk.S

Min datter er 9 måneder og 21 dage og vi kan ikke få andet i hende end grød, mos og mme - ja, og så selvfølgelig vand og sødmælk.

Vi har valgt at bruge den metode med at give hende maden i hånden, lige fra leverpostej til franskbrød, de siger at børnene selv vælger at tage det i munden når de er klar til det. Der kan godt gå nogle uger før de begynder på det.

Har talt med både SP og fysioterapeut, og sp´en siger, at så længe hun spiser eller har interesse for mad når hun er omkring år, så er det ganske fint. Fysioterapeuten vil prøve at afhjælpe problemet ved at give os redskaber til at stimulere et sted i ganen - vores datter kaster op, nogle gange bare ved synet af en banan eller ostehaps.

Tror ikke at der er andet for end at tage det i barnets tempo, man skal ikke forcere det, tror det gør ondt værre.

/Fenja

Tak for dit svar.

Nej, jeg forcerer det heller ikke Og interessen er der jo også til morgen og aften Det er bare fordi jeg tænker at hvis hun ikke får noget nævneværdigt til frokost, så er det længe uden "rigtig" mad.

Hun får også ting at sidde med selv, og det elsker hun. Nogle gange ryger det i munden, nogle gange ryger det på gulvet, og nogle gange bliver det most til ukendelighed i hånden.  
Men interessen er der da, så det er måske godt nok.  

Anmeld

22. juni 2012

HeXeri

Frk.S skriver:

Pps. Hun er 9½ måned.  

Tænder? Hun har lige alderen? Da vores dreng fik sine første tænder tog det 1½(!!) månede før de brød frem så vi kunne få øje på at det faktisk var tænderne der lavede den første madstrejke. Efter min mors vejledning fik han opblødt bondebrød, kun smørepålæg/smør på, det hjalp

Men deres appetit kan godt være meget svingende, vi lod ham bare gå fra bordet. Nu er han 2 og vi har indført bordskik for omkring 6 måneders tid siden. Han har stadig madstrejker, kan jeg så trøste dig med

Anmeld

22. juni 2012

HeidiØ

Det er FULDSTÆNDIG det samme her!! Vi havde vores SP ude til 9 mdrs tjek for nogle dage siden, og hun sagde at hvis de afviser maden, så skal man endelig ikke blive frustreret. Børn i DK KAN simpelthen ikke dø af sult i danske hjem .. Det opmuntrede mig lidt!

Det kan simpelthen være de ikke er super sultne lige til frokost jo.. her spiser William en KÆÆÆMPE portion havregrød til morgenmad og rigtig meget aftensmad også.. så tænker jeg de andre måltider automatisk blir mindre

Nå, men jeg tror ikke man skal bekymre sig så meget ihvertfald

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.