Eget værelse eller sammen med mor og far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.429 visninger
21 svar
0 synes godt om
21. juni 2012

Louisesam

Hej med jer!

Vi står og skal flytte i ny lejlighed, og i vores gamle lejlighed havde vores 21 mdr. gamle søn sit eget værelse og vi vores. Nu får vi ikke samme mulighed pga. pladsmangel, så vi skal vælge, om vi vil sove sammen med ham eller, at han får værelset og vi sover på en sovesofa i stuen!

Hans far vil helst, at vi sover i stuen, men jeg kan bedst lide tanken om, at sove i samme rum som ham, når det nu skal være.

Jeg tror ikke på, at børn i den alder (før 5-6 års alderen eller noget i den stil), har brug for sit eget værelse. Jeg ser det udelukkende som forældrenes behov for privatliv, og nogle gange selvfølgelig så begge parter får en optimal søvn.

Hvad ville I vælge og hvorfor? Nogle erfaringer?

TAK!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg ville lade ham få sit eget værelse (og ikke for, at få privatliv). Jeg kan se, hvor glade vores børn er for deres værelse og de er 3 år og 4 1/2 år.

Anmeld

21. juni 2012

Vores kærlighedsbarn

Louisesam skriver:

Hej med jer!

Vi står og skal flytte i ny lejlighed, og i vores gamle lejlighed havde vores 21 mdr. gamle søn sit eget værelse og vi vores. Nu får vi ikke samme mulighed pga. pladsmangel, så vi skal vælge, om vi vil sove sammen med ham eller, at han får værelset og vi sover på en sovesofa i stuen!

Hans far vil helst, at vi sover i stuen, men jeg kan bedst lide tanken om, at sove i samme rum som ham, når det nu skal være.

Jeg tror ikke på, at børn i den alder (før 5-6 års alderen eller noget i den stil), har brug for sit eget værelse. Jeg ser det udelukkende som forældrenes behov for privatliv, og nogle gange selvfølgelig så begge parter får en optimal søvn.

TAK!

Sove sammen med forældrene, jeg tror på det giver både forældre og barn en bedre søvn og tryghed.  Vores barn kommer til at sove inde ved os indtil det er omkring 3 år

Anmeld

21. juni 2012

L&V

Louisesam skriver:

Hej med jer!

TAK!

Jeg ville helt sikkert vælge at han fik sit eget værelse.. For det første så kan han hurtigt få det som en vane at sove hos mor og far og der er ingen der gider ha en konfirmand sovende ved mor og far..

For det andet så har han noget der er hans, et sted hvor hn kan gå hen når han gerne vil ha fred eller lignende

Anmeld

21. juni 2012

Louisesam

MoarHvidovre skriver:

Jeg ville lade ham få sit eget værelse (og ikke for, at få privatliv). Jeg kan se, hvor glade vores børn er for deres værelse og de er 3 år og 4 1/2 år.

Tak for svar!

Men hvis nu man stadig indrettede det, så han kunne have størstedelen af sine legesager osv der i vores fælles værelse? Det er også sådan med vores søn, at han helst vil lege, hvor vi er (i stuen, køkkenet og lignende), og han bruger egentlig ikke sit værelse ret meget - men det kan jo selvfølgelig være det ændrer sig! Hm...

Anmeld

21. juni 2012

Louisesam

Vores kærlighedsbarn skriver:

Sove sammen med forældrene, jeg tror på det giver både forældre og barn en bedre søvn og tryghed.  Vores barn kommer til at sove inde ved os indtil det er omkring 3 år

Ja, så sådan har jeg det også lidt... jeg ville vælge det frem for at sove i stuen pga. trygheden og hyggen i det og fordi, han alligevel ikke rigtig bruger sit væresle ret meget... han vil hellere tage sine ting med andre steder hen, hvor vi er...

Anmeld

21. juni 2012

Louisesam

Månsson skriver:

Jeg ville helt sikkert vælge at han fik sit eget værelse.. For det første så kan han hurtigt få det som en vane at sove hos mor og far og der er ingen der gider ha en konfirmand sovende ved mor og far..

For det andet så har han noget der er hans, et sted hvor hn kan gå hen når han gerne vil ha fred eller lignende

Ja, altså det er det, jeg ikke rigtig tror på... at et så lille barn har brug for et sted, som er dets eget. Selvfølgelig har de brug for fred og ro og fordybelse nogle gange, men det kan de også opsøge andre steder end lige værelset.

Mht. det vanedannende i, at sove sammen med mor og far... det er også min største bekymring. Han har nemlig sovet fint alene siden han var 4-5 mdr. (og vi havde sådan set intet problem med det), men hvis nu det ændrer sig helt ved at han sover sammen med os....

Synes det er rigtig svært. I bund og grund ser jeg det nok som noget unaturligt at give ham sit eget værelse frem for at sove sammen med os. Sådan tænker jeg meget... hvad er naturligt, og hvad er noget vi mennesker har tillært os/tillært vores børn?!

Anmeld

21. juni 2012

L&V

Louisesam skriver:

Ja, altså det er det, jeg ikke rigtig tror på... at et så lille barn har brug for et sted, som er dets eget. Selvfølgelig har de brug for fred og ro og fordybelse nogle gange, men det kan de også opsøge andre steder end lige værelset.

Mht. det vanedannende i, at sove sammen med mor og far... det er også min største bekymring. Han har nemlig sovet fint alene siden han var 4-5 mdr. (og vi havde sådan set intet problem med det), men hvis nu det ændrer sig helt ved at han sover sammen med os....

Synes det er rigtig svært. I bund og grund ser jeg det nok som noget unaturligt at give ham sit eget værelse frem for at sove sammen med os. Sådan tænker jeg meget... hvad er naturligt, og hvad er noget vi mennesker har tillært os/tillært vores børn?!

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor længe i har tænkt jer og bo der men før eller siden bliver det nødvendigt.. tror det bliver svært for et bhv barn og ha venner med hjem når de så spørger hvor er dit værelse også har han ik et

Ja så syntes jeg da det ville være rigtig synd når han nu er vand til det og go til det

Anmeld

21. juni 2012

MariaJ

Jeg ville helt klart vælge at have et soveværelse og sove i samme rum allesammen. Jeg ville synes det var vildt irriterende at selv at skulle sove i stuen. Dels, hvis den ene voksne har lyst til eller brug for at gå i seng før den anden eller man bare selv har lyst til at trække sig lidt tilbage mens den anden har gæster/ser film/snakker telefon etc. Desuden synes jeg bare ikke man sover ret godt i en stue, hvor der typisk er varmere end i et soveværelse, og man man måske ikke lufter ligeså meget ud.

Så længe barnet er så lille ville mit eget behov for et soveværelse veje meget tungere end barnets behov for et værelse i fremtiden. Jeg er overbevist om at et barn på 22 måneder ikke har behov for et sted til at være for sig selv. Små børn har lyst til at være, der hvor de andre er (og bør jo langt hen ad vejen også holdes øje med, når de er vågne). Hvis I kan få plads til en del legetøj i stuen, og måske ovenikøbet lave en hyggelig børnekrog i soveværelset, kunne jeg sagtens leve godt med den løsning.

Vores børn har ikke eget værelse, og får det heller ikke lige foreløbig. Vi har en på godt to år og en nyfødt. Jeg synes overhovedet ikke det er noget problem. Vi har legetøjet i stuen, og den stores tremmeseng i en lidt afskærmet del af soveværelset, hvor vi har hængt nogle af hendes billeder og pynt på væggen.

Anmeld

21. juni 2012

Clisolka

Louisesam skriver:

Hej med jer!

TAK!

Jeg ville vælge soveværelset  Det er det samme "problem" vi har herhjemme. Vi bor i en 2 vær., hvor Isabella på 20 mrd. sover i sin tremmeseng i soveværelset med os. Hun har slet ikke behov for sit eget værelse endnu 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.