Motorik versus tale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juni 2012

maria_wlt

Tristan = Hurtig motorisk og langsom taler... Dog undskyld af dårlig hørelse pga tryk i ørene.

Ene = Hurtig motorisk og hurtig taler... Hun har allerede sagt "Lampe" og "Bil".. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2012

Frøken J.

Kofoed. skriver:

Det ved jeg godt, men 1 år er tidligt at snakke Så skulle den nok have lagt i 1-3 år

Men sp siger det skam også, at nu er hun forant i forhold til begyndede tale, hvor hun før var forant med motorikken.

Det er nu fordi jeg har siddet og søgt på nettet ang. tidlig tale, og der er MANGE børn der siger deres første ord fra 7-8 måneders alderen, så nej - Den er ikke fejlplaceret

Anmeld

19. juni 2012

Laulund87

Forresten var Maria vist 10 måneder da hun sagde sit første ord og det var "hej". Derefter gik det voldsomt stærkt.

I en alder af 2,5 år har hun et stort ordforråd og hun kan sige sætninger på op til 10 ord. Hvis hun er ivrig kan hun dog godt bytte om på ordene, det lyder lidt skægt

Anmeld

19. juni 2012

isabellasmor

Frøken J. skriver:

Jeg er nysgerrig efter at se, om der er hold i teorien om, at børn der er hurtige motoriske er langsommere om at tale, og at børn der er lidt langsommere motorisk taler tidligere..

Så kom med jeres erfaringer! Hvordan var jeres børn motorisk og hvornår talte de?

Edit: Med hvornår talte de mener jeg hvornår de begyndte at sige rigtige ord Ikke bare pludren...

Og ved godt jeg glemte muligheden hurtig til begge  

Isabella er hurtig motorisk, OG hurtig taler.. Altså, hun er 8 mdr og kan ikke sige rigtige ord endnu, men når man kigger på andre på hendes alder er hendes pludren langt mere "rigtige ord" end nogle af hendes legekammerater.  hehe, så jeg TROR hun bliver hurtig til at snakke også 

Anmeld

19. juni 2012

Thalia

Sebastian talte i hele sætninger (4-5 ord eller mere) da han var omkring 1½ år gammel. Selvfølgelig stadig med megen pludren ind imellem hvis det gik hurtigt, men vi har filmoptagelser fra dengang hvor han meget tydeligt fortæller at han er klædt ud som Poh og kører scooter, og hvor han sidder og griner af den nyfødte lillebrors bittesmå ører.

Da vi genså filmene kom det ret meget bag på os hvor god han rent faktisk var til at tale dengang, for vi har nok været tilbøjelige til at tænke at vi jo bare forstod ham fordi vi var vandt til at snakke med ham.

Motorisk har han aldrig været bagud som sådan. Han kravlede da han var 8mdr, gik da han var knap et år gammel, men han har alle dage været lidt forsigtig anlagt. Han var fx aldrig det barn der klatrede højest op i klatrestaviet, eller sprang ned fra de højeste steder og den slags.

Fordi det virkede som om han trængte til at blive stimuleret lidt mere motorisk valgte vi at lade ham starte til springgymnastik da han var 3½ år gammel, og det har været guld værd. Han har fået en helt anden fornemmelse for hans egen krop, og han har helt klart mere mod på at prøve nye ting af.

Nu hvor han er 5 år gammel mærker vi slet ikke den forsigtighed han tidligere har været præget af, tvært imod er han vild med fodbold og vild med at klatre i træer.

Samtidig bliver han vurderet som særligt intelligent, og lærte blandt andet at læse allerede da han var 4½ (han læser Mi og Mo bøger og andre tilsvarende børnehaveklassebøger), har forståelse for abstrakte begreber så som tidsrelationer, og så ved han ca alt om dinosauerer.  - Så jeg er ikke helt sikker på at han er det bedste sammenligningsgrundlag.

Anmeld

19. juni 2012

Nettemor

Sebastian har også skiftet meget i det. En overgang gik det simpelthen så stærkt motorisk. Troede han ville gå mega tidligt. Men så stoppede det lidt og han begyndte at snakke helt vildt.. Og så ændrede det igen. Og igen Nu er han helt vildt fokuseret på tale. Og han er rigtig god til det og retter ind af sig selv når han udtaler det forkert osv..

Anmeld

19. juni 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Min dreng var enormt hurtig motorisk - men længere tid om, at tale.

Min datter var meget langsom motorisk - men talte hurtigt.

Så ja i vores tilfælde passer det.

Anmeld

19. juni 2012

Solstrålebørn

Hurtig motorisk i perioder, langsom til tale... 

kunne først sige små sætning som 2 1/2 årige.. er stadig meget bagud med talen og lidt motorisk med benene... 

Går derfor til talepæd. og børne fys i børnehaven... 

Vi har snakket meget om, om det talen er genetisk.. For os forældre gik begge til talepæd. og fys da vi var børn. 

Anmeld

19. juni 2012

Moar2011

Frøken J. skriver:

Jeg er nysgerrig efter at se, om der er hold i teorien om, at børn der er hurtige motoriske er langsommere om at tale, og at børn der er lidt langsommere motorisk taler tidligere..

Så kom med jeres erfaringer! Hvordan var jeres børn motorisk og hvornår talte de?

Edit: Med hvornår talte de mener jeg hvornår de begyndte at sige rigtige ord Ikke bare pludren...

Og ved godt jeg glemte muligheden hurtig til begge  

Storm er "kun" 14 mdr han var langsom motorik og siger heller ikk rigtige ord ..

Anmeld

19. juni 2012

Krussedulle

Hos mine drenge har de to ting fulgtes meget godt ad

Men efter 1-års alderen er det gået meget hurtigt med deres sprog
Da min store dreng blev 2 år gik han og sang "Noah har fødselsdag, hurra hurra" og dagen før, sang han "Noah 2 år i morgen"

Han er knap 5 år nu, og kan læse og skrive

Min mellemste dreng er 16 mdr og han er på samme måde som sin storebror

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.