Hækleri Begynder - Hjælp fra de garvede :-) ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.981 visninger
32 svar
0 synes godt om
18. juni 2012

Giraffen

Hej piger

Jeg ved jo at nogle af jer er ekstremt dygtige til det der hækleri!

Her tænker jeg hvertfald på den skønne nettemor og den ligeså skønne sheila (mom in the making)

NU har jeg besluttet at jeg vil med på vognen! Jeg elsker at sy, men det er et uoverstigeligt projekt med en lille fis i lejligheden, så jeg vil ha en hobby hvor jeg kan sidde og hygge med det i sofaen

Men men men... hvor skal jeg starte? har i dag købt en 2'er hæklenål + noget garn (efter anbefaling af garn-damen, da jeg gerne vil ende ud i at kunne hækle dyr osv)

SÅ... hvor er det godt at starte? Det er urealistisk at jeg kommer på biblioteket efter bøger, så leder primært efter tutorials på nettet og andre gode vejledninger + idéer

Alt hvad en nybegynder skal vide vil jeg gerne vide

sååå... HIT ME

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2012

Nettemor

Hvor er du sød

Jeg startede med at kigge her /www.garnstudio.com/lang/dk/skole/hekle_index.php Og så har jeg generelt benyttet mig meget af pigerne herinde.. Meen er stadig meget ny i det

Så har jeg kigget lidt på youtube. Når jeg så forstod det med de forskellige masker sådan bare lidt. Så fandt jeg en opskrift på en lille rose. For tænkte den var ikke så uoverkommeligt. Så den kunne jeg se mig ud af.. Det der har været sværest er at læse opskrifterne. Men jeg er blevet fortalt at man kan købe nogle gode nybegynder bøger söm har opskrifter der er nemme at læse. Som man også kan bestille på nettet Jeg har bare benyttet mig af nettet indtil videre. Der findes ufattelig mange gratis opskrifter

Og ellers er der aaaltid nogle søde og rare kloge piger herinde der er klar til at svare på mine dumme spørgsmål

Og så skal du regne med at komme til at pille op et par gange Men det er ikke så slemt..

Anmeld

18. juni 2012

MomInTheMaking

Giraffen skriver:

Hej piger

Jeg ved jo at nogle af jer er ekstremt dygtige til det der hækleri!

Her tænker jeg hvertfald på den skønne nettemor og den ligeså skønne sheila (mom in the making)

NU har jeg besluttet at jeg vil med på vognen! Jeg elsker at sy, men det er et uoverstigeligt projekt med en lille fis i lejligheden, så jeg vil ha en hobby hvor jeg kan sidde og hygge med det i sofaen

Men men men... hvor skal jeg starte? har i dag købt en 2'er hæklenål + noget garn (efter anbefaling af garn-damen, da jeg gerne vil ende ud i at kunne hækle dyr osv)

SÅ... hvor er det godt at starte? Det er urealistisk at jeg kommer på biblioteket efter bøger, så leder primært efter tutorials på nettet og andre gode vejledninger + idéer

Alt hvad en nybegynder skal vide vil jeg gerne vide

sååå... HIT ME

Jeg vil også bare anbefale Garnstudio de har guide bpåde på skrift, i billeder og på film. Så det er næsten uanset hvilken læringsmetode du er til, så finder du den dér.

Anbefalede garndamen dig en 2er? for jeg har altid fået afvide at fra 2,5 til 4.4 var de mest normale og at det som nybegynder er nemmest at starte med en 3er eller 4er da arbejdet ikke bliver så småt. Desuden tager det også længere tid jo mindre nålen er.

Min erfaring er at uld, akryl eller en blanding af de to er det bedste at bruge som nybegynder, da det kan give sig lidt mere og derfor er mere egnet til nybegyndere (Fordi man tit kommer til at lave det for stramt eller løst når man starter.)

Hmmm.. hvad er der mere.. Ville nok starte med FM (Fastmasker) og så bare lave en "firkant" eller "frem og tilbage" - agtigt. Det gjorde jeg i hvert fald ind til at min hæklefasthed var ensformig og jeg følte mig klar til at prøve med noget mere.

Men jeg har en veninde der bare hoppede ud i at lave en gris som det første og jeg vil sige det gik ganske fint, den er grim, men den ligner en gris. haha

men du må endelig sige til hvis du får brug for hjælp eller har nogen spørgsmål. jeg svare gerne på det jeg kan.

-Sheila

Anmeld

18. juni 2012

mariamiss6

Hejsa. Og velkommen i klubben

Altså, jeg ville, hvis jeg var dig, lige kigge you tube videoer og den slags, og så lære et par forskellige sting.

Det er super nemt, når man ser videoerne som viser et sting af gangen.

Og så kan du så beslutte hvad du kunne tænke dig at prøve at lave. Og jeg ville helt sikkert starte med en masse små projekter, men IKKE dyr, som har små dele, for det kan være svært at holde på, og du får måske gjort det alt for stramt, og derved meget mere besværligt, end små ting i forvejen er. 

Jeg kan ikke huske hvad du har af børn. Men måske, hvis du har en pige, skulle du prøve at lave en masse forskellige lapper/oldemorsfirkanter, og sy sammen til et dukkevognstæppe...

Eller hvis du har en dreng, så lave et barnevognstæppe eller noget. 

I hvert fald, flade hæklerier er lettest at starte med tænker jeg....

Anmeld

20. juni 2012

Giraffen

Nettemor skriver:

Hvor er du sød

Jeg startede med at kigge her / www.garnstudio.com/lang/dk/skole/hekle_index.php Og så har jeg generelt benyttet mig meget af pigerne herinde.. Meen er stadig meget ny i det

Så har jeg kigget lidt på youtube. Når jeg så forstod det med de forskellige masker sådan bare lidt. Så fandt jeg en opskrift på en lille rose. For tænkte den var ikke så uoverkommeligt. Så den kunne jeg se mig ud af.. Det der har været sværest er at læse opskrifterne. Men jeg er blevet fortalt at man kan købe nogle gode nybegynder bøger söm har opskrifter der er nemme at læse. Som man også kan bestille på nettet Jeg har bare benyttet mig af nettet indtil videre. Der findes ufattelig mange gratis opskrifter

Og ellers er der aaaltid nogle søde og rare kloge piger herinde der er klar til at svare på mine dumme spørgsmål

Og så skal du regne med at komme til at pille op et par gange Men det er ikke så slemt..

Årha jamen den hjemmeside må jeg lige granske lidt

jeg har øvet på luftmasker og fastmasker, men må indrømme jeg higer lidt efter at lave noget 'rigtigt'

Har du opskriften på rosen? og er der noget bestemt man skal vide for at kunne læse sådan en?

Anmeld

20. juni 2012

Giraffen

Mom In The Making skriver:

Jeg vil også bare anbefale Garnstudio de har guide bpåde på skrift, i billeder og på film. Så det er næsten uanset hvilken læringsmetode du er til, så finder du den dér.

Anbefalede garndamen dig en 2er? for jeg har altid fået afvide at fra 2,5 til 4.4 var de mest normale og at det som nybegynder er nemmest at starte med en 3er eller 4er da arbejdet ikke bliver så småt. Desuden tager det også længere tid jo mindre nålen er.

Min erfaring er at uld, akryl eller en blanding af de to er det bedste at bruge som nybegynder, da det kan give sig lidt mere og derfor er mere egnet til nybegyndere (Fordi man tit kommer til at lave det for stramt eller løst når man starter.)

Hmmm.. hvad er der mere.. Ville nok starte med FM (Fastmasker) og så bare lave en "firkant" eller "frem og tilbage" - agtigt. Det gjorde jeg i hvert fald ind til at min hæklefasthed var ensformig og jeg følte mig klar til at prøve med noget mere.

Men jeg har en veninde der bare hoppede ud i at lave en gris som det første og jeg vil sige det gik ganske fint, den er grim, men den ligner en gris. haha

men du må endelig sige til hvis du får brug for hjælp eller har nogen spørgsmål. jeg svare gerne på det jeg kan.

-Sheila

Det var lige babyhjernen der tog over der, det er en 2,5'er jeg har anskaffet mig hun sagde jeg lige så godt kunne starte der hvis det var dyr osv som jeg gerne ville lave

Jeg er i fuld sving med fastmaskerne - hvad vil du anbefale som næste trin?

Anmeld

20. juni 2012

Giraffen

mariamiss6 skriver:

Hejsa. Og velkommen i klubben

Altså, jeg ville, hvis jeg var dig, lige kigge you tube videoer og den slags, og så lære et par forskellige sting.

Det er super nemt, når man ser videoerne som viser et sting af gangen.

Og så kan du så beslutte hvad du kunne tænke dig at prøve at lave. Og jeg ville helt sikkert starte med en masse små projekter, men IKKE dyr, som har små dele, for det kan være svært at holde på, og du får måske gjort det alt for stramt, og derved meget mere besværligt, end små ting i forvejen er. 

Jeg kan ikke huske hvad du har af børn. Men måske, hvis du har en pige, skulle du prøve at lave en masse forskellige lapper/oldemorsfirkanter, og sy sammen til et dukkevognstæppe...

Eller hvis du har en dreng, så lave et barnevognstæppe eller noget. 

I hvert fald, flade hæklerier er lettest at starte med tænker jeg....

Tak for svaret

Det er en pige - på ca tre måneder

Jeg har self allermest lyst til bare at lave en masse dyr men må lige holde hovedet koldt lidt endnu...

Anmeld

20. juni 2012

MomInTheMaking

Giraffen skriver:

Det var lige babyhjernen der tog over der, det er en 2,5'er jeg har anskaffet mig hun sagde jeg lige så godt kunne starte der hvis det var dyr osv som jeg gerne ville lave

Jeg er i fuld sving med fastmaskerne - hvad vil du anbefale som næste trin?

Hehe kunne heller ikke helt forstå det, men personligt synes jeg også 2,5 er lille, men hun har nu ret i at det ofte er der står man skal bruge til at hækle de der små dyr.

Well.. jeg tænker stangmaskerne, der er jo både alm. stangmasker, halvstangmasker og dobbelt stangmasker. Jeg brugte videoerne og med dem fik jeg som noget af det første lært at lave kærlighedsknuder, det er ellers noget af en hæklemetode. - Men når man først har styr på fastmaskerne, synes jeg egentlig det er nemt at komme videre.

Anmeld

20. juni 2012

mariamiss6

Giraffen skriver:

Tak for svaret

Det er en pige - på ca tre måneder

Jeg har self allermest lyst til bare at lave en masse dyr men må lige holde hovedet koldt lidt endnu...

Jamen der findes jo masser af dyr der ude du kan lave, og de er altså heller ikke så svære. Men det ermeget godt at lære sine hænder hvordan man skal holde styr på det hele, især ved farveskift, og små ting, inden man kaster sig ud i noget der er alt for småt. Ikke fordi det som sådan er sværere at hækle, det kan bare være svært at gøre det pænt og ensformigt

Der er vidst op til flere dyr på min blog  http://mariamiss6.wordpress.com/diy/

Anmeld

20. juni 2012

SS82

Må jeg spørge hvad det nemmeste er at hækle? Tænker både ting og med de forskellige masker?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.