Drengebørn, omskæring og HIV?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juni 2012

MorEllen

Men det uhyggelige er at der jo også her er 6% der stemmer ja. Jeg vil måske kunne forstå det hvis vi udelukkende så på de få parallel-samfund vi har i nord-Europa, men jeg kan slet ikke regne ud hvor de har det fra?
Skriveren i den tråd jeg så, var pæredansk, rigtig grammatik, stod på sit profilbillede med velpoleret tumling og det hele. Mit hovede kan slet ikke følge med i det?
Tror I vi faktisk har læger i Danmark der retfærdiggører det, der må være nogen i lægeverden der udfører disse indgreb?

Det er nok nogen læger i DK der gør det af religiøs overbevisning..  Men udover det er det nok ikke snak om at retfærdiggøre det, men heller gøre det så forsvarlig som mulig. Hvis en læge ikke gør det, kan det jo tænkes at barnet bliver omskåret under dårlige forhold af et familiemedlem osv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juni 2012

Pikku Myy

Jeg har stemt "ja" - mener at have hørt at undersøgelser har vist at risikoen for smitte falder markant hvis manden er omskåret. Noget med at man anbefaler det i 3. verdenslande, hvor der ikke er adgang til kondomer.

Når det er sagt, forstår jeg ikke hvorfor det skulle være et super argument for omskæring i vores del af verden. Det vil vel mindske risikoen endnu mere, hvis man bare skar drengens tissemand af, men det er der vel ingen der praktiserer??

I min bog er det en forkert logisk slutning

Anmeld

12. juni 2012

Pikku Myy

MyLille skriver:

http://politiken.dk/udland/ECE274091/fn-anbefaler-omskaering-mod-aids/

Det er dog en sandhed i det. Jeg er helt enig i at det er en skrækkelig handling, og jeg kunne ikke i min villeste fantasi finde på at udsætte nogen for det. Men forskning viser faktisk at det nedsætter risikoen for at sprede smitte af HIV. Og når man tænker sig lidt om så er det jo faktisk også lidt logik i det. Forhuden er som bekendt et godt levested for bakterier og virus.

Du havde så et link

Mht din slutning med at det skulle være fordi virus har det godt under forhuden, så kan jeg ikke helt se hvordan du får det til at hænge sammen. Hvis det var tilfældet, ville omskæring så ikke betyde at er mindre risiko for at partneren smittes? Jeg forstår artiklen som om det er den omskårede der får "bonussen"

Anmeld

12. juni 2012

Roselil

Profilbillede for Roselil

Jo, den er god nok

Både FN og WHO anbefaler mandlig omskæring som forebyggelse af Hiv/Aids!

Omskæring af mænd kan halvere risiko for aidssmitte

Omskæring kan halvere risikoen for, at heteroseksuelle mænd bliver smittet  med aids.

Det viser to undersøgelser af omkring 8.000 afrikanske mænd fra Kenya og  Uganda.
Undersøgelserne skulle efter planen være fortsat frem til  sommeren 2007, men resultaterne er så entydige, at de nu er stoppet før tid.
  Forklaringen på den markant lavere smittefare for omskårede mænd er ifølge  forskerne, at celler, der er særligt sårbare over for aidssmitte, forsvinder  ved omskæring.
Gennembrud i aidsforskning Undersøgelsernes resultater vækker begejstring blandt aidsforskere verden over, og iagttagere har kaldt rapporterne for de 'største gennembrud i aidsforskningen i ti år'.
»Omskæring  har potentialet til at forhindre mange titusinder, mange hundredtusinder og  måske millioner af infektioner i løbet af de kommende år«, siger chefen for  Verdenssundhedsorganisationen WHO’s aidskomité, Kevin De Cock.
Omskæring  kan ikke stå alene Forskerne advarer dog om, at omskæring  ikke kan stå alene i kampen mod den dødelige sygdom, og at resultaterne ikke  er ensbetydende med, at der kan gives grønt lys for ubeskyttet sex.
»Det er helt klart, at omskæring ikke en erstatning for prævention, men et  tillæg til det. Omskæring medfører ikke en absolut beskyttelse«, pointerer  en af forskerne bag undersøgelserne, Antony Fauci.
FN  skønner, at yderligere 2,8 millioner mennesker er blevet smittet med aids i  2006.

ritzau

Anmeld

25. juni 2012

Erik52

Det er en skrøne. Herhjemme viste en undersøgelse for en halv snes år siden det modsatte.

Anmeld

25. juni 2012

Princesspigen

nej det lyder bare som en dårlig "undskyldning"

Anmeld

25. juni 2012

HeXeri

Erik52 skriver:

Det er en skrøne. Herhjemme viste en undersøgelse for en halv snes år siden det modsatte.

Jeg har så fundet ud af den er god nok, men omskæringen beskytter kun den omskårede og forudfattet denne er homoseksuel. Som jo så er et udbredt "problem" i den afrikanske region og der tror jeg vi finder grunden til at FN i det hele taget beskæftiger sig med et sådant emne uden at tage det med i beretningen, hvordan disse omskæringer egentligt foregår.

Anmeld

25. juni 2012

Erik52

"Men hvordan danske læger kan udføre indgrebet, fatter jeg simpelthen stadig ikke. "

Der er enkelte læger, der nægter at udføre de overflødige religiøse/kulturelle drengeomskæringer - bl.a. overlæge Katrine Søe.

Omskæring af drenge svarer medicinsk set fuldstændigt til kvindelig omskæring i dens "mildeste" form, hvor "kun" forhuden på Clitoris fjernes.

http://sexpol.dk/omskaer/omskaer01.htm

Anmeld

25. juni 2012

Brams

HeXeri skriver:

Jeg har læst en tråd på en anden hjemmeside der omhandler børn. Denne tråd handlede om grunde til at få omskåret sine drengebørn. Der var hygiejne argumentet, det religiøse og så var der argumentet om at omskæring beskyttede 60% mod HIV.

Jeg er nysgerrig, tror du på det?

For f..... det håber jeg ikke der er nogle der tror, selvfølgelig beskytter omskæring IKKE mod HIV

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.