Drengebørn, omskæring og HIV?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juni 2012

MortilElias2010

Jeg tænker simpelthen at det er himmrelråbende at nogen i 2012 kan være så ignorante at de vitterligt tror en omskæring kan forebygge HIV  Det er da skrækkeligt og et åbenlyst tegn på svigt indenfor det seksuelle univers bl. a. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juni 2012

Fenja09

Hvis det var sandt at en omskæring beskytter mod HIV blev mange flere nok omskåret. Det er en and og det er ret chokerende at der er nogen der tror at det er rigtigt.

HIV er en kønssygdom og smitter ved seksuel kontakt uden brug af kondom, gennem blod og fra mor til barn. Derfor vil fjernelse af forhud ingen betydning have når det kommer til at mindske riscierne for HIV.

Det eneste man kan gøre for at undgå smitte er at bruge kondom, undgå at dele sprøjter med andre, undgå at få blod i lande hvor HIV er udbredt og er man smittet skal man ikke donere blod, modermælk, sæd eller organer.

/Fenja

Anmeld

12. juni 2012

Kongmulle

HeXeri skriver:

Jeg har læst en tråd på en anden hjemmeside der omhandler børn. Denne tråd handlede om grunde til at få omskåret sine drengebørn. Der var hygiejne argumentet, det religiøse og så var der argumentet om at omskæring beskyttede 60% mod HIV.

Jeg er nysgerrig, tror du på det?

Det passer ikke. HIV kan du få uanset om du er omskåret eller ej. Har jo intet med forhud at gøre.

Anmeld

12. juni 2012

HeXeri

Kongmulle skriver:

Det passer ikke. HIV kan du få uanset om du er omskåret eller ej. Har jo intet med forhud at gøre.

Narj, det er jeg personligt godt klar over. Jeg ville bare ikke give noget væk, fordi jeg egentligt godt kunne tænkt mig et realistisk billede af hvor mange kvinder der får deres drengebørn igennem et ret nytteløst indgreb

Anmeld

12. juni 2012

Kongmulle

HeXeri skriver:

Narj, det er jeg personligt godt klar over. Jeg ville bare ikke give noget væk, fordi jeg egentligt godt kunne tænkt mig et realistisk billede af hvor mange kvinder der får deres drengebørn igennem et ret nytteløst indgreb

Tør jeg slet ikke gisne om. For mig er det i forvejen fuldstændig uforståeligt at man gør det på sit barn.

Men kan slet ikke fatte folk kan tro på det beskytter mod HIV.

Anmeld

12. juni 2012

MorEllen

Kongmulle skriver:

Tør jeg slet ikke gisne om. For mig er det i forvejen fuldstændig uforståeligt at man gør det på sit barn.

Men kan slet ikke fatte folk kan tro på det beskytter mod HIV.

http://politiken.dk/udland/ECE274091/fn-anbefaler-omskaering-mod-aids/

Det er dog en sandhed i det. Jeg er helt enig i at det er en skrækkelig handling, og jeg kunne ikke i min villeste fantasi finde på at udsætte nogen for det. Men forskning viser faktisk at det nedsætter risikoen for at sprede smitte af HIV. Og når man tænker sig lidt om så er det jo faktisk også lidt logik i det. Forhuden er som bekendt et godt levested for bakterier og virus.

Anmeld

12. juni 2012

HeXeri

MyLille skriver:

http://politiken.dk/udland/ECE274091/fn-anbefaler-omskaering-mod-aids/

Det er dog en sandhed i det. Jeg er helt enig i at det er en skrækkelig handling, og jeg kunne ikke i min villeste fantasi finde på at udsætte nogen for det. Men forskning viser faktisk at det nedsætter risikoen for at sprede smitte af HIV. Og når man tænker sig lidt om så er det jo faktisk også lidt logik i det. Forhuden er som bekendt et godt levested for bakterier og virus.

Den forskning handler jo om mænd syd for sahara, områder på kloden med massiv tilstedeværelse af hiv. Men det er jo ikke noget lægerne i Europa anbefaler.
Det ophidser mig faktisk lidt at der slet ikke bliver omtalt bedøvelse, ofte foregår omskæring jo på babyer der er spændt fast, uden bedøvelse af nogen art, en vigtig detalje at have med i en af landets største aviser.

Men hvordan danske læger kan udføre indgrebet, fatter jeg simpelthen stadig ikke. Og hvordan vi i alverden kan have danskere der kopiere det til deres eget drengebarn, er ligeledes et umuligt puslespil for mig. Stakkels, stakkels barn

Anmeld

12. juni 2012

Muhmi

Godt for hygiejnen men tror ikke det beskytter mod HIV

Anmeld

12. juni 2012

MorEllen

HeXeri skriver:

Den forskning handler jo om mænd syd for sahara, områder på kloden med massiv tilstedeværelse af hiv. Men det er jo ikke noget lægerne i Europa anbefaler.
Det ophidser mig faktisk lidt at der slet ikke bliver omtalt bedøvelse, ofte foregår omskæring jo på babyer der er spændt fast, uden bedøvelse af nogen art, en vigtig detalje at have med i en af landets største aviser.

Men hvordan danske læger kan udføre indgrebet, fatter jeg simpelthen stadig ikke. Og hvordan vi i alverden kan have danskere der kopiere det til deres eget drengebarn, er ligeledes et umuligt puslespil for mig. Stakkels, stakkels barn

Nu var jo spørgsmålet i denne debatten om vi tror det er sandt at omskæring forebygger HIV. Ikke om vi skal praktisere det i Europa.
Det er bevist at det kan forebygge HIV i de lande det er et stort problem.

Ellers er jeg enig med dig i, at det er en praksis så fuld af etiske dilemmaer og overgreb. Det er grusomt at tænke på hvad der sker bag lukkede døre i mørke kroger. Jeg vil helst ikke tænke på det. Det burdte blive forbudt.. Jeg kan slet ikke sætte sig ind i tankegangen til de mennesker der udsætter sine børn for et overgreb der forfølger dem ræsten af livet. Det gælder jo både pigebørn og drengebørn.

Anmeld

12. juni 2012

Frk. Himmelblå

Det beskytter ikke mod HIV, nej, men der kan vel (langt ude) argumenteres for, at med en smule mindre friktion, så er der også en mindre risiko for rifter og dermed smitte...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.