Har taget ham fra bordet mange gange før men hjælper ikk han er stædig og informer jeg ham græder han og siger mor mor mor mor op op op imens det står ud af øjne på ham
Naturligvis græder han - især efter du har lært ham at det virker 
Jeg har ikke løsningen på trodsalderen, det er der vist ingen der har 
Min datter har indimellem taget hysteriske skrigeture på 45 minutter eller mere og har været så rasende over et nej, eller en konsekvens at hun har kaldt mig en ond mor, er stormet ind på sit værelse og har smækket døren og derefter har hun ligget i sin seng og skreget og bidt i sin pude af raseri... Hun er lige fyldt 3.
Jeg tror på at klare grænser og konsekvenser er vigtige og ingen af mine piger er desværre typen der kan afledes, så vi tager kampene efterhånden som de opstår. De får medbestemmelse og valg når det er muligt, men vi er 4 mennesker der skal være her, og derfor er der nogle regler der skal overholdes - dem tager vi ALTID kampen om - også selvom den tager en time midt i aftensmaden eller mens vi er på vej ud ad døren.
- Vi driller ikke hinanden
- Vi slår/sparker/bider ikke
- Vi kaster ikke med tingene
- Vi gør hvad vi får besked på af mor og far (til gengæld skal mor og far tænke sig om inden de beder om noget)
- Vi passer på tingene (klipper ikke i tøj/duge/møbler), vælter ikke ting med vilje
- Vi sidder pænt ved bordet og smager på maden der bliver serveret. Kan man ikke lide det (også selvom det var en favorit i går), er det ok at få et stykke rugbrød med leverpostej.
- Det er okay at blive sur/vred eller ked af det, hvis man ikke får sin vilje, men så må man gå et andet sted hen, hvor man ikke forstyrrer alle andre (herhjemme er det som regel badeværelset eller deres værelse der bliver valgt - de bliver spurgt hvor de helst vil hen og vælger de ikke, vælger enten jeg eller min mand for dem). Det er ikke en straf og de skal ikke være der i x tid, men må komme så snart de er færdige med at være sure og er klar til at omgås andre mennesker igen.
- Vi snakker ALTID tingene igennem, når der er faldet ro på. Hvorfor blev de vrede, hvad gjorde mor/far, hvorfor gjorde de det osv. Vi hjælper pigerne med at sætte ord på deres følelser og vi respekterer hvis de har brug for plads til at "rase ud". Vi prøver ikke at tvinge dem til at kommunikere, før de er klar.
Jeg tror ikke på at små hoveder kan rumme så mange ting på en gang, så min holdning er at lade dem rase ud (mens vi jævnligt stikker hovedet ind og spørger om de har brug for en krammer) og når de så er færdige med alle de voldsomme følelser, sætter vi og sammen og snakker dem igennem. Her har jeg fundet ud af at kropskontakt og øjenhøjde virker rigtigt godt, så jeg sætter mig som regel med barnet på skødet og med siden til mig og mine arme om hende, så vi både kan kramme og snakke om tingene på en gang. Så bruger jeg meget hv- spørgsmål (fx hvorfor blev du vred, hvorfor tror du mor gjorde sådan og sådan, hvad gjorde du osv, osv, så vi får snakket episoden igennem med det samme og får sat ord på følelserne - på den måde tror jeg også at de føler sig hørt og anerkendt.
Jeg gør en del ud af at skelne mellem dem og deres opførsel og understrege at det kun er deres opførsel der er forkert. Det gør jeg primært ved mit sprogbrug.
Jeg ved ikke om noget af det er til nogen hjælp for dig, men jeg tror på at det netop er nu vi lægger fundamentet for deres opførsel fremadrettet og at det derfor er vigtigt at der er nogle klokkeklare regler om rammer nu.
Anmeld