Anonym skriver:
Tak for svar
men fx igår sad vi og spiste og så tog han noget mad og kastede på gulvet sage så nej! Og hvad gør drengen så tager mere kigger på mig smiler så ryger der mere og så kigger han ned og siger hov tapt det der nået jeg Lige tælle!
Hvis det var hjemme hos os ville jeg gøre følgende: Sænke hovedet så vi var i øjenhøjde og sige med meget bestemt mine: "Det vil jeg ikke se på. Man smider ikke med maden. Hvis du bliver ved, så må du gå et andet sted hen"
Gentog det sig, ville jeg sige: "Jeg vil ikke have at du smider med maden, og det ved du godt. Du er blevet advaret. Nu er du færdig med at spise." og så tage evt. hagesmæk eller lign. af ham og løfte ham væk fra bordet, fx et stykke væk på køkkengulvet eller ud i gangen - hvad der lige fungerer for jer, og så ignorere ham og fortsætte med at spise. Begynder han at græde, så lad ham sidde i 30-60 sekunder eller deromkring og så gå hen til ham og sæt dig ned, så I er i øjenhøjde og spørg hvorfor han græder? (nogen gange skal der lidt trøst til før de falder nok ned til at kunne forklare sig, så herhjemme sætter jeg mig som regel ned på gulvet med pigerne på skødet, når sådan noget sker)
Nu ved jeg ikke hvor god han er med sproget endnu, men min 3-årige kan sagtens forklare at hun græder fordi mor fjernede hende fra bordet. Så spørger jeg lidt ind til, hvorfor mor mon gjorde det - her lader jeg hende selv fortælle og selv komme frem til hvorfor (nogen gange skal hun hjælpes mere end andre) og vi når frem til at det var fordi hun gjorde sådan og sådan, selvom mor havde sagt at det måtte hun ikke. Når vi er enige om at det ikke var så heldigt spørger jeg om hun vil have en krammer og lidt at spise, og så fortsætter måltidet som regel derfra.
Det er vigtigt at du kommer ned i øjenhøjde og at du forklarer tingene med rolig stemme og et fast kropssprog. Han skal ikke på noget tidspunkt være i tvivl om at du mener det og at reglerne er helt entydige her - han var advaret, så falder konsekvensen! Samtidigt skal du tale ham i et "voksent" sprog, men med ord han forstår, dvs du skal passe på ikke at forfalde til "babysprog" og samtidigt skal du være opmærksom på at bruge enkle ord og sætninger, fx: "Jeg vil ikke se at du smider med maden. Det er ikke okay. Hvis du gør det igen, sætter jeg dig ned på gulvet og så er du færdig med at spise!" Lad være med at forklare en masse, det forstår han alligevel ikke. I hans alder er "Det vil jeg ikke have!" en udemærket begrundelse.
Anmeld