Hjælp! Min søn på 3 snart ustyrlig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2012

TeamRocket

Hvis du er heldig forsætter det i laaang tid- min venindes dreng er 4 og en plage uden lige Men sådan er det jo.
Min pige har slet ikke været slem- det har været sådan noget med et par timer en enkelt dag i løbet af ugen. Nogle børn er mere ramt end andre. Men husk nu- det er lige så frustrende for barnet at være 'i trodsalderen', (ih hvor jeg hader det udtryk) som for den voksne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2012

Ciss

Nu er det meget meget vigtigt at alle står sammen om det. Hvis du har sagt nej til noget, skal det bekræftes af omgivelserne. Det kommer aldrig til at fungere, hvis bedsteforældrerne f eks sidder i sofaen og synes, han er charmerende, eller hvis faren bare ignorere det osv.

Jeg har selv en midt i selvstændighedsfasen plus en, som er på vej ind i den.

Det, jeg synes virker bedst, er klare, enkle regler, kombineret med at undgå drama - dvs ikke lade sig køre op i det røde feldt over opførslen. Og det det er bare slet ikke nemt nogen gange.

Ellers har jeg ikke noget råd at komme med. Skulle ønske jeg selv havde bedre styr på det....

Anmeld

26. maj 2012

Anonym trådstarter

Ciss skriver:

Nu er det meget meget vigtigt at alle står sammen om det. Hvis du har sagt nej til noget, skal det bekræftes af omgivelserne. Det kommer aldrig til at fungere, hvis bedsteforældrerne f eks sidder i sofaen og synes, han er charmerende, eller hvis faren bare ignorere det osv.

Jeg har selv en midt i selvstændighedsfasen plus en, som er på vej ind i den.

Det, jeg synes virker bedst, er klare, enkle regler, kombineret med at undgå drama - dvs ikke lade sig køre op i det røde feldt over opførslen. Og det det er bare slet ikke nemt nogen gange.

Ellers har jeg ikke noget råd at komme med. Skulle ønske jeg selv havde bedre styr på det....

Ej du siger ikk set vare længe han er højt sød to timer om dagen ellers han en bisse uden lige puha

Anmeld

26. maj 2012

chael

Anonym skriver:

Pænt skrevet ellers!

??

Anmeld

26. maj 2012

Skouboe

Det kaldes trodsalderen (jeg ved godt at det politisk korrekt hedder selvstændighedsalderen, men mine unger er altså trodsige!) - og den får du glæde af i et par år endnu eller deromkring

Sørg for at sætte nogle rimelige grænser, stå fast selvom han bliver sur og tæl til 7000. Forklar ham at du sagtens kan forstå han bliver sur/vred over ikke at måtte gøre xxx, men det må han altså bare ikke!

Anmeld

26. maj 2012

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Det kaldes trodsalderen (jeg ved godt at det politisk korrekt hedder selvstændighedsalderen, men mine unger er altså trodsige!) - og den får du glæde af i et par år endnu eller deromkring

Sørg for at sætte nogle rimelige grænser, stå fast selvom han bliver sur og tæl til 7000. Forklar ham at du sagtens kan forstå han bliver sur/vred over ikke at måtte gøre xxx, men det må han altså bare ikke!

Tak for svar men fx igår sad vi og spiste og så tog han noget mad og kastede på gulvet sage så nej! Og hvad gør drengen så tager mere kigger på mig smiler så ryger der mere og så kigger han ned og siger hov tapt det der nået jeg Lige tælle!

Anmeld

26. maj 2012

Mille82

Oh min bliver snart 3, og gik tirsdag ind i helvedes alderen! Mens jeg spændte lillesøster fast i autostolen, racede han som en besat rundt på bilens sæder, og hver gang jeg bad ham om at stoppe, sagde han bare frækt mens han kiggede mig grinende i øjnene: "hva?? Hvad siger du??".

Oh suk, vi har ellers haft sådan en god periode, men nu skal lillesøster drilles, kattene, hunden og lige meget hvad vi laver, så bliver han fræk. Han hælte en hel flydende æggekage (jeg var ved at røre den sammen) i hovedet på sin lillesøster for ikke ret lang tid siden, kors i et vist sted det er ikke til at vaske af en modvillig orm på 1 år!

Anmeld

26. maj 2012

Camilla..

Trodsalderen, Trodsalderen, Trodsalderen..

Herhjemme laver jeg heller ikke andet end at sige - NEJ! hele tiden(føler jeg).. Meen, man må bare holde hovedet koldt.Og tælle til ti

Min søn har fået en ide om at alt skal kastes udover altanen eller vende koppen på hovedet.

Man må bare håbe på det ikke vare så længe smiler.

Anmeld

26. maj 2012

Skouboe

Anonym skriver:

Tak for svar men fx igår sad vi og spiste og så tog han noget mad og kastede på gulvet sage så nej! Og hvad gør drengen så tager mere kigger på mig smiler så ryger der mere og så kigger han ned og siger hov tapt det der nået jeg Lige tælle!

Hvis det var hjemme hos os ville jeg gøre følgende: Sænke hovedet så vi var i øjenhøjde og sige med meget bestemt mine: "Det vil jeg ikke se på. Man smider ikke med maden. Hvis du bliver ved, så må du gå et andet sted hen"

Gentog det sig, ville jeg sige: "Jeg vil ikke have at du smider med maden, og det ved du godt. Du er blevet advaret. Nu er du færdig med at spise." og så tage evt. hagesmæk eller lign. af ham og løfte ham væk fra bordet, fx et stykke væk på køkkengulvet eller ud i gangen - hvad der lige fungerer for jer, og så ignorere ham og fortsætte med at spise. Begynder han at græde, så lad ham sidde i 30-60 sekunder eller deromkring og så gå hen til ham og sæt dig ned, så I er i øjenhøjde og spørg hvorfor han græder? (nogen gange skal der lidt trøst til før de falder nok ned til at kunne forklare sig, så herhjemme sætter jeg mig som regel ned på gulvet med pigerne på skødet, når sådan noget sker)

Nu ved jeg ikke hvor god han er med sproget endnu, men min 3-årige kan sagtens forklare at hun græder fordi mor fjernede hende fra bordet. Så spørger jeg lidt ind til, hvorfor mor mon gjorde det - her lader jeg hende selv fortælle og selv komme frem til hvorfor (nogen gange skal hun hjælpes mere end andre) og vi når frem til at det var fordi hun gjorde sådan og sådan, selvom mor havde sagt at det måtte hun ikke. Når vi er enige om at det ikke var så heldigt spørger jeg om hun vil have en krammer og lidt at spise, og så fortsætter måltidet som regel derfra.

Det er vigtigt at du kommer ned i øjenhøjde og at du forklarer tingene med rolig stemme og et fast kropssprog. Han skal ikke på noget tidspunkt være i tvivl om at du mener det og at reglerne er helt entydige her - han var advaret, så falder konsekvensen! Samtidigt skal du tale ham i et "voksent" sprog, men med ord han forstår, dvs du skal passe på ikke at forfalde til "babysprog" og samtidigt skal du være opmærksom på at bruge enkle ord og sætninger, fx: "Jeg vil ikke se at du smider med maden. Det er ikke okay. Hvis du gør det igen, sætter jeg dig ned på gulvet og så er du færdig med at spise!" Lad være med at forklare en masse, det forstår han alligevel ikke. I hans alder er "Det vil jeg ikke have!" en udemærket begrundelse.

Anmeld

26. maj 2012

MinNoah

Oh yes....!
Har en dreng der bliver tre om 2 mdr, og han kan (vil) tilsyneladende ikke høre.....!

Han laver alt det han ikke må, er en evighed om alting - skal vi fx ud at køre bil skal vi lige beregne 10 min, for han skal lige det ene og det andet inden han kravler op  i sin autostol....

Jeg vælger mine kampe med omhu.,.. Selvfølgelig er det IKKE ok at kaste med mad, slå, løbe væk fra mig når vi er ude og handle osv.

Og ja tæller til 10 mange gange i løbet af en dag - han har i lang tid været god til at få børstet tænder, nu er det blevet en kamp igen, solcreme - det er et mareridt at få på ham - og ja alt skal der forhandles om......

Pyyyhaaaaaaaaaaaaa.................

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.