Ihh. hvordan gør i det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. maj 2012

Annana89

RilahFalco skriver:

Nej, det er også virkelig træls.

Men her er lige et par tips til bagningen:

Hvis du gerne vil have en flad top så kan du evt. sætte en lille bakke med vand med ind i ovnen. Den damp der kommer ud af det, forhindre kagen i at blive sprød så hurtigt. Dette trick virker kun på kager der er lavet på smør/sukker metoden.

Åben aldrig ovnlugen før kagen er færdig. Heller ikke selvom du bare lige skal chekke. En enkel åbning kan sænke temperaturen rigtig meget og faktisk være med til at ødelægge bagningen.

Hvis du får for mange sprækker og revner i kagen, så er din ovn for varm, eller også har du brugt for meget mel eller for lidt væske, eller ikke mixet dejen ordentlig.

Hvis kagen er 'tung' og kompakt, falder sammen eller ikke er færdigbagt efter endt tid, så er din ovn for kold.

Hvis overfladen bliver for mørk, har du brugt for meget sukker.

Har mange flere tips og tricks at dele ud af. =)

Uhh smart og tak! 

Bagte en chokoladekage sidste weekend og den gik nemlig i ged! Men jeg må også indrømme at jeg åbnede lidt før tid for og stikke en pind i for at se om den var færdig og efter det blev overfladen mærkelig og blød! Da jeg prikkede til den var den sprød:0/

Men den var så blevrende, kagen, at jeg besluttede at bage den længere og så blev den bare mørk og lidt brændt på overfladen og aldrig rigtig færdig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2012

Annana89

RilahFalco skriver:

Nej, det er også virkelig træls.

Men her er lige et par tips til bagningen:

Hvis du gerne vil have en flad top så kan du evt. sætte en lille bakke med vand med ind i ovnen. Den damp der kommer ud af det, forhindre kagen i at blive sprød så hurtigt. Dette trick virker kun på kager der er lavet på smør/sukker metoden.

Åben aldrig ovnlugen før kagen er færdig. Heller ikke selvom du bare lige skal chekke. En enkel åbning kan sænke temperaturen rigtig meget og faktisk være med til at ødelægge bagningen.

Hvis du får for mange sprækker og revner i kagen, så er din ovn for varm, eller også har du brugt for meget mel eller for lidt væske, eller ikke mixet dejen ordentlig.

Hvis kagen er 'tung' og kompakt, falder sammen eller ikke er færdigbagt efter endt tid, så er din ovn for kold.

Hvis overfladen bliver for mørk, har du brugt for meget sukker.

Har mange flere tips og tricks at dele ud af. =)

Har du måske et råd til hvordan man kan finde ud af hvor meget dej man kan putte i en form eller omvendt hvilken str. Form man skal brugdert den mængde dej man står med?

Nogle gange sys jeg det kan være svært at vurdere inden man hælder i formen ig hvis der ikke stårnogen anbefalinger i opskriften kan jeg nogen gange kommeutilfreds at hælde for meget dej i formen!

Anmeld

25. maj 2012

RilahFalco

Lige en hurtig rettelse til opskriften (tastefejl!)

Det er 190 g mel, ikke 290 g!

Sorry!

Jeg laver en beregning på kagedej og form. Hæng lige på =)

Anmeld

25. maj 2012

RilahFalco

Annana89 skriver:

Har du måske et råd til hvordan man kan finde ud af hvor meget dej man kan putte i en form eller omvendt hvilken str. Form man skal brugdert den mængde dej man står med?

Nogle gange sys jeg det kan være svært at vurdere inden man hælder i formen ig hvis der ikke stårnogen anbefalinger i opskriften kan jeg nogen gange kommeutilfreds at hælde for meget dej i formen!

Ok. Som jeg lige umiddelbart kan se, så kan man følge denne strategi:

15 cm springform: 128 g mel

20 cm springform: 190 g mel

22 cm springform: 252 g mel

25 cm springform: 314 g mel

Så kig på mel mængden i opskriften og sammenlign med ovenstående. Men bid mærke i, at der antages at du laver dejen enten i to forme eller deler den i to og bager en ad gangen. Så hvis du kun skal bruge 1 kagebund, så kan opskriften med fordel halveres. Dvs. hvis du kun skal bruge 1 bund til en 20 cm form, så skal du halvere opskriften.

Håber det giver mening =)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.