Debat om langtidsamning i Nyhederne kl 22.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2012

Faith

MAJ*MOR skriver:

ja netop..
Jeg havde meget nemmere ved amningen denne gang. Alberte kunne slet ikke få ved ved mig, men ham har æææder bare
Han er dog vildt sulten kl. 17 og der er mine bryster bare tomme! så han får 50 ml hver aften, der.. Men det er også fint

Jeg kan godt mærke at han er vores sidste, er meget mere eftergivende med mange ting, da han jo er min lille dreng  

Hvis det viser sig at jeg ikke kan mætte Jonathan ordentligt, vil jeg osse supplere. Gider ikke spilde værdifuld tid med at kæmpe med et ulykkeligt barn. Så hellere gøre ham mæt med erstatning og nyde tiden sammen med en glad dreng.

Da vi først tog beslutningen om at stoppe amningen af drengene og gik over til flaske, faldt der en helt anden ro over drengene og også over Jesper og jeg. Så blev det lige pludselig hyggeligt at have børn

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2012

132319

Faith skriver:

Mener Lola sagde at det er efter 2 års alderen at det bliver moderens behov og ikke barnets.... Så 19 måneder er vel egentlig ikke "for længe". Tror det er en temperamentssag. Jeg kunne ikke amme så længe, men synes det er helt ok at andre gør det. Det er jo noget man selv må vurdere. Synes dog ikke det virker naturligt at et 3½ år gammelt barn bliver ammet.

Ja og det er jeg bare ikke enig i -Det kan sagtens være barnets behov selvom det er efter 2 års alderen.

Anmeld

23. maj 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
lyt til barnet og lyt til dig selv, SÅ godt sagt!

Har mor lyst til at amme til barnet er 1 år (som SST anbefaler) og ikke længere, så er det hvad der er det rigtige for de to!

Har mor lyst til at bebs SELV styre hvornår ammeperioden er slut, selv når det er ud over 1 år (som SST anbefaler) så er det hvad der er rigtig for de to!

sætter man sig ned som mor og ammer et barn på 9 mdr og føler det er SÅ forkert og at man ikke har lyst, så er det jo hvad der er rigtigt for dem!

Men på den anden side er det jo også forkert at stoppe med at amme fordi det bliver set ned på!

Der er eksperter i lange baner som udtaler sig om alt mulig! for 150 år siden ville du blive dræb for at sige jorden er rund, for 200 år siden ville du blive beskyldt for at være heks og i ledtog med selveste djælven og brændt på bålet hvis du havde forstand på medicin!

Lyt til dig selv og hvad der er det rette for dig.

Anmeld

23. maj 2012

Loa

Jeg tror helt klart også det ender med at være moderens behov frem for barnets. Det er sådan noget kun hun kan give barnet og det tror jeg der er mange der nyder. Hvorfor amme barnet når det kan spise almindeligt? 

Jeg syntes altså også det er går over grænsen når barnet nærmest kan bede om det selv. Men egentlig må folk gøre hvad de vil, bare jeg ikke skal se eller høre på/om det

Anmeld

23. maj 2012

Vidunderligeunger

Faith skriver:

Hvis det viser sig at jeg ikke kan mætte Jonathan ordentligt, vil jeg osse supplere. Gider ikke spilde værdifuld tid med at kæmpe med et ulykkeligt barn. Så hellere gøre ham mæt med erstatning og nyde tiden sammen med en glad dreng.

Da vi først tog beslutningen om at stoppe amningen af drengene og gik over til flaske, faldt der en helt anden ro over drengene og også over Jesper og jeg. Så blev det lige pludselig hyggeligt at have børn

samme her dengang.. husker tydeligt hvor frustreret jeg var.. men jeg fortryeder nu heller ikke. 

Anmeld

23. maj 2012

Annette A

Omsorgsgiver skriver:

Men så er det et behov for tryhed og nærvær. Det er ikke et behov for næring og mad da barnet i den alder jo spiser ganske alm. mad.

Men kan man ikke give sit barn nærvær og tryghed på en anden måde?? Jeg synes det er lidt at "holde sit barn tilbage" ved at amme så længe.

Dette er ikke for at se ned på dig eller starte en diskution jeg er bare nysgerrig og så forstår jeg bare ikke hvordan man kan amme sit barn så længe....

Vil lige tilføje at man i nogle lande ammer børn til de er 7 år. Det er jo nok fordi vi lever i en kultur, hvor vi har nogle andre normer og forestillinger om hvordan det skal være og vores børn kommer jo også i institutiner og så hænger det ikke sammen med amning. Selv synes jeg kun om at amme i et halvt års tid og har heller ikke mælk til mere og mine børn stopper også selv ved et 4-6 mdrs alderen. Så ville ikke selv være til det men som sagtkan det jo godt lae sig gøre længe og det må naturen jo også have en grund til at gøre muligt skulle man tro.

Anmeld

23. maj 2012

Annette A

Fru Skovrup skriver:

Har mor lyst til at amme til barnet er 1 år (som SST anbefaler) og ikke længere, så er det hvad der er det rigtige for de to!

Har mor lyst til at bebs SELV styre hvornår ammeperioden er slut, selv når det er ud over 1 år (som SST anbefaler) så er det hvad der er rigtig for de to!

sætter man sig ned som mor og ammer et barn på 9 mdr og føler det er SÅ forkert og at man ikke har lyst, så er det jo hvad der er rigtigt for dem!

Men på den anden side er det jo også forkert at stoppe med at amme fordi det bliver set ned på!

Der er eksperter i lange baner som udtaler sig om alt mulig! for 150 år siden ville du blive dræb for at sige jorden er rund, for 200 år siden ville du blive beskyldt for at være heks og i ledtog med selveste djælven og brændt på bålet hvis du havde forstand på medicin!

Er bare fuldstændig enig.

Det handler om at at stole på sine egne valg og ikke på hvad omverdnen mener, er den rette håndtering af tingene. Et barn får de bedste vilkår hos forældre der stoler på og føler for de valg de træffer i omsorgsgivningen og i opdragelsen af deres børn.

Hvorvidt et barn bliver ammet i kort tid eller længe, om det skal passes ude eller hjemme eller skal sove i samme seng som forældrene eller skal ligges ind i deres eget værelse fra ganske små af, er valg forældrene  selv kan træffe. Det kan de udfra den viden og de overbevisninger de har og det kan andre jo være ligeglade med, når de bare kan gøre det på deres måde.

Der er mange meninger og ekspertudtaleser hele tiden om alle disse ting, men i sidste ende handler det om hvilke følelser forædrenes valg giver børnene. De mærker forældrenes vaklen eller tillid til de opvækstvilkår de har og det vil afspejle sig i barnets adfærd.

Så ja stole på egne valg og respektere andres måske anderledes valg, som det gælder i så mange andre henseender.

Anmeld

23. maj 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Kellie skriver:

Vil lige tilføje at man i nogle lande ammer børn til de er 7 år. Det er jo nok fordi vi lever i en kultur, hvor vi har nogle andre normer og forestillinger om hvordan det skal være og vores børn kommer jo også i institutiner og så hænger det ikke sammen med amning. Selv synes jeg kun om at amme i et halvt års tid og har heller ikke mælk til mere og mine børn stopper også selv ved et 4-6 mdrs alderen. Så ville ikke selv være til det men som sagtkan det jo godt lae sig gøre længe og det må naturen jo også have en grund til at gøre muligt skulle man tro.

Ok. Hvor er det henne og hvorfor ammer de i så lang tid??

Anmeld

23. maj 2012

Annette A

Omsorgsgiver skriver:

Ok. Hvor er det henne og hvorfor ammer de i så lang tid??

Du kan gå ind på siden www.ammenet.dk/langtidsamning eller bare søge på langtidsamning på google. Kan ik lige finde ud af det med at gøre det til et link, men her står en masse om emnet.

Anmeld

24. maj 2012

RiUL

Fru Skovrup skriver:

Enig

Og så vil jeg lige tilføje at min kæreste blev ammet til ham var 3 år, og han er laaaaangt fra uselvstændig  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.