Opstart på grød/mos/vælling, afstemning.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. maj 2012

modesty

Vi startede stille og roligt op ved fem en halv måned i samråd med SP. Han fik kun små smagsprøver i starten, og jeg syntes at det var rigtig rart ikke at skulle stresse over om han nu ville spise eller ej, men bare at kunne hygge omkring det.

Han er 7 mdr. nu og spiser 3 måltider om dagen. Jeg ammer stadig 6 gange i døgnet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2012

RiUL

Jeg har stemt blank, da vi har sprunget grød/mos over

Anmeld

19. maj 2012

MorDk

Vores Bassen startede op på grød da han var 4 mdr. 

Kan ikke se nogen grund til at starte før med mindre dette bliver anbefalet af læge eller sundhedsplejerske!!!

Der er en nemlig en grund til man ikke andbefaler det før 4 mdr.

Anmeld

19. maj 2012

RiUL

Vi BLWer også og fuld ammer stadig min søn på 8 mdr da der stadig ikke kommer så meget fast føde ned. 

Anmeld

19. maj 2012

RiUL

MorDk skriver:

Vores Bassen startede op på grød da han var 4 mdr. 

Kan ikke se nogen grund til at starte før med mindre dette bliver anbefalet af læge eller sundhedsplejerske!!!

Der er en nemlig en grund til man ikke andbefaler det før 4 mdr.

Man anbefaler det vidst først fra 6 mdr

Anmeld

20. maj 2012

Københavnermor

Fru Skovrup skriver:

Fjeg ville også kun klart kunne anbefale denne måde at gøre det på. Har hørt mange bekymrede mødre snakke med hinanden om hvor bekymrede de er for at den lille ikke spiser nok grød og mos og de bange for der ikke kommer nok ned, den bekymring har jeg ikke haft overhovedet! Men det nok fordi man hviler lidt mere i sig selv når man er overbevist om at man gør det godt nok og at knægten trives.

Det du skal være obs på, er at barnet altså i starten vil lyde som om det kommer i den gale hals, men der sker altså ikke noget, min søn var nok 3 mdr om at lære det, nu spiser kan næsten alt! Og er rigtig god til at spise relativt pænt.

Det blev nok lidt rodet, men har du nogen spørgsmål kan du altid skrive til mig

Tak for det uddybende svar.. Ja, nu må vi se hvordan hun tager det. Hun er snart 23 uger, altså lidt mere end 5 uger, og har fået lov et par gange at sidde og sutte på et stykke agurk. Hun elsker det! Hun bliver helt gal hvis hun taber den..
Jeg har heller aldrig været bekymret for om hun for mælk nok eller lign, da hun jo bare trives så godt. Så det håber jeg da fortsætter når hun nu skal til at spise selv.
Har du nogen ideer til gode startsmåltider? Eller smagsprøver? Ville du imødekomme at hun allerede viser stor interesse for vores mad, eller vente til hun fylder helt 6 måneder?
Og kan du måske forklare mig begrebet friamning?

Undskyld jeg lige bombarderer dig med spørgsmål.

Anmeld

20. maj 2012

Krussedulle

Nu som Moar skriver:

Igen, af ren nysgerrighed, og fordi jeg har indtryk af at mange startede før de anbefalede 6 måneder (for ammebørn).
Uddyb gerne hvorfor i gjorde som i gjorde, og om jeres barn var ammebarn eller flaskebarn eller begge dele..

Flere svar muligt, hvis flere børn..

Jeg har stemt 5 1/2 måned

Min søn fik flaske, og så begyndt vi med kartoffel og mild grøntsagsmos

Han fik majsgrød til morgen et kort stykke tid, for han var hurtig klar til mere klumpet mad

Anmeld

20. maj 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Nu som Moar skriver:

Tak for det uddybende svar.. Ja, nu må vi se hvordan hun tager det. Hun er snart 23 uger, altså lidt mere end 5 uger, og har fået lov et par gange at sidde og sutte på et stykke agurk. Hun elsker det! Hun bliver helt gal hvis hun taber den..
Jeg har heller aldrig været bekymret for om hun for mælk nok eller lign, da hun jo bare trives så godt. Så det håber jeg da fortsætter når hun nu skal til at spise selv.
Har du nogen ideer til gode startsmåltider? Eller smagsprøver? Ville du imødekomme at hun allerede viser stor interesse for vores mad, eller vente til hun fylder helt 6 måneder?
Og kan du måske forklare mig begrebet friamning?

Undskyld jeg lige bombarderer dig med spørgsmål.

vi ventede med al fast føde til han var fyldt 6 mdr, det simpelhen fordi det er det der bliver anbefalet og fordi tarmsystemet altså stadig er under rivende udvikling (faktisk til den lille er omkring 2 år!) så synes det er bedst at vente til de 6 mdr og bare rolig, det skal nok blive hyggeligt og sjovt, nyd det mens du kun ammer, det er virklelig ikke en tid du får igen med hende tænkt på det som noget du nyder og som hun jo også nyder og så lad det med fast føde som direkte mad være jeres fejring af de 6 mdr og som en begivenhed i ser frem til, hvis du forstår, den tid skal nok komme hvor hun har fingerne i maden!

herhjemme købe vi bogen Baby 100% naturlig uden tilsætning af Rebecca Persson hvor vi har fundet utrolig stor inspirartion især hvad angår mad, da hun fokusere på at starte op på mad i mavens tempo og at opbygge maven stille og rolig. Men kolde agurkestykker er heller ikke decideret mad, men lindring for gummer og godt for motorikken.

herhjemme startede vi med dampet pærestykker, broccoli, gulerod, søde kartofler, hældt over med økologisk hørfrø olie, i starten er den lille bare lykkelig over at kunne side med mad, og ikke bare legetøj. Det er alt sammen noget vi har gået ud fra pga. baby bogen, som kommer med forslag til mad og opbygning af babys mave. Vi har til tider suppleret op med risgrød eller hirsegrød med hørfrøolie (i stedet for mme eller smør som fedtstof) hvis vi har været i byen og ikke lige havde mulighed for at give ham blw, men det kan tælles på 1 hånd hvor meget han har fået det.

friamning betyder at bebs får bryst når den lille søger efter det eller du kan se på den lille at hun godt kunne bruge en ammetår, herhjemme bruger vi amning når han bliver utryg og når han lave søge bevægelser og generalt bare til hygge stunder.

Anmeld

20. maj 2012

Københavnermor

Fru Skovrup skriver:

vi ventede med al fast føde til han var fyldt 6 mdr, det simpelhen fordi det er det der bliver anbefalet og fordi tarmsystemet altså stadig er under rivende udvikling (faktisk til den lille er omkring 2 år!) så synes det er bedst at vente til de 6 mdr og bare rolig, det skal nok blive hyggeligt og sjovt, nyd det mens du kun ammer, det er virklelig ikke en tid du får igen med hende tænkt på det som noget du nyder og som hun jo også nyder og så lad det med fast føde som direkte mad være jeres fejring af de 6 mdr og som en begivenhed i ser frem til, hvis du forstår, den tid skal nok komme hvor hun har fingerne i maden!

herhjemme købe vi bogen Baby 100% naturlig uden tilsætning af Rebecca Persson hvor vi har fundet utrolig stor inspirartion især hvad angår mad, da hun fokusere på at starte op på mad i mavens tempo og at opbygge maven stille og rolig. Men kolde agurkestykker er heller ikke decideret mad, men lindring for gummer og godt for motorikken.

herhjemme startede vi med dampet pærestykker, broccoli, gulerod, søde kartofler, hældt over med økologisk hørfrø olie, i starten er den lille bare lykkelig over at kunne side med mad, og ikke bare legetøj. Det er alt sammen noget vi har gået ud fra pga. baby bogen, som kommer med forslag til mad og opbygning af babys mave. Vi har til tider suppleret op med risgrød eller hirsegrød med hørfrøolie (i stedet for mme eller smør som fedtstof) hvis vi har været i byen og ikke lige havde mulighed for at give ham blw, men det kan tælles på 1 hånd hvor meget han har fået det.

friamning betyder at bebs får bryst når den lille søger efter det eller du kan se på den lille at hun godt kunne bruge en ammetår, herhjemme bruger vi amning når han bliver utryg og når han lave søge bevægelser og generalt bare til hygge stunder.

Ihh altså du er altså lidt en forgangs kvinde for mig.

Jeg synes du gør så mange ting anderledes end normen med dit barn, som efter min mening er totalt sejt!!

Og 1000 tak fordi du vil lære fra dig, til en som selv er ny i faget..

Til dit svar - jeg må hellere få fat i den bog du skriver om, og så må jeg se at slå koldt vand i blodet og vente den sidste måned med mad.. Men vil da nok give lidt agurk igen, for det NØD hun...

Anmeld

21. maj 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Nu som Moar skriver:

JJe

Ihh altså du er altså lidt en forgangs kvinde for mig.

Jeg synes du gør så mange ting anderledes end normen med dit barn, som efter min mening er totalt sejt!!

Og 1000 tak fordi du vil lære fra dig, til en som selv er ny i faget..

Til dit svar - jeg må hellere få fat i den bog du skriver om, og så må jeg se at slå koldt vand i blodet og vente den sidste måned med mad.. Men vil da nok give lidt agurk igen, for det NØD hun...

Fjeg er glad for det kan bruges, det er rart at høre, da man møder mange skeptiske og mere eller mindre negative kommentar om det aktive valg jeg har gjort og det vil du nok også møde nårdet skal du være forberedt på.

Somsagt, har du flere spørgsmål er jeg dér til at svare.

Jeg synes det en fantastisk bog og tror bestemt du vil få stor glæde af den! Jeg vil råde dig til at starte med at læse: byg dit barns mave op 5 mdr og opefter. Det er nogen fantastiske ting hun hiver frem.

Jeg har også haft fundet stor opbakning og støtte igennem www.slyngebarn.dk mht mht valg om at gøre tingene lidt anderledes. Herhjemme går vi meget op i økologi, give barnet masser af mor og far kontakt (slynger, vikler og samsovning) elimination communication, lytte til barnet frem for bare at gøre hvad alle andre gør total ukritisk og gøre sådan.

Men mit bedste råd er at i gør hvad i føler er rigtig og hvad i føler bebs har det godt med.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.