Read the baby, not the books.
Nu som Moar skriver:
Tak for det uddybende svar..
Ja, nu må vi se hvordan hun tager det. Hun er snart 23 uger, altså lidt mere end 5 uger, og har fået lov et par gange at sidde og sutte på et stykke agurk. Hun elsker det! Hun bliver helt gal hvis hun taber den.. 
Jeg har heller aldrig været bekymret for om hun for mælk nok eller lign, da hun jo bare trives så godt. Så det håber jeg da fortsætter når hun nu skal til at spise selv.
Har du nogen ideer til gode startsmåltider? Eller smagsprøver? Ville du imødekomme at hun allerede viser stor interesse for vores mad, eller vente til hun fylder helt 6 måneder?
Og kan du måske forklare mig begrebet friamning?
Undskyld jeg lige bombarderer dig med spørgsmål. 
vi ventede med al fast føde til han var fyldt 6 mdr, det simpelhen fordi det er det der bliver anbefalet og fordi tarmsystemet altså stadig er under rivende udvikling (faktisk til den lille er omkring 2 år!) så synes det er bedst at vente til de 6 mdr og bare rolig, det skal nok blive hyggeligt og sjovt, nyd det mens du kun ammer, det er virklelig ikke en tid du får igen med hende tænkt på det som noget du nyder og som hun jo også nyder og så lad det med fast føde som direkte mad være jeres fejring af de 6 mdr og som en begivenhed i ser frem til, hvis du forstår, den tid skal nok komme hvor hun har fingerne i maden!

herhjemme købe vi bogen Baby 100% naturlig uden tilsætning af Rebecca Persson hvor vi har fundet utrolig stor inspirartion især hvad angår mad, da hun fokusere på at starte op på mad i mavens tempo og at opbygge maven stille og rolig. Men kolde agurkestykker er heller ikke decideret mad, men lindring for gummer og godt for motorikken.
herhjemme startede vi med dampet pærestykker, broccoli, gulerod, søde kartofler, hældt over med økologisk hørfrø olie, i starten er den lille bare lykkelig over at kunne side med mad, og ikke bare legetøj. Det er alt sammen noget vi har gået ud fra pga. baby bogen, som kommer med forslag til mad og opbygning af babys mave. Vi har til tider suppleret op med risgrød eller hirsegrød med hørfrøolie (i stedet for mme eller smør som fedtstof) hvis vi har været i byen og ikke lige havde mulighed for at give ham blw, men det kan tælles på 1 hånd hvor meget han har fået det.
friamning betyder at bebs får bryst når den lille søger efter det eller du kan se på den lille at hun godt kunne bruge en ammetår, herhjemme bruger vi amning når han bliver utryg og når han lave søge bevægelser og generalt bare til hygge stunder.
Anmeld