Sara. skriver:
Men sådan er det jo med det meste. At bruger børn krudt på noget, så er der noget andet som de bruger mindre krudt på.
Mht. balancen så skal den jo stimuleres (vestibulærsansen)
og det bliver den ved at blive svinget, vendt op og ned, rotation, gynget osv.
Jeg kan godt følge dig i at hvis de bruger krudt på at kravle, så er der andet de bruger mindre krudt på... men det er vel heller ikke dårligt? der er vel ikke regler for om de skal være gode til f.eks. at snakke først eller kravle først.
Men sådan er det med meget, og det er ikke kravleriet der sænker den anden udvikling, men det er fordi barnet bruger krudt på at kravle, at det først senere bruger krudt på andet....
Kan godt følge dig i det du skriver, men det jeg synes er forkert er at du skriver det er BEDST AT DE VENTER, for det synes jeg jo så ikke
Man skal ikke presse børnene ud i noget de ikke kan, men hvis børnene kravler som 5 mdr gamle, så er det fordi at de er klar til at kravle 5 mdr gamle.
Ligesom der er diskutioner omkring hvornår børn må sidde selv, hvad der er godt for deres rygge. Her mener jeg også, at kan børn sidde med ret ryg 5 mdr gamle, så er det fordi at de har styrken til det i denne alder - ligesom nogle først har denne styrke når de er 9 mdr gamle..
Jeg er helt med på hva du mener, men feks. så kan min datter godt rejse sig ved ting og det har hun kunnet siden hun var omkring 5 måneder men hendes krop er jo ikke klar til at gå, men nøj hvor hun prøver.. Og hvis børn lære at gå før de kravler kan de komme i vanskeligheder senere mth læsning osv, jeg siger ik det er sten sikkert men muligheden foreligger.. Og nej om man taler eller kravler først er der ingen forskel på
Men nu er det jo ikke noget jeg siger uden belæg så det er ikke bare en holdning men noget der er blevet studeret meget i