Spiser ikke sin aftensmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2012

bullerbassen

PT skriver:

Men er han så ikke sulten, når han skal i seng/bliver sulten i løbet af natten?

Jeg har prøvet et par gange, at Sabrina kom i seng uden noget, og der vågnede hun kl 3 og var så sulten, at jeg blev nødt til at finde noget rugbrød til hende - og det er jo heller ikke en løsning

Nej slet ikke , han får ikke mad efter. Og han vågner ikke i løbet af natten.

Ej det er godt nok ikke så godt .

Får hun meget eftermiddagsmad ?? Vi har nogen gange været heldig og få mad i Silas. Men så skal vi spise tidligt. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2012

MariaJ

PT skriver:

Det har jeg også prøvet, men det er max en gulerod, der bliver spist, og det er jo ikke helt nok.

Ja, det andet er ikke optimalt, men hun er i det mindste ikke sulten

Ja, så hjælper det jo ikke rigtigt. Træls for dig. Jeg kan godt se, at det hurtigt kan ende i en lidt dum cirkel, hvis hun altid skal op og have mad senere. Ville ønske jeg havde et godt forslag til dig, men det har jeg vist desværre ikke.

Anmeld

10. april 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
bullerbassen skriver:

Nej slet ikke , han får ikke mad efter. Og han vågner ikke i løbet af natten.

Ej det er godt nok ikke så godt .

Får hun meget eftermiddagsmad ?? Vi har nogen gange været heldig og få mad i Silas. Men så skal vi spise tidligt. 

Hun spiser bolle og frugt i dp kl 14, og så får hun et par riskiks herhjemme ved 15-tiden. Så jeg vil jo mene, hun burde være sulten, når det er tid til aftensmad.

Men det kunne godt ske, jeg skulle prøve at undgå riskiks om eftermiddagen og så spise lidt tidligere. Alt er et forsøg værd i øjeblikket

Anmeld

10. april 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
MariaJ skriver:

Ja, så hjælper det jo ikke rigtigt. Træls for dig. Jeg kan godt se, at det hurtigt kan ende i en lidt dum cirkel, hvis hun altid skal op og have mad senere. Ville ønske jeg havde et godt forslag til dig, men det har jeg vist desværre ikke.

Jeg troede først, da hun begyndte at sige, at hun var sulten, når jeg var færdig med at putte hende, at det var en måde at udskyde søvnen på, men hun spiser en stor portion, så det er jo sulten, der driver hende

Jeg må prøve at undlade riskiksene om eftermiddagen og se, om det har en effekt.

Tak for svar

Anmeld

11. april 2012

Ciss

PT skriver:

Der er ikke rigtigt andre krav til hende end ikke at smide maden på gulvet, når vi spiser

Jeg er alene med børnene, så al samtale foregår med hende - og hvis lillebror er vågen, så snakker/kigger vi også lidt på ham. Men det er jo det samme, når hun spiser senere.

Det eneste, hun får, når hun kommer hjem er en eller to riskiks, og det er kl 15, så de burde jo ikke mætte, så hun ikke kan spise kl 18

Hun fik før lidt frugt sammen med kiksene, men det har jeg droppet, da jeg tænkte, det kunne have indflydelse på hendes indtag af mad.

Vi spiser som regel 16.30 eller 17.00 nu. Ret og slet fordi det er det, som fungerer bedst i forhold til ungernes behov. De er 2 og 4 år. Jeg regner med at ting ændrer sig, når de bliver større. Jeg mærker særlig med den lille, at hvis vi venter for længe, så skærer det sig let. Enten fordi han så har fået spist noget andet på forhånd (f eks småbidder af alt muligt mens vi laver maden eller frugt eller et eller andet). Eller også har han nået at blive så træt/sulten, at den mindste lille ting kan vippe ham af pinden, og så bliver det hysteri eller totalt madnækt eller tårer..... Uanset, så spiser han bedst, hvis vi har maden klar før den tid.

for at du snart finder en god rutine som passer for jer!

Anmeld

11. april 2012

bullerbassen

PT skriver:

Hun spiser bolle og frugt i dp kl 14, og så får hun et par riskiks herhjemme ved 15-tiden. Så jeg vil jo mene, hun burde være sulten, når det er tid til aftensmad.

Men det kunne godt ske, jeg skulle prøve at undgå riskiks om eftermiddagen og så spise lidt tidligere. Alt er et forsøg værd i øjeblikket

Det er rigtig svært med det eftermiddags mad. Silas spiser frugt i dagplejen , og han skal ikke have ret meget herhjemme før det går udover aftensmaden.

De dage hvor det lykkes og spise kl 17.30 kan vi som regel få ham til at spise. Men han skal ikke have spist det mindste herhjemme.

Det er en meget svær balance gang, ved flere fra min mødregruppe har samme problem, netop fordi de lige får et stykke frugt inden.

Silas får en ostehaps, kiks , stykke frugt men det kan være nok til han ikke vil spise til aften.

Anmeld

11. april 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
PT skriver:

søsøsønJeg har lige brug for lidt hjælp.

Min datter på 2,5 år spiser fint i løbet af dagen, men når det kommer til aftensmaden, vil hun ofte ikke spise noget.

Jeg laver altid mad, hun godt kan lide, så det er ikke problemet, men hun kigger bare på det og siger tak for mad

Jeg har prøvet en periode at tilbyde hende en skive rugbrød med rejeost i stedet, som hun elsker, og det spiste hun også en gang i mellem.

Problemet er, at når hun skal i seng, så er hun naturligvis meget sulten og beder om mad. Jeg har hverken samvittighed eller lyst til at sende hende sulten i seng, så hun kommer op, og så spiser hun lystigt det, som var på hendes tallerken en time tidligere

Jeg har nu udskudt aftensmaden fra 18 til 18.30 for at se, om det skulle have en effekt, men lige meget hjælper det.

Har I nogle råd til, hvordan jeg får hende til at spise, når det faktisk er aftensmadstid, og jeg også spiser min mad?

På forhånd tak

Min søn havde det på samme måde i den alder. Det varede en periode og så gik det over igen.
Han fik tilbudt lidt brød eller yoghurt enden han skulle puttes.
Hvis din datter går i vs får hun ofte varmt med til middag og spiser sig mæt for dagen.
Så syntes bare du skal tilbyde som du gør nu

Anmeld

11. april 2012

serinasmor

et spørgsmål

når hun har kigget på det og sagt tak for mad - får hun så lov at gå fra bordet ??

Serina gør som regel det samme - eller siger "rina ikk' li' det moar" ... hun får at vide at hun skal blive siddende til vi er færdige med at spise ... så går der lidt - og så ender det som regel med at spiser mere end mig ...

det var bare en tanke

og jeg kan da godt forstå hun er sulten når hun skal i seng .. skulle det en sjælden gang ske at serina alligevel ikke spiser og derfor er sulten ved sengetid får hun bare en rugbrød med smør - for den skal ikke være alt for spændende

Anmeld

11. april 2012

PT

Profilbillede for PT
serinasmor skriver:

et spørgsmål

når hun har kigget på det og sagt tak for mad - får hun så lov at gå fra bordet ??

Serina gør som regel det samme - eller siger "rina ikk' li' det moar" ... hun får at vide at hun skal blive siddende til vi er færdige med at spise ... så går der lidt - og så ender det som regel med at spiser mere end mig ...

det var bare en tanke

og jeg kan da godt forstå hun er sulten når hun skal i seng .. skulle det en sjælden gang ske at serina alligevel ikke spiser og derfor er sulten ved sengetid får hun bare en rugbrød med smør - for den skal ikke være alt for spændende

Nej, hun skal sidde ved bordet, til jeg er færdig med at spise, og det skulle man jo ikke mene, var så spændende at gøre uden at spise selv

Jeg er begyndt at gemme maden, så når hun bliver sulten er det præcis det samme, hun får tilbudt igen, så hun ikke "vinder" noget ved at vente med at spise.

Anmeld

11. april 2012

PT

Profilbillede for PT
Ciss skriver:

Vi spiser som regel 16.30 eller 17.00 nu. Ret og slet fordi det er det, som fungerer bedst i forhold til ungernes behov. De er 2 og 4 år. Jeg regner med at ting ændrer sig, når de bliver større. Jeg mærker særlig med den lille, at hvis vi venter for længe, så skærer det sig let. Enten fordi han så har fået spist noget andet på forhånd (f eks småbidder af alt muligt mens vi laver maden eller frugt eller et eller andet). Eller også har han nået at blive så træt/sulten, at den mindste lille ting kan vippe ham af pinden, og så bliver det hysteri eller totalt madnækt eller tårer..... Uanset, så spiser han bedst, hvis vi har maden klar før den tid.

for at du snart finder en god rutine som passer for jer!

Tak for råd.

Jeg vil prøve at undgå noget, når hun kommer hjem fra DP, og så må vi prøve at spise kl 17 i stedet for. Det er i hvert fald et forsøg værd, og jeg er lidt spændt på, om det kan gøre en forskel

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.