det er helt og aldeles lovmæssigt i orden...
Faktisk må du HVIS du har jægerbevis, skyde hunde og katte, så fremt du har advaret ejeren 3 gange, o gmindst en gang skriftligt.. Jeg mener også, uden at være helt sikker, at den skriftlige advarsel skal være offentlig, for eksempel i lokalsprøjten...
Efter diverse advarsler, må den person der generes af hundens vildtfaren, faktisk gerne skyde hunden....
Nu bor jeg på landet, og jeg ved hvor vigtigt bare et enkelt dyr kan være i et landbrug..... Alle tabte dyr er penge lige ud af vinduet.
Her ude havde vi sidste sommer et problem med en københavnsk betjent som skød et får. På grund af den betjent mistede landmanden uld, får, lam, mindst 1 gang... Hbis man nu antager (og det var det) at fåret ikke var så gammelt, og sagtens kunne have flere kid, så kan man gange de 3 ting op med for eksempel 5 (5 års levetid og brug af det her får) PLUS det landmanden ville få i slagtepris/kødsalg af både kid og får, PLUS prisen på et fåreskind....
OG ved i hvorfor dyret blev skudt? Fordi betjenten ikke havde den fjerneste anelse om hvad han stod og kiggede på.
Han kom ud til et får der lå på ryggen, han konstaterede STRAKS og UDEN at forhøre sig hos hverken landmanden, nærmeste bolig, eller dyrlæge, om hvad han skulle/kunne gøre.
Sagen er den, fåret fejlede INTET, det var simpelthen bare kommet om på ryggen, og fordi det var fuldt pelset var det for fladt på ryggen, tils elv at kunne trille om på siden og rejse sig...
Sådn der... Skudt, på åben mark, af en skide udlånt københavner betjent.....
Anyways, ja, det var lovmæssigt i orden at skyde hunden... Det ER ejers ansvar at holde hunden på egen matrikel, og når man ser at hunden har været leveret tilbage til ejeren OG politiet utallige gange, og ejeren stadig ikke har fundet en løsning på problemet, ja, så kan jeg ærligt talt godt forstå landmanden bliver træt i skallen af at se en fremmed løs hund på sine folde...