chance for tvillinger ved iui

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. marts 2012

morbibi

foto på lærred skriver:

Ja, det er rigtigt. Men de 3 veninder som er blevet insemineret har alle fået homoner og behandling - uafhængigt af om det er manden eller kvinden der fejler noget, netop for at få to æg og dermed større chance for barn. Man kan selvfølelig også vælge ikke at få homoner men når man kun har 3 eller 4 forsøg ved jeg, at mange privatklinikker anbefaler at man får homoner (hvis årsagen til at man er der er ufrivillig barnløshed pga fertilitetsproblemer)

Alle jeg kender som er blevet insemineret, har IKKE fået lagt æg op, kun sæd. Så jeg er lidt lost her.
Men ved, at man i ivf, får lagt befrugtede æg op.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2012

foto på lærred

raca skriver:

det passer så ikke...

privatklinkker udskriver ikke bare hormoner.. de sammenholder kvindens fertilitet med om det er donersæd, eller halvdårlig sæd fra manden.. og på den vudering giver de hormoner..

Selvfølgelig udskriver de ikke bare homoner. Det skriver jeg jo heller ikke. Jeg siger, at hvis det er et fertilitetsproblem hvor manden og evt. kvinden ikke har kunne få børn i gennem længere tid (man opsøger jo som regel først læge efter 1 eller flere år hvor man ikke har kunne blive gravid) Jeg er godt klar over at ved donersæd at man ikke sætter gang i homoner med det samme, da der så er chance/risiko for tvilligner.

Anmeld

26. marts 2012

foto på lærred

morbibi skriver:

Alle jeg kender som er blevet insemineret, har IKKE fået lagt æg op, kun sæd. Så jeg er lidt lost her.
Men ved, at man i ivf, får lagt befrugtede æg op.

Nej man får ikke lagt æg op. Men hvis manden har lav sædkvalitet så vil man ofte i det private (ved ikke med det offenlige) får tilbudt en lav dosis homoner så man får to folikker sådan så der er større chance for at blive gravid. Man kan selvfølgelig vælge ikke at tage i mod homonerne. Men hvis man har forsøgt i flere år, så vil de fleste gerne tage i mod tilbudet så chancen stiger. Afhængig af hvor god sædkvaliteten er og om der er et eller to æg så ligger chancen for graviditet på ca 12 -16 procent for IUI-H. Grunden til at der ikke er vildt mange der får tvillinger selv om der nogle gange er to æg er fordi det jo er par der i forvejen har svært ved at blive gravide og derfor ikke er så fertile. Og selv om man får homonerne er det heller ikke sikkert der kommer to æg, der kan også sagtens bare komme et enkelt. Men ved scanninger osv så er der tjek på hvornår æglæsningstidspunktet er bedst og så insemineres der lige præsis der (får ægløsningssprøjte så de er sikre på ægløsningstidspunktet)

IGEN der er selvfølgelig forskel på om vi snakker donersæd, om både manden og kvinden fejler noget, om det er IUI ved PCO for at prøve at time tidspunktet osv osv. Der er mange forskellige senarier og derfor behandler de jo også hvert par individiuelt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.