Pirogger !

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.579 visninger
22 svar
0 synes godt om
23. marts 2012

Maja_4000

Hej piger

Jeg tænker at jeg vil lave nogle pirogger til sommerens udflugter og vil så allerede nu gå igang med at afprøve hvad der er godt

Min mor lavede nogle da jeg var lille , men hun kan ikke huske opskriften  Hun siger at den var fra en af de der små Karoline kogebøger .. Og fyldet var med hårdkogt æg .. Er der nogle som kender den ?

Og forslag til fyld modtages meget gerne !

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2012

Karo

Hej piger

Jeg tænker at jeg vil lave nogle pirogger til sommerens udflugter og vil så allerede nu gå igang med at afprøve hvad der er godt

Min mor lavede nogle da jeg var lille , men hun kan ikke huske opskriften  Hun siger at den var fra en af de der små Karoline kogebøger .. Og fyldet var med hårdkogt æg .. Er der nogle som kender den ?

Og forslag til fyld modtages meget gerne !

Pirogger:

Til 20 stk:

Dej:
4 dl mælk
1 pk gær
2 tsk sukker
2 tsk salt
1,5 spsk olie
200 g rugmel
400 g hvedemel

Mælken lunes og gæren røres i. Sukker, salt og olie røres i. Rugmel og hvedemel tilsættes. Dejen æltes og stilles til hævning i 30 minutter.

Dejen deles i 20 lige store dele. Hver klump dej rulles ud og fyld tilsættes ( kødsovs med lidt revet ost eller lidt tomat sovs, skinke og ost). Et æg piskes sammen og kanten på piroggen pensles. Piroggen lægges sammen og kanten lukkes sammen ved at mase kanten sammen med en gaffel. Piroggerne lægges på en bageplade og efterhæver i 10 minutter.

Piroggerne pensles og bages i ovnen 12 minutter ved 200 grader på midterste rille i ovnen.

Ved pirogger med forskellig slags fyld kan man evt drysse sesam frø ud over den ene slags så man kan se forskel
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

23. marts 2012

Maja_4000

Karo skriver:

Pirogger:

Til 20 stk:

Dej:
4 dl mælk
1 pk gær
2 tsk sukker
2 tsk salt
1,5 spsk olie
200 g rugmel
400 g hvedemel

Mælken lunes og gæren røres i. Sukker, salt og olie røres i. Rugmel og hvedemel tilsættes. Dejen æltes og stilles til hævning i 30 minutter.

Dejen deles i 20 lige store dele. Hver klump dej rulles ud og fyld tilsættes ( kødsovs med lidt revet ost eller lidt tomat sovs, skinke og ost). Et æg piskes sammen og kanten på piroggen pensles. Piroggen lægges sammen og kanten lukkes sammen ved at mase kanten sammen med en gaffel. Piroggerne lægges på en bageplade og efterhæver i 10 minutter.

Piroggerne pensles og bages i ovnen 12 minutter ved 200 grader på midterste rille i ovnen.

Ved pirogger med forskellig slags fyld kan man evt drysse sesam frø ud over den ene slags så man kan se forskel

Iih , de ligner min mors

Er det nogle du har lavet ? :b Og tak for opskrift

Anmeld

23. marts 2012

Karo

Maja_4000 skriver:

Iih , de ligner min mors

Er det nogle du har lavet ? :b Og tak for opskrift

Ja, det er nogen jeg har lavet

Der er 2 slags fyld i. Den med sesam er med tomat, skinke og ost og dem uden er med kødsovs.

Anmeld

23. marts 2012

Chrizta

Profilbillede for Chrizta

Fyld:
100 g. skinke i tern
3 hårdkogte æg
85 g. flødeost
1 tsk. fransk sennep (vi tilføjer normalt lidt honningsennep også)
1 spsk. klippet purløg
(salt og peber)

Skinken og æg hakkes og røres sammen med resten af fyldet.

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld

23. marts 2012

Maja_4000

Chrizta skriver:

Fyld:
100 g. skinke i tern
3 hårdkogte æg
85 g. flødeost
1 tsk. fransk sennep (vi tilføjer normalt lidt honningsennep også)
1 spsk. klippet purløg
(salt og peber)

Skinken og æg hakkes og røres sammen med resten af fyldet.

Det lyder som den !

Hvor har du fundet den ? Eller er det noget du selv har fundet på ? :b

Anmeld

23. marts 2012

Chrizta

Profilbillede for Chrizta
Maja_4000 skriver:

Det lyder som den !

Det er fra denne side:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.p hp?id=16306

Når jeg har lavet dem med min mor, har det dog været fra en kogebog, måske Karolines eller Brugsens.

Det er det fyld jeg er opvokset med, og de smager bare så godt, har lige selv købt ind til en at lave dem i weekenden.

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld

23. marts 2012

Roselil

Profilbillede for Roselil

Hvis det er fra karolines kogebog så findes opskriften garanteret på nettet. Mener det er Arla der har købt dem nu, men søg på karolines kogebog opskrifter på google så kommer det helt sikkert frem

Anmeld

23. marts 2012

Maja_4000

Chrizta skriver:

Det er fra denne side:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.p hp?id=16306

Når jeg har lavet dem med min mor, har det dog været fra en kogebog, måske Karolines eller Brugsens.

Det er det fyld jeg er opvokset med, og de smager bare så godt, har lige selv købt ind til en at lave dem i weekenden.

Tak Jeg har hele tiden søgt efter opskrifter som hed noget med æg .. Så er det da klart at jeg ikke kunne finde dem ! :b 

De skal helt sikkert laves snart !

Anmeld

2. juli 2012

Leneur

Maja_4000 skriver:

Det lyder som den !

Er de forresten fryseegnet? Er igang med at lave dem men der er kun min datter og jeg og vi spiser da ikke så mange...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.