Boller!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2012

Zafir

Nadja+Baby+2012 skriver:

Åhh.. Jeg har os sagt til kæresten at hvis han vil have luftige boller, så må han købe en kenwood til mig  Han var ikke helt enig da vi så prisen...

Men den opskrift tror jeg at jeg må prøve :-)

Altså min mand og min store datter, de elsker min kenwood ligeså meget som mig

det er super nemt at bage tit - så det kan jeg love dig for at jeg gør
det er faaaaaantastisk

3500 kr er nemt tjent ind.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2012

ano14316

tinasmor skriver:

Når jeg laver boller så bliver dejen altid sådan noget klamt, klistret noget som man overhoved ikke kan arbejde med og ikke slå noget "sammen" eller rigtig ælte. Er det så bare med at blive ved med at putte mel i så den bliver mere dej agtig (er bange for at få for meget mel i)

Så bruger du helt klart for meget mel, og ælter for meget og for længe sandsynligvis.

dejen må ikke været tung, den skal være levende og elastisk.. og det er kun udenpå du kan røre ved den pga det mel der hænger ved fra bordet.

du skal ikke ælte meget mere end 3-5 min, fra du har den ude på bordet.

Så det er nok der den ligger..

Jeg bruger ofte lidt mindre mel end det der står i opskrifterne.

Anmeld

21. marts 2012

norenberg

100 gram gær
100 gram sukker
100 gram smeltet margarine
½ l lunken mælk
1 tsk salt
1 æg
mel efter behov

gær og sukker røres sammen, salt og æg tilsættes, derefter tilsætter du lunken mælk,smeltet margarine (hånd lunt) og tilsætter mel efter behov....dejen hæves i 30 min bollerne formes kan evt efterhæve 15 min...bages ved 180 grader varmluft, 200 grader alm. ca 12 min de bliver super lækre bløde og luftige...jeg plejer at bruge samme dej til pølsehorn så tilsætter jeg så kun 50 gram sukker....

Anmeld

21. marts 2012

Muffin_girl

Nadja+Baby+2012 skriver:

Skal den slet ikke hæve? 

PUNKT 6

. Lad bollerne efterhæve tildækket og lunt til dobbelt størrelse. 

Anmeld

21. marts 2012

Savannah

Æltning, fedtstof og hævning er kodeordene.

Dejen skal æltes i minimum 10 minutter. Dejen skal hæve så længe som muligt, men minimum en time. Form bollerne og lad dem derefter hæve i ca. 30 minutter.

Nu mere fedtstof  nu blødere bliver de. Jeg bruger steg og bag. Brug rigeligt.. De allerbedste boller jeg har bagt var der 200 gram i! Men halvdelen eller mindre kan sagtens gøre det. Vil til hver en tid foretrække steg og bag fremfor olie.

Lidt kardemomme gør sig godt til næsten alt andet end madbrød.

Mvh Caroline.

Anmeld

21. marts 2012

tinasmor

ano14316 skriver:

Så bruger du helt klart for meget mel, og ælter for meget og for længe sandsynligvis.

dejen må ikke været tung, den skal være levende og elastisk.. og det er kun udenpå du kan røre ved den pga det mel der hænger ved fra bordet.

du skal ikke ælte meget mere end 3-5 min, fra du har den ude på bordet.

Så det er nok der den ligger..

Jeg bruger ofte lidt mindre mel end det der står i opskrifterne.

Men mit problem er at det er så klistret at det aldrig ville kunne hældes ud på bordet (fordi jeg så er bange for, at det aldrig ville kunne komme af igen )

Jeg er og bliver bare SÅÅÅÅ dårlig til at bage.

Anmeld

21. marts 2012

Steph_Laurits

Jeg har hørt noget om at tykmælk, creme fraiche eller kærnemælk skulle gøre dem luftige?

Anmeld

21. marts 2012

Muffin_girl

Nadja+Baby+2012 skriver:

Ja, den havde jeg os hørt, men det blev stadig sådan nogle hårde kugler jeg fik lavet

Det kan være for meget mel ??? Jeg lader altid dejen være klistret 

Anmeld

21. marts 2012

Savannah

StephanieJ skriver:

Jeg har hørt noget om at tykmælk, creme fraiche eller kærnemælk skulle gøre dem luftige?

Tillader mig lige at blande mig her

Surmælksprodukter er geniale til kager. Det gør dem svampede men stadigvæk bløde..
I brød bliver det nærmest "krydderboller" altså som dem man kan købe.. Bløde men ret kompakte.

Man kan dog sagtens brug en spiseskefuld creme fraiche. Bruger det i pizzadej

Anmeld

21. marts 2012

Steph_Laurits

Sally-Slingshot skriver:

Tillader mig lige at blande mig her

Surmælksprodukter er geniale til kager. Det gør dem svampede men stadigvæk bløde..
I brød bliver det nærmest "krydderboller" altså som dem man kan købe.. Bløde men ret kompakte.

Man kan dog sagtens brug en spiseskefuld creme fraiche. Bruger det i pizzadej

Hmm, bare ikke det jeg har hørt. Men er heller ikke bager

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.