Boller!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2012

Nadja+Baby+2012

lisesp83 skriver:

Hos os er tricket: 1 1/2 tsk olie i dejen. De blir bare så lækre og luftige

Ja, den havde jeg os hørt, men det blev stadig sådan nogle hårde kugler jeg fik lavet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2012

lisesp83

Nadja+Baby+2012 skriver:

Ja, den havde jeg os hørt, men det blev stadig sådan nogle hårde kugler jeg fik lavet

Mystisk. . Det virker altid her

Anmeld

21. marts 2012

ano14316

Nadja+Baby+2012 skriver:

Hejsa!

Nu opgiver jeg snart! Jeg kan bare ikke finde ud af at lave boller så  de bliver dejlige luftige

Jeg har prøvet et par forskellige opskrifter, men det vil bare ikke lykkes!

Er der nogen af Jer der har en super opskrift på luftige boller - og med opskrift mener jeg at den virkelig skal være idiotsikker, med forklaring til hvad du helt præcist skal gøre etc...

De her ser super lækre, og jeg er bestemt ikke en ørn til at bage.

OBS! der bliver mange boller, du kan sagtens lave halvere portionen.
Når jeg laver dem denne her portion, så laver jeg store frokostboller og der bliver somregel omkring 18-20 stk.

GULERODSBOLLER
CA. 25 BOLLER
INGREDIENSER
1000 g hvedemel
250 g fint revet gulerødder
250 g groft revet gulerødder
½ l lunt vand
80 g sukker
15 g salt
60 g gær
1 dl raps- eller solsikke olie

Lad revne gulerødder og vand stå og trække et øjeblik.
sukker, salt og gær tilsættes og opløses. Olie og mel blandes i.
Hold lidt mel tilbage, dejen skal være ret blød og ikke æltes for meget.
Hæver en halv time. Formes til boller. Hvis dejen er meget blød, skal der bruges lidt ekstra mel til at forme bollerne med.
Bollerne pensles med æg og hæver lunt en halv times tid.

Bages ved 210-220 grader i 12-15 min.

Anmeld

21. marts 2012

ano14316

Tak for opskrften! Den ligner faktisk en af dem jeg har prøvet, hvor det også blev kanon-kugler. Men en ting undrer mig. Når jeg laver boller så blandet jeg det hele sammen som opskrften siger, også ælter jeg, så den ikke er så klistret, også stiller jeg den til hævning. Herefter ælter jeg en gang mere. Er det helt forkert?

Man skal ikke som sådan ælte 1. gange, men bare "slå dejen ned". dvs. læg den sammen nogen gange ca. et par minutter ikke længere.

Når jeg laver de gulerodboller jeg har skrevet, så lader jeg dejen været ret tynd, og køre den på maskine. men kan også sagtens gøre det i hånden, men man skal ikke ende med en "klump" dej.
og så sætter jeg dem på bradepanden med ske, dvs. jeg rør ikke dejen efter 1. hævninge, jeg tager den bare som den er med ske fra skålen.

Nåhh ja, så pensler jeg aldrig med æg.. enten med vand eller slet ikke

Anmeld

21. marts 2012

Silas&Mille

Jeg bruger denne:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=22461

Man kan komme lige det fyld i man ønsker eller lave dem som almindelige boller.
De er super lækkre hvis man kommer reven gulerod i

det bedste ved dem: det tager under en time, så har man frisk bagte boller

Anmeld

21. marts 2012

Frk-Lotusblomst

Nadja+Baby+2012 skriver:

Hejsa!

Nu opgiver jeg snart! Jeg kan bare ikke finde ud af at lave boller så  de bliver dejlige luftige

Er der nogen af Jer der har en super opskrift på luftige boller - og med opskrift mener jeg at den virkelig skal være idiotsikker, med forklaring til hvad du helt præcist skal gøre etc...

Jeg har fået den lækreste opskrift af min søster. De er sååå gode..
Den kommer her:

ca. 16 boller ("store")
100 g margarine
5 dl. mælk
50g gær
3 spsk sukker
1 æg
1 tsk salt
mel (så meget til den blvier en rigtig dej)

Anmeld

21. marts 2012

Nettemor

Nadja+Baby+2012 skriver:

Tak for opskrften! Den ligner faktisk en af dem jeg har prøvet, hvor det også blev kanon-kugler. Men en ting undrer mig. Når jeg laver boller så blandet jeg det hele sammen som opskrften siger, også ælter jeg, så den ikke er så klistret, også stiller jeg den til hævning. Herefter ælter jeg en gang mere. Er det helt forkert?

Nej men den her opskrift den må gerne være klistret inden  den hæver første gang. Husker du at opløse gæren i væsken? Og ikke lade diverse væsker blive for varme.. ?

Anmeld

21. marts 2012

tinasmor

Nadja+Baby+2012 skriver:

Hejsa!

You and me both

Anmeld

21. marts 2012

Team Putte

Nadja+Baby+2012 skriver:

Hejsa!

Jeg synes det lyder som om du har problemer med 2 ting.. Mel og gær

Husk at gær skal i lun væske for at gærcellerne bliver aktiveret. Er væsken FOR varm dræber du gæret. Du skal kunne have lillefingeren i det og synes det er behageligt, så er den i vinkel Ydermere er det godt at hæve dej steder hvor der er lunt og ikke koldt. Igen for at behage gærcellerne

Hvis du putter for meget mel i ender du tit med "tunge" boller, og kombinerer du det med dræbt eller ikke-aktiveret gær så bliver det en skidt blanding! Hvis der står 700 g. mel i en opskrift så mål det op og tilsæt det lidt ad gangen, det er langt fra altid jeg bruger ALT det mel der står i en opskrift. Man skal mærke sig lidt frem med øvelse. Melet skal være æltet godt ind i dejen, som gerne må være lidt "sticky" uden at klistre til fingrene

Anmeld

21. marts 2012

tinasmor

ano14316 skriver:

Man skal ikke som sådan ælte 1. gange, men bare "slå dejen ned". dvs. læg den sammen nogen gange ca. et par minutter ikke længere.

Når jeg laver de gulerodboller jeg har skrevet, så lader jeg dejen været ret tynd, og køre den på maskine. men kan også sagtens gøre det i hånden, men man skal ikke ende med en "klump" dej.
og så sætter jeg dem på bradepanden med ske, dvs. jeg rør ikke dejen efter 1. hævninge, jeg tager den bare som den er med ske fra skålen.

Nåhh ja, så pensler jeg aldrig med æg.. enten med vand eller slet ikke

Når jeg laver boller så bliver dejen altid sådan noget klamt, klistret noget som man overhoved ikke kan arbejde med og ikke slå noget "sammen" eller rigtig ælte. Er det så bare med at blive ved med at putte mel i så den bliver mere dej agtig (er bange for at få for meget mel i)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.